Biciliștii protestează în Capitală, printr-un marș de două ore, cu posibie restricții de trafic. Care este traseul
Mai multe organizații civice și implicate în acțiuni de protecție a mediului organizează sâmbătă a 16-a ediție a Marșului Bicicliștilor din București, sub sloganul „Vrem orașe pentru oameni!”, care va debuta la Parcul Herăstrău și va avea ca punct final Parlamentul României. Organizatorii le recomandă participanților să aibe la ei codul QR pe certificatul COVID-19, iar Brigada rutieră anunță posibile restricții în trafic.
Adunarea bicicliștilor va începe de la ora 13:30 la intrarea Charles de Gaulle a parcului Herăstrău, iar plecarea în marș se va face la ora 14:00 pe un traseu de două ore prin locuri cheie ale orașului, anunță ordanizatorii Protestul bicicliștilor pentru echitate în trafic este organizat de Street Delivery, OPTAR, Comunitatea Bicicliștilor din București și Greenpeace România în cadrul Săptămânii Europene a Mobilității.
Potriviu organizatorilor, numărul maxim de participanți agreat de Primăria Municipiului București este de 500, iar participarea copiilor sub 14 ani a fost interzisă de Comisia pentru Adunări Publice. Participanții sunt rugați să poarte mască pe tot parcursul marșului pentru a se proteja de poluarea din oraș și de riscul infectării cu COVID-19.
Revendicările Marșului Bicicliștilor:
- Dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete astfel încât să respecte standardele stipulate în PMUD
- Accesibilizarea trotuarelor pentru ca ele să poată fi utilizate de pietoni, nu ca locuri de parcare pentru mașini
- Benzi unice pentru transportul public
- Publicarea unui calendar oficial care să conțină angajamentele anuale ale PMB pentru realizarea infrastructurii de transport alternativ
- Transparență în cheltuirea banului public
- Inițierea și susținerea unui dialog real cu cetățenii pe temele de interes public
„Ar trebui ca actuala administrație să finalizeze minim 90 km de piste pe durata acestui mandat”
„După aproape un deceniu de proteste ale bicicliștilor, Bucureștiul rămâne una dintre cele mai poluate și congestionate capitale ale Europei, cu un trafic auto exasperant și cu o infrastructură dezastruoasă pentru biciclete și transport alternativ. Cerem noii administrații aceleași lucruri de bun simț pe care le-am revendicat de fiecare dată: implementarea măsurilor de siguranță rutieră, încurajarea transportului alternativ, accesibilizarea spațiilor publice, benzi dedicate transportului în comun, trasee dedicate utilizării bicicletei. Le cerem cu atât mai mult cu cât actualul Primar General Nicușor Dan le-a revendicat la rândul său în ultimii 10 ani și le-a promis pentru câștigarea acestui mandat”, au transmis organizatorii,pe pagina de Facebook a evenimentului.
Potrivit inițiatorilorpootestului, numărul utilizatorilor de biciclete și trotinete electrice crește în fiecare zi, mai ales în contextul pandemiei: curieri, părinți, oameni în drum spre muncă traversează zilnic puncte cheie ale orașului, expunându-se riscului de accidente. Infrastructura necesară stagnează, iar pietonii și bicicliștii lipsesc în continuare de pe lista de priorități a Primăriei.
„Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) adoptat de PMB încă din 2017, Bucureștiul ar trebui să aibă cel puțin 250 de kilometri de trasee dedicate transportului alternativ până în 2030. În București sunt peste 1800 km de străzi, însă lungimea pistelor de biciclete nu depășește 20 km. Din păcate, nici Primarul Nicușor Dan nu a început în primul an de mandat vreun proiect care să vizeze implementarea PMUD, evitând totodată să prezinte un calendar concret de amenajare a infrastructurii dedicate transportului alternativ”, au precizat organizatorii.
Aceștia susțin că, în 2013, Nicușor Dan a participat la Marșul Bicicliștilor în calitate de activist pentru un oraș sănătos, fiind în acord cu solicitările făcute de participanții la marș. „Astăzi se află în poziția în care are toate instrumentele să implementeze solicitările pe care le-a susținut atunci. Pentru a atinge ținta de 250 de km de trasee dedicate transportului alternativ în București până în 2030 (așa cum este prevăzut în actualul Plan de Mobilitate Urbană Durabilă), ar trebui ca actuala administrație să finalizeze minim 90 km de piste pe durata acestui mandat”, spun protestatarii.
„Dreptul la oraș pentru fiecare dintre cei care trăiesc în el este acut încălcat în condițiile unui trafic care generează poluare, stres, sufocă orașul și blochează accesul oamenilor pe trotuare. Utilizarea bicicletei în București a rămas mai degrabă un gest de curaj decât un comportament firesc. La protestul din 18 septembrie vrem să reamintim autorităților că sănătatea și echitatea în oraș depind în mod vital de infrastructura verde pe care o oferă”, precizează iniatorii marșului.
Traseul marșului și recomandările polițiștilor rutieri
Traseul Marșului Bicicliștilor 2021: Parc Herăstrău (intrarea Charles de Gaulle) – Bd. Mareșal Constantin Prezan – Arcul de Triumf – Șos. Pavel Dimitrievici Kiseleff – Piața Victoriei – Șos. Nicolae Titulescu – Pasajul Basarab – Splaiul Independenței – Pasaj Ciurel – Șoseaua Virtuții – Splaiul Independenței – Șos. Grozăvești – întoarcere la Intrarea Grozăvești – Șos. Grozăvești – Pasaj Basarab – Șos. Nicolae Titulescu – Piața Victoriei – Calea Victoriei – Bd. Regina Elisabeta – Bd. Schitu Măgureanu – Pod Hașdeu – Piața Arsenalului – Calea 13 Septembrie – intrare MNAC (Palatul Parlamentului)
Marșul se va finaliza în curtea Senatului României, unul dintre punctele-cheie ale evenimentului-manifest Street Delivery 2021, cu un concert și alte surprize. Participanții care doresc să ia parte la Street Delivery sunt rugați să aibă la îndemână codul QR din certificatul Covid.
Poliţia Rutieră anunţă că marșul se desfășoară între orele 14.00-17.00, iar deplasarea se va face pe banda I de circulaţie şi va exista posibilitatea restricţionării traficului rutier progresiv, dacă situaţia o va impune. De altfel, în acest weekend poliția anunță o serie de restricții de circulație în București, cu ocazia organizării mai multor evenimente publice.
Brigada Rutieră solicită conducătorilor de autovehicule :
- să circule cu prudență, să nu oprească ori să staţioneze decât în locurile special amenajate,
- să îşi păstreze calmul şi să nu claxoneze abuziv în cazul în care se află în zone aglomerate,
- să respecte semnalele și recomandările polițiștilor rutieri aflați în trafic,
- să evite pe timpul deplasării, manifestările de natură a pune în pericol siguranţa lor, dar şi a celorlalţi participanţi la trafic.
Pietonii au obligaţia să circule numai pe trotuare, să traverseze strada prin locurile special amenajate trecerii, după o temeinică asigurare, la culoarea verde a semaforului electric şi să nu se deplaseze ori să staţioneze pe partea carosabilă, a transmis Brogada Rutieră.