Reponsabilitatea privind creșterea astronimică a prețurilor la carburanți este pasată de la un partid la altul, spun specialiștii. Sergiu Cora, realizator News Hour with CNN la Antena 3, vine cu o analiză „la rece”.
Scumpirea carburanților nu se va opri! Este o previziune neagră bazată pe tendințele actuale și tarifele vor crește tot mai mult la benzină și motorină.
În primul rând, avem graficul de preț al petrolului, cel mai des invocat motiv pentru creșterea prețurilor la pompă.
În iunie 2021, barilul de petrol se vindea cu 309 lei. Pe 9 martie 2022, am avut cel mai mare preț pe baril, respectiv 577 de lei. De atunci, avem o scădere ușoară, iar ieri am avut o cotație de 531 de lei pe baril.
Teoretic, și prețurile de la pompă ar trebui să fie pe trend descendent.
În iunie 2021, motorina și benzina aveau același preț, undeva la 5,63 lei pe litru.
În momentul în care barilul a atins maximul, adică pe 9-10 martie 2022, motorina a sărit la 8,08 și benzina la 8 lei pe litru.
Petrolul a început să scadă, dar acest lucru nu se reflectă în prețul carburanților.
Săgeata este doar în sus și vorbim astăzi de prețuri de 9,30 la motorină și 8,60 la benzină, existând o tendință de creștere a prețurilor, avertizează specialiștii.
Față de aceeași zi din anul 2021, prețul la pompă al carburanților este mai mare cu peste 60%, arată o analiză a Asociației Energia Inteligentă, conform căreria o plafonare a prețurilor la combustibil, în contextul extrem de complicat, declanșat de războiul din Ucraina, ar arunca România într-o penurie de țiței și ar crea probleme mari cu disponibilitatea de produse petroliere în stații.
Statul este cel mai mare beneficiar al acestei majorări, având încasări suplimentare de sute de milioane de euro.