Bucureștiul are nevoie de încă 300 de tramvaie noi, pentru a înlocui actualul parc. „Autobuzele cumpărate vor fi doar cele verzi, care nu poluează”
În ultima perioadă, Capitala s-a înnoit cu aproape 300 de vehicule noi. Au venit 100 de tramvaie Metropolis, s-au cumpărat 100 de troleibuze Solaris din Polonia și 100 de autobuze electrice din China. Procedurile pentru achiziționarea acestor vehicule au început încă din mandatul Gabrielei Firea. Mai departe, Bucureștiul are nevoie de alte sute de vehicule noi, pentru a înlocui actualul parc. „Numai la capitolul tramvaie noi ne trebuie încă 300 de vehicule”, au precizat pentru Gândul reprezentanți ai Primăriei Capitalei (PMB).
În ultima perioadă, Capitala s-a înnoit cu aproape 300 de vehicule noi. Au venit 100 de tramvaie Metropolis, s-au cumpărat 100 de troleibuze Solaris din Polonia și 100 de autobuze electrice din China. Procedurile pentru achiziționarea acestor vehicule au început încă din mandatul Gabrielei Firea. Mai departe, Bucureștiul are nevoie de alte sute de vehicule noi, pentru a înlocui actualul parc. „Numai la capitolul tramvaie ne trebuie încă 300 de vehicule noi”, au precizat pentru Gândul reprezentanți ai Primăriei Capitalei (PMB).
„Ne mai trebuie și câteva sute de autobuze sau troleibuze”
„Din perspectiva noastră, ne trebuie încă 300 de tramvaie, ca să înlocuim complet parcul actual. Ne mai trebuie și câteva sute de autobuze sau troleibuze, astfel încât Bucureștiul să arate civilizat și european din punct de vedere al transportului public. Cu cât facem transport public mai atrăgător, cu atât va fi mai utilizat de către călători”, au precizat pentru Gândul reprezentanți PMB.
Sursele citate mai spun că în ciuda criticilor din partea multor șoferi, Municipalitatea va continua să amenajeze benzi unice pentru transportul public.
Câte tramvaie noi are acum Bucureștiul
Fără vehicule noi și fără benzi unice, prin care să oferim confort și predictibilitate, să nu stai 15 minute la un semafor, nu poți să ai transport civilizat”, spun specialiștii PMB.
Sursele citate mai spun că în ceea ce privește viitoarele autobuze pe care primăria ar urma să le cumpere, acestea vor fi 100% electrice.
Potrivit statisticii din 2023, parcul auto al STB este următorul (vehicule în trafic, dar și din depouri):
- 2.432 – total;
- 527 – tramvaie;
- 265 – troleibuze;
- 640 – autobuze.
Dintre acestea, numărul de vehicule care este scos efectiv pe traseu este următorul:
- Total – aproape 1.400, din care:
- 261 tramvaie (din care noi 98 Imperio, 19 modernizate);
- 206 troleibuze (din care noi 100 Solaris și 31 modernizate;
- 922 autobuze (din care noi: – 100 autobuze electrice – 120 Mercedes hibrid – 400 Otokar.
Tramvaie noi, linii vechi
În ceea ce privește liniile de tramvai, acestea sunt 22 la număr. Multe dintre aceste linii sunt extrem de degradate. Din această cauză, multe tramvaie deraiază.
Pe de altă parte, sunt și linii care au intrat în reabilitare, iar altele urmează să fie modernizate.
De exemplu, lucrările de reabilitare a liniei 5 de tramvai au început în februarie 2024, iar termenul de finalizare este martie 2025. Se vor înlocui șinele vechi cu unele noi pe o lungime de 4,25 kilometri, pe tronsonul cuprins între Podul Băneasa și Bulevardul Ștefan cel Mare.
Principalele lucrări care se vor executa în cadrul acestui proiect:
- lucrări la calea de rulare;
- realizarea a 15 peroane – vor fi demolate peroanele existente, urmând a fi construite unele noi, dotate cu adăposturi pentru călători, borne reflectorizante, gard pentru protecția călătorilor, stâlpi pentru supraveghere video etc.;
- lucrări la rețeaua de contact –prin în înlocuirea în totalitate a elementelor rețelei de contact;
- modernizarea substației electrice de tracțiune Nordului – care presupune înlocuirea echipamentelor electrice din cadrul acesteia;
- lucrări la sistemul de iluminat public – rețeaua de iluminat va fi proiectată și mutată în subteran, prin tuburi de protecție, în ampriza căii de rulare a tramvaiului și în trotuare; în plus, se vor înlocui corpurile de iluminat existente, fiind montate unele cu led;
- lucrări de relocare a semaforizării de pe B-dul Barbu Văcărescu și strada Alexandru Șerbănescu;
- lucrări la rețelele edilitare.
Contractul cu Astra Arad, controversat
Revenind la tramvaie, Bucureștiul are de aproape doi ani 100 de astfel de vehicule noi, produse la Arad. Ele au venit pe rând în Capitală, iar contractul cu Astra Arad a fost unul foarte controversat.
În loc de motoare cu capacitate de 120 kW, așa cum fusese stabilit inițial, tramvaiele livrate de Astra Arad către București au o capacitate de 100 kW, cee ace a dus la un întreg scandal. (mai multe detalii AICI).
Troleibuze noi de 290 de milioane de lei (plus TVA)
În ceea ce privește troleibuzele din București, Primăria Capitalei a semnat în decembrie 2022 contractul pentru achiziția a 100 de troleibuze noi de la firma Solaris. Valoarea contractului este de 290 milioane lei plus TVA, fonduri nerambursabile de la Agenţia Fondului pentru Mediu.
Noile troleibuze au următoarele caracteristici:
- Instalaţii de aer condiţionat pentru salonul de pasageri şi cabina de conducere
- Lungime de 12, cu podea complet coborâtă
- Facilităţi pentru accesul pasagerilor cu mobilitate redusă (rampă, „kneeling”)
- Computer de gestiune management vehicul cu funcții GPS și comunicare online
- Sistem de informare audio-video
- Sistem de numărare a călătorilor
- Prize pentru încărcarea dispozitivelor mobile ale călătorilor.
- Sistem WiFi
Autobuze electrice de peste 300 de milioane de lei
Valoarea totală estimată pentru achiziționarea celor 100 de autobuze electrice este de 304.670.300 lei fără TVA, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020.
Ce facilități au noile autobuze electrice din China:
- Autobuzele au 12 metri lungime
- autonomie de minimum 200 de kilometri între două încărcări succesive
- tracțiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare a Energiei Electrice (SRSEE)
- baterii de acumulatori
- podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului
- trei uși duble
- aer condiționat.
Citește și:
Proiectul pentru finanțarea Liniei 5 de tramvai, „deraiat” de Nicușor Dan