Bogdan Chirițoiu îi spulberă pe greviștii Metrorex! Președintele Consiliului Concurenței vorbește despre un monopol lipsit de orice control la societatea ca gestionează transportul subteran din București. Mai mult, Chirițoiu arată și că în România încă sunt multe companii de stat care nu generează niciun plus.
Sindicaliștii Metrorex au intrat în grevă vineri, 26 martie, blocând circulația trenurilor în staţia Piaţa Unirii. Ei au coborât în tunel, pe calea de rulare, împiedicând pornirea la timp a vagoanelor.
Bogdan Chirițoiu reamintește că metroul bucureștean este plătit de întreaga populaţie a ţării. De aceea, Consiliul Concurenţei a solicitat Metrorex o analiză a costurilor şi separarea activităţii de transport public de celelalte activităţi comerciale.
„Problema la metrou este că e un monopol lipsit de orice control. Oamenii ăia, până acum, puteau să-şi pună orice costuri credeau ei, ce salarii credeau ei, nimeni nu le limita costurile. Rezulta o notă de plată şi se duceau cu nota de plată la stat. Nu creşteau preţurile ca să nu supărăm populaţia şi atunci gaura asta, care era nelimitată, era prezentată statului. Iar statul o plătea. E un fel de a spune că statul o plătea, că statul nu are niciun ban al lui. Statul nu poate să plătească decât luând din banii cetăţenilor”, a subliniat preşedintele Consiliului Concurenţei.
Mă bucur că văd în ultima vreme un număr de greve, cum ar fi cele din minerit – de la huilă, uraniu -, greva de la metrou. Toate astea sunt semne că ceva se mişcă în economia noastră şi că Guvernul ia măsuri să închidă din problemele pe care le ducem cu toţii în spinare de mai mulţi ani – Bogdan Chiriţoiu.
În opinia lui Bogdan Chirițoiu, grevele sunt nişte simptome ale faptului că există o problemă şi că organismul politic luptă cu ea. „Ceea ce este un lucru bun, că încercăm să rezolvăm aceste probleme care s-au acumulat. Trebuie soluţii care să ţină cont de problemele sociale şi de datoria statului de a oferi alternative oamenilor. Nu e ok să punem populaţia să plătească taxe ca să susţinem activităţi teoretic economice, pentru că nu este o activitate de binefacere, ci una economică, iar sarcina ei este să genereze un plus.
Însă multe companii de stat nu generează niciun plus, ci generează minusuri, ceea ce este contrar ideii de activitate economică şi de economie de piaţă. Și este împotriva interesului nostru naţional. În loc să consumăm banii pe care îi luăm de la oameni pe autostrăzi, pe spitale, şcoli, îi dăm pentru companii care cauzează pierderi”, a continuat președintele Consiliului Concurenței.
Pentru Bogdan Chirițoiu, este o ironie faptul că metroul din cel mai bogat oraş al ţării este plătit din banii populaţiei din întreaga ţară. „Deci, restul de 18 milioane de români plătesc ca cei mai bogaţi români, bucureştenii, să aibă metrou! Şi dacă ar fi fost plătit doar de către bucureşteni, nu şi de restul României, tot nu e în regulă să am o companie care doar vine cu note de plată. Şi nu există un control al acelor costuri”.