Blue Air a intrat în insolvență. Care sunt următorii pași. Daniel Geantă, președintele AAAS: „Se renunță la contractele păguboase”
Compania aeriană low-cost Blue Air a intrat în insolvență, după ce instanța Tribunalului București a aprobat procedura. Judecătorii au dat decizia, după ce rămăseseră marți în pronunțare, în ceea ce privește procedura insolvenței companiei aviatice low-cost Blue Air, preluată de stat în proporție de 75% pentru că nu și-a mai îndeplinit obligațiile după ce primit un ajutor de stat substanțial în cea mai grea perioadă a pandemiei de COVID-19.
Tribunalul București a admis cererea de intrare în insolvență a companiei Blue Air Aviation, după ce a constatat oficial că procedura concordatului a eșuat, conform datelor de pe portalul instanțelor.
„Admite cererea debitorului Blue Air Aviation SA. În temeiul art. 71 alin.1 din Legea nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvenţă, deschide procedura generală împotriva debitorului Blue Air Aviation SA. Dispune conexarea dosarului nr. 6050/3/2023”, potrivit deciziei instanței.
Printre creditorii companiei se numără ROMATSA, aeroportul din Cluj-Napoca, AirClaim, dar și numeroase persoane fizice. A fost desemnat un administrator judiciar provizoriu, respectiv consorțiul de practicieni în insolvență format din Infinexa Restructuring şi Mușat & Asocații – Restructuring Insolvency.
Care sunt avantajele
Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS, fostul AVAS), Daniel Geantă, a explicat, pentru Gândul, care sunt implicațiile acestei decizii pentru statul român, principalul acționar, dar și pentru cei păgubiți de vechea conducere a operatorului aerian low-cost.
Avantaje: se stopează dobânzile, penalitățile și executările silite. Se renunță la contractele păguboase”, a spus Daniel Geantă.
În condițiile în care creditorii acceptă tăieri de creanțe, se poate creiona un plan de reorganizare În aceste condiții, intrarea în insolvență dă o gură de oxigen companiei BLue Air și există o șansă în discuțiile cu investitorii”, a precizat președintele AAAS.
În ceea ce privește cererea de intrare în faliment care se află la dosar, depusă de Air Claim, care avea termen pe 4 aprilie, Daniel Geantă a subliniat că după această hotărâre, instanța a decis că această sumă a lui Air Claim să fie conexată ca declarație de creanță.
Companie în picaj
Compania Blue Air Aviation este preluată din 8 decembrie 2022 în portofoliul statului, care deține în prezent 75% din acțiuni, alături de Teodor-Cristian Rada, cu 23,8%, și Airline Invest, cu 1,9%.
În momentul preluării de către stat, compania era în procedura de concordat, menită să ducă la evitarea intrării în insolvență.
Într-un interviu pentru GÂNDUL EXCLUSIV, din noiembrie 2022, președintele AAAS dădea asigurări că principalul scop este reintrarea în activitate a operatorului aviatic. Totuși, spunea Daniel Geantă, nu este exclusă, conform procedurilor legale, intrarea în insolvență.
Unul dintre momentele dificile pentru Blue Air a fost în septembrie 2022, când Administrația Fondului pentru Mediu a luat decizia de poprire a conturilor operatorului de zbor, iar acesta a anunțat apoi sistarea tuturor zborurilor programate să decoleze de pe aeroporturile din România, din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei, reprezentând valoarea a 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021.
Peste 54.000 de români au fost afectați de decizia Blue Air, conform detaliilor date de companie, după anularea tuturor zborurilor. Astfel, în perioada 6 – 11 septembrie 2022, au fost planificate și anulate 401 zboruri și 54.161 pasageri au fost afectați.
Compania are restanțe fiscale de zeci de milioane de lei, pe lângă cele 336 de milioane de lei ce reprezintă obligații de plată ce au rezultat după de a primit ajutor din partea statului, și ANAF a pus poprire pe șase avioane ale operatorului low-cost.
Suma pe care statul a garantat-o pentru Blue Air este de 300.775.000 de lei, ceea ce înseamnă peste 61 de milioane de euro.