De când și-a lansat atacul total asupra Ucrainei, în luna februarie a anului 2022, Rusia lui Vladimir Putin s-a apropiat mai mult de China, Iran și Coreea de Nord. Dar au format cu adevărat o „axă”? Interesele lor s-au aliniat, însă nu au fuzionat. Nu are sens și poate fi chiar contraproductiv să tratezi aceste patru țări, fiecare ghidată de propria sa viziune, ca pe o coaliție unificată, notează Eugene Rumer, fost ofițer de informații pentru Rusia și Eurasia la Consiliul Național de Informații al SUA.
Sosirea a mii de soldați nord-coreeni pentru a lupta alături de armata rusă în regiunea Kursk a adăugat un accent urgent narațiunii predominante conform căreia o nouă „axă” de țări se unește pentru a se opune Statelor Unite.
Unii oficiali americani au etichetat țări precum Rusia, China, Coreea de Nord și Iran drept „axa răului” din această perioadă tensionată. Totuși, Eugen Rumer atrage atenția că această așa-numită „Axă a răului” trebuie analizată punctual, pentru fiecare țară în parte, nu ca un „conglomerat”, fiindcă interesele părților diferă, iar sub „pojghița de gheață” se ascund puncte de reper extrem de importante.
„Apartenența la această nouă «axă» este fluidă. Pe lângă cele patru țări deja menționate, axa ar include, ocazional, Venezuela sau chiar Zimbabwe. Toate aceste țări au multe în comun. Sunt autocrate și corupte. Contribuie la/salută dezordine în diferite colțuri ale lumii, adesea cu mult dincolo de granițele lor.
Dar sunt ele într-adevăr atât de aliniate încât să formeze o «axă» – un termen care evocă alianța dintre Germania, Italia și Japonia pe care Statele Unite și aliații săi au învins-o în al Doilea Război Mondial?”, se întreabă Eugene Rumer într-o analiză publicată de Carnegie Endowment for International Peace.
Prima problemă cu conceptul de „axă” reînviat este că alianța tripartită inițială a Germaniei, Italiei și Japoniei nu a fost niciodată atât de unificată pe cât se crede în mod obișnuit, continuă Eugene Rumer.
Paternitatea termenului îi aparține italianului Benito Mussolini, care – într-un discurs din noiembrie 1936 – a descris „axa” Berlin-Roma drept noua coloană vertebrală a securității europene.
„Tot în noiembrie 1936, Germania și Japonia au semnat Pactul anti-sovietic Anti-Comintern, la care Italia a aderat un an mai târziu.
În mai 1939, Roma și Berlinul au semnat Pactul de Oțel, o alianță militară oficială între ele. Dar, în august 1939, Germania și Uniunea Sovietică au semnat pactul lor de neagresiune, ceea ce a determinat Japonia să se retragă imediat din Pactul Anti-Comintern.
Cu toate acestea, Japonia s-a alăturat Germaniei și Italiei în Pactul Tripartit un an mai târziu, în septembrie 1940.
În cele din urmă, în aprilie 1941, Japonia a semnat propriul său pact de neagresiune cu Uniunea Sovietică.
Germania și-a încălcat pactul de neagresiune cu Uniunea Sovietică și a invadat-o pe 22 iunie 1941. Japonia și-a respectat pactul de neagresiune cu Uniunea Sovietică pe tot parcursul războiului.
Acest lucru i-a permis lui Stalin să-și angajeze toate armatele pe frontul de vest, să oprească blitzkrieg-ul german la porțile Moscovei, la sfârșitul anului 1941 și să schimbe valul războiului”, scrie fostul ofițer de informații.
A doua problemă în ceea ce privește realizarea de paralele între „axa” originală și încarnarea sa modernă – continuă Eugene Rumer – este că, în comparație cu anii `30, perioada actuală este „remarcabil de stabilă”.
„Acesta este un punct important. Pe de o parte, stabilitatea relativă a perioadei actuale sugerează că alinierea China-Rusia-Iran-Coreea de Nord ar putea reprezenta o provocare de durată pentru interesele SUA.
Pe de altă parte, ar putea indica natura fundamentală a diferențelor dintre Statele Unite și fiecare dintre cele patru țări care aspiră să formeze o nouă «axă». Privită în acest fel, ideea însăși de a le trata ca pe o «axă» ar putea deveni neproductivă, în cel mai bun caz, și contraproductivă în cel mai rău caz.
A treia problemă cu conceptul de «axă» este că nu a fost niciodată o alianță globală în al Doilea Război Mondial. Interesele și ambițiile celor trei partide erau regionale – planurile expansioniste ale Japoniei în Asia-Pacific, căutarea Germaniei pentru hegemonie în Europa și ambițiile Italiei în Marea Mediterană. O combinație de interese regionale nu face o coaliție globală”, explică analistul.
Eticheta „axa răului” pe care administrația George W. Bush a folosit-o pentru Irak, Iran și Coreea de Nord a făcut parte din justificarea Războiului din Irak, care a provocat distrugeri enorme în tot Orientul Mijlociu, punctează Eugene Rumer.
Războiul respectiv nu a făcut nimic pentru a promova obiectivele durabile ale Statelor Unite ale unui Orient Mijlociu stabil, un Iran fără arme nucleare și un Israel sigur și securizat.
„Într-adevăr, decizia administrației Bush de a intra în război cu Irakul a întărit, probabil, hotărârea Iranului și a Coreei de Nord de a-și continua programele de arme nucleare, ca singura acoperire împotriva amenințării pe care le reprezintă SUA.
Astăzi, este greu de argumentat că Iranul face parte dintr-o coaliție globală care se opune Statelor Unite în Pacific sau că Phenianul acționează ca aliat al Iranului în confruntarea cu Statele Unite în Orientul Mijlociu.
Chiar și des citatul parteneriat «fără limite» dintre Rusia și China are în mod clar limite reale. O caracteristică esențială a acestui parteneriat este că, în ciuda ambițiilor lor globale, interesele-cheie ale fiecărei țări sunt în mare parte limitate la teatre geografice distincte.
China a ajutat, într-adevăr, Rusia să-și ducă războiul împotriva Ucrainei. A oferit Rusiei asistență «foarte substanțială» pentru mașina sa de război și, în schimb, a primit tehnologie rusă pentru submarine și rachete, de care are nevoie pentru a concura cu Statele Unite.
China a încercat să navigheze cu atenție, deși nu întotdeauna cu succes, pentru a evita să fie lovită de sancțiunile SUA. Și nu a existat, niciodată, nici măcar un indiciu că Beijingul și-a trimis trupele să ducă războiul în Ucraina alături de Rusia.
Mai mult, în cazul unei confruntări între China și Statele Unite în Asia de Est, Rusia ar urma probabil un curs atent, menit să stea departe de conflict, cu atât mai puțin să ia parte la el alături de China.
Parteneriatul «fără limite» dintre Beijing și Moscova pare a fi o relație pragmatică, tranzacțională, cu consecințe strategice pentru ambele părți, dar una care este motivată de interese complementare, mai degrabă decât identice”, mai precizează analistul de la Carnegie.
Rivalitatea Iranului cu Statele Unite – în afară de faptul că se limitează în mare parte la un teatru geografic distinct, mai degrabă decât la scară globală – poartă povara unei moșteniri lungi, amintește analistul.
„Liderii iranieni, care – fără îndoială – își amintesc de serviciile de informații și asistența militară a Statelor Unite în Irak în timpul războiului Iran-Irak – percep Statele Unite ca o sursă, poate singura sursă, de amenințare existențială pentru regimul și țara lor, pe care o consideră a fi una și aceeași”, mai scrie Eugene Rumer.
Încercarea de a aborda provocarea Chinei, Rusiei, Coreei de Nord și Iranului ca o „axă” ar agrava, cel mai probabil, provocările pentru SUA și, eventual, ar crea o profeție care se împlinește prin apropierea acestor țări.
„Prin urmare, prima sarcină este să recunoaștem că Statele Unite se confruntă cu patru provocări distincte care sunt diferite și unice, au propriile lor origini și nu vor ceda soluțiilor unice. Acest lucru nu înseamnă că aceste țări nu reprezintă nicio amenințare pentru Statele Unite și/sau interesele sale sau că nu vor fi oportuniste, profitând de situațiile în care își pot dăuna sau promova interesele în detrimentul Statelor Unite.
Nu înseamnă nici că Rusia – acționând ca avocat al Iranului sau Coreei de Nord -, apărându-i în forurile internaționale și ferindu-i de presiune și constrângere – nu este o problemă pentru Statele Unite și pentru comunitatea internațională.
Aceste țări reprezintă o amenințare pentru interesele SUA. Dar, pentru a face față acestei amenințări, Statele Unite trebuie să vină cu strategii individuale adaptate condițiilor specifice fiecărei țări, în loc să le aducă pe toate la același numitor comun.
A doua sarcină în relația cu aceste țări este de a revizui istoricul politicii SUA față de acestea și de a evalua dacă aceste abordări au funcționat, au produs rezultate pozitive și/sau merită urmate în viitor.
Liderii Chinei și Rusiei văd Statele Unite ca o amenințare la adresa stabilității și securității lor, din cauza politicii SUA de promovare a democrației și de folosire a constrângerii economice pentru a submina stabilitatea sistemelor lor politice interne autoritare”, menționează Eugene Rumer.
Analistul de la Carnegie Endowment for International Peace este de părere că schimbarea cursului, în aceste circumstanțe, ar însemna „identificarea a ceea ce este cu adevărat important pentru interesele SUA și concentrarea asupra acestuia în detrimentul altor probleme mai puțin critice”.
„În timpul administrației lui Barack Obama, Statele Unite au trebuit să lase deoparte preocupările legate de politica internă a Iranului pentru a aborda o problemă cu adevărat urgentă și periculoasă – programul nuclear al Iranului.
Administrațiile succesive din SUA, inclusiv cea a lui Joe Biden, și-au lăsat deoparte îndoielile cu privire la natura politicii interne a Arabiei Saudite și s-au concentrat asupra rolului acesteia de superputere energetică și financiară globală și de greutate regională grea.
În iunie 2021, președintele Joe Biden și-a lăsat deoparte rezervele cu privire la Putin, pe care l-a numit «ucigaș», și s-a întâlnit cu el pentru a aborda probleme cheie de pe agenda bilaterală.
Întâlnirea nu a dat rezultate de durată, iar Putin și-a lansat oricum războiul împotriva Ucrainei.
Dar o politică universală, care nu face niciun efort pentru a înțelege motivațiile, interesele și percepțiile adversarilor noștri și care urmărește să aducă un grup divers de țări cu culturi strategice foarte diferite la același – cel mai mic – numitor ideologic comun este o rețetă sigură pentru eșec”, încheie Eugene Rumer.
Foto – Profimedia Images
Citește și: