Bulgarii vor să construiască două autostrăzi care să lege Bucureștiul de două orașe—port din Grecia, plus o linie de mare viteză. Când ar urma să fie finalizate

Publicat: 03 02. 2022, 10:49
VACANȚĂ în GRECIA. Cât costă un drum cu mașina acum, în 2024 / FOTO cu caracter ilustrativ

Autoritățile de la sud de Dunăre au anunțat planuri ambițioase pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, menită să lege România de Grecia. Anunțul a fost făcut de vicepremierul bulgar Grozdan Karadjov, în același timp titular al mandatului dezvoltării regionale, respectiv un nou coridor cu autostrăzi de la București la porturile Alexandroupolis și Salonic, relatează G4Media, care citează Rador, care preia publicația 24Chasa.

Planurile autorităților au fost detaliate în cadrul dezbaterii „Balcanii Conectați”, care face parte din formatul Trend Europe al ziarului 24Chasa, în parteneriat cu Parlamentul European, iar la aceasta au participat, alături de vicepremierul bulgar, ministrul adjunct al transporturilor de la Sofia, Ilia Iliev, precum și experții bulgari Ivan Kațarov și Simeon Evtimov.

Sursele de finanțare

Potrivit sursei citate, coridorul de la București la porturile grecești ar fi bine să fie combinat cu o linie de cale ferată. Acest proiect este prioritar pentru UE, care îl poate cofinanța și poate atrage Banca Europeană de Investiții pentru a face procedurile.

Coridorul Orient/Estul Mediteranei – care în Bulgaria se întinde de la Vidin – Sofia – Kulata, iar de acolo din nou către Salonic – a fost, de asemenea, important pentru UE, arată sursa citată.

Astfel, dacă România și Bulgaria nu își construiesc autostrăzile, există o alternativă prin Macedonia de Nord și, prin urmare, ambele țări vor fi ocolite de fluxurile de transport, crede Grozdan Karadjov.

Vicepremierul bulgar a anunțat și un alt nou proiect, respectiv o autostradă de la Ruse la Veliko Tîrnovo, care este planificată să fie finalizată până în 2028.

Printre prioritățile pe termen scurt alte guvernului de la Sofia se numără finalizarea autostrăzii Hemus până în 2027, finalizarea autostrăzii Vidin-Botevgrad, în doi ani și jumătate, finalizarea autostrăzii Europa.

Potrivit sursei citate, în următorii trei ani va fi lansată autostrada Marea Neagră, care va lega portul românesc Constanța de Varna și Burgas, urmând ca de acolo să continue spre Istanbul.

Presa bulgară scrie că, în ceea ce privește construirea de noi poduri peste Dunăre, până în prezent nu a existat nicio aprobare/acord din partea României pentru niciunul dintre cele cinci proiecte.

În cadrul dezbaterii, ministrul adjunct al transporturilor, Ilia Iliev, a vorbit despre linii de mare viteză de peste 200 km pe oră și despre o călătorie care ar dura doar trei ore până la București și de la Sofia la Varna.

Planurile feroviare

În ceea ce privește liniile feroviare, singura legătură electrificată în prezent ar fi cea cu Turcia. Bulgaria are către România trei trasee, dar cu o viteză medie de 40 km pe oră. Prin Serbia, de la Dimitrovgrad la Nis, linia de cale ferată nu a fost de asemenea electrificată și are o viteză redusă.

De asemenea, nu există nicio linie cu Macedonia de Nord, iar cele două legături cu Grecia de pe teritoriul acesteia nu sunt nici ele electrificate. În ceea ce privește extinderea rețelei transeuropene, Bulgaria este din nou izolată, crede ministrul adjunct al transporturilor. România plănuiește o linie de mare viteză, în Grecia este există deja una de la Atena la Salonic, iar în curând va începe una între Salonic și Alexandroupolis.

Oficialul de la Transporturi spune că ministerul va purta discuții cu omologii săi greci, pentru a se îndrepta ei către Kulata și vor fi analizate posibilități pentru linii de mare viteză pe direcția București-Sofia-Kulata în direcția Atena.

„Ne vom îndrepta eforturile și în direcția Varna. Astfel, sunt șanse mari ca pe viitor distanța Sofia – Varna, Sofia – București să fie luată în cel mult trei ore”, a spus Ilia Iliev.

Europarlamentarul Petăr Vitanov a subliniat că UE introduce noi standarde, printre care o viteză de 160 km/h pentru transportul de pasageri și 100 km pentru transportul de marfă.

Potrivit eurodeputatului bulgar, realizarea proiectelor feroviare este o mare oportunitate pentru Bulgaria de a ieși din rolul unei țări periferice.

Prezent la discuție, și expertul feroviar Simeon Evtimov a pus ccentul pe o linie de cale ferată de mare viteză de la București la Atena, dar a declarat că aceasta ar putea ajunge și în Țările Baltice. Ivan Kațarov, directorul executiv al Forumului Bulgar pentru Infrastructura de Transport, s-a pronunțat împotriva reluării ideii unui tunel lung de 15 kilometri prin Defileul Kresna de pe autostrada Struma. Acesta a subliniat că Bulgaria ar trebui să dezvolte și transportul pe Dunăre.