România devine a patra țară din lume în care compania Iveco Defense Vehicles va avea capacități de producție pentru vehicule militare, la finalizarea construcției fabricii de asamblare autocamioane, ale cărei lucrări au fost inaugurate oficial marți. Aici vor fi integrate camioanele care vor intra în înzestrarea Armatei Române, în urma acordului-cadru semnat cu compania italiană privind achiziționarea a 2.902 platforme de transport pe roți.
Compania Iveco Defense Vehicles a lansat oficial, marți, la Petrești, județul Dâmbovița, lucrările de costrucție a unității de producție pentru camioanele militare comandate de Ministerul Apărării Naționale, prin acordul-cadru semnat, la finalul anului trecut, pentru achiziționarea a 2902 platforme de transport pe roți în diverse configurații, echipamente ce vor intra în înzestrarea Armatei României
Potrivit reprezentanților companiei, prin investiția de la Petrești, România va fi inclusă pe lista țărilor în care Iveco Defense Vehicles va avea capacități de producție pentru vehicule militare, după Italia, Germania și Brazilia.
În suprafață de 9.000 de metri pătrați, fabrica care se va ridica la Petrești va avea o capacitate de producție de circa 440 de camioane pe an, este compusă din trei linii de producție, cu 25 de zone de lucru, o linie completă de tinichigerie și vopsitorie, cu 9 zone de lucru, o linie de finisare, cu 7 zone de lucru, precum și spații destinate activităților logistice, de testare, control al calității și acceptanță finală cu Ministerul Apărării Naționale, a transmis reprezentantul companiei, la evenimentul de prezentare a proiectului de la Petrești.
Prezent la eveniment, premierul Ludovic a vorbit despre implicațiile investiției de la Petrești, conform contractului care prevede obligația furnizorului ca produsele livrate în baza contractului subsecvent să fie realizate în facilități integrate în industria de profil din România.
„Astăzi se inaugurează oficial lucrările pentru realizarea unei investiții cu o capacitate de producție în România, o investiție care valorează aproximativ 50 de milioane de euro, investiție care va creea, în prima fază, 200 de locuri de muncă directe în capacitate de producție, dar, de asemenea, prin toate contractele cu furnizori autohtoni va genera dinamică economică, locuri de muncă suplimentare față de cele create efectiv în această capacitate de producție”, a declarat premierul.
„Această investiție este realizată în cadrul off-set-ului aferent contractului de înzestrare a Armatei Române cu vehicule produse de Iveco Defense. Trebuie să mai spun încă o dată politica Guvernului pe care îl conduc: fructificarea programului de inzestrare a Armatei, un program pe 10 ani de zile, care prevede alocarea unei sume de 90 de miliarde aproximativ, pentru dezvoltarea capabilităților defensive pentru creșterea capacității Armatei Române de a face față oricărei provocări”, a detaliat Ludovic Orban.
„Acest program de înzestrare, în viziunea noastră, trebuie să aducă investiții în cadrul politicilor de offset, care să crească capacitățile de producție din România, care să asigure transfer tehnologic, care să dezvolte noi capabilități de inovare, de cercetare șide dezvoltare. Programul de înzestrare trebuie să genereze o relansare a producției de apărare din România, atât prin firme autohtone, cât și prin firme partenere în cadrul acestui program”
„Deja am semnat un prim contract important la Fabrica de Avioane Craiova, în valoare de 57 de milioane de euro pentru modernizarea avionului de fabricație romînească Șoim, astăzi continuă această politică de dezvoltare industrială aferentă programului de înzestrare a Armatei Române, prin această investiție, investiție extrem de importantă pentru că nu numai va genera locuri de muncă, dar va aduce tehnologie, nu se va contrui numai o hală de producție, ci vor fi aduse utilaje moderne. De asemenea, foart emulți români vor parcurge etape de training astfel încât să își dezvolte abilitățile și capacitatea de mânui aceste utilaje moderne”, a detaliat șeful Guvernului.
El apreciat decizia companiei de a-și stabili centrul regional în România, și, de asemenea, a relația de preietenie și parteneriat cu Italia. „În România sunt zeci de mii de firme, sunt cel puţin 24 de mii de firme active cu capital italian, care au dezvoltat afaceri în România, care au creat locuri de muncă. De asemenea, trebuie să ştiţi că şi în Italia sunt aproximativ 26.000 de societăţi care au cel puţin un acţionar român şi vreo câteva zeci de mii de întreprinderi individuale care au fost realizate de români. Italia este al doilea partener comercial al României, după Germania, şi Italia este un prieten atât în colaborarea economică, cât şi în colaborarea în toate celelalte domenii de activitate, între România şi Italia existând o relaţie de prietenie şi de parteneriat extrem de important”, a conchis Orban.
Reprezentantul Iveco Defense Vehicles a detaliat, în debutul evenimentului de inaugurare a lucrărilor pentru inaugurarea unei noi capacități de producție a camioanelor tactice destinate Armatei Române, în ce va consta activitatea fabricii.
„În cadrul acesteia se vor realiza cabinele blindate și neblindate aferente acestor vehicule. Integrarea lor cu toate dotările în conformitate cu toate dotările tehnice ale contractului subscris cu Armata Română și se vor realiza de asemenea, toate operațiile industriale aferente, de la completarea șasiului de bază al vehiculului și până la inspecția tehnică finală a întregului complet. Această inițiativă reprezintă o confirmare a angajamentului companiei noastre, Iveco Defense Vehicles, cu privire la realizarea unor capacități naționale de producție aferente vehiculelor care fac obiectul contractului în derulare cu Ministerul Apărării Naționale”, a declarat reprezentantul companiei.
„Plecând de la dorința Guvernului și a Ministerului Apărării de dezvoltare durabilă a industriei nașionale de apărare prin încurajarea producției în societăți cu capital integral românesc, precum de realizare a planului de inzestrare a Armatei Române în condițiile asigurării calității, compatibilității și interoperabilității cu celelalte state membre NATO și UE. Totodată, IVECO Defense Vehicles dorește o foarte bună conlucrare cu MApN la nivelul industriei de apărare românești atât cu privire la realizarea în țară a unor produse care răspund pe deplin necesităților și cerințelor Armatei Române, dezvoltarea unor noi piețe de desfacere și noi oportunități de afaceri, cât și pentru a permite o mai bună și eficientă participare în cadrul programelor europene de apărare”, a spus acesta.
„Am reușit să găsim în România nu doar oportunități de afaceri, dar și societăți cu un grad ridicat de competență în domeniul atât industrial, cât și militar, de la producția de suprastructuri, sisteme integrate, până la servicii complexe de mentenanță, întreținere și reparații. Așadar nu e deloc întâmplătoare alegerea acestei locații, amplasată la aproximativ jumătatea distanței dintre București și Pitești, permițând accesul la o forță de muncă specializată în industria auto, avantaje logistice deosebite datorită apropierii de A1, precum și accesul facil la o multitudine de producători de componente și subansamble specifice industriei noastre”, a completat reprezentantul companiei.
„Investiția de la Petrești este un prim pas pe care intenționăm să îl completăm în cel mai scurt timp posibil, șase luni de zile circa, și afirm cu mândrie, în primul rând pentru că sunt și român, că am reușit să introducem în lista țărilor cu situri de producție ale Iveco Defense Vehicles și România, ca fiind, după Italia, Germania și Brazilia, a patra țară în care compania noastră va avea capacități de producție pentru vehicule militare. Și vorbim la nivel global, nu european”, a precizat reprezentantul Iveco Defense Vehicles.
„Lotul de teren pe care e amplasată fabrica, de 45.000 mp, ne va permite o dezvoltare durabilă și extinderea acestor capacități de producție în viitorul apropiat, odată cu intrarea în regim și a continuării acordului cadru cu MApN. Suntem convinși că această investiție nu e un punct de sosire, ci începutul unui solid partenriat strategic cu MApN și Guvernul României în cadrul industriei auto și a industriei de apărare în ansamblul ei, în vederea realizării în România a cât mai multor produse care răspund nevoilor de protecție, securitate, performanță și interoperabilitate din ce în ce mai stringente ale Armatei Române precum și a altor parteneri NATO”, a conchis reprezentantul companiei.
La începutul lunii ianuarie, Ministerul Apărării Naționale anunța semnarea primului contract subsecvent la acordul cadru privind achiziționarea platformelor de transport pe roți.
Este vorba de primul contract subsecvent la acordul cadru privind achiziționarea a 2902 platforme de transport pe roți în diverse configurații, echipamente ce vor intra în înzestrarea Armatei României, a fost semnat în 31 decembrie 2019, de locțiitorul șefului Departamentului pentru armamente cu reprezentantul operatorului economic IVECO Defence Vehicle SPA din Italia.
„Contractul subsecvent nr. 1, în valoare de 1.015.676.538,05 lei, fără TVA, se va derula pe o durată de 4 ani și prevede achiziția unui număr de 942 platforme, furnizorul având obligația ca produsele livrate în baza contractului subsecvent să fie realizate în facilități integrate în industria de profil din România, în conformitate cu Planul de realizare a capabilităților privind nivelul de implicare a industriei naționale în realizarea produselor și asigurarea suportului logistic integrat pe toată durata de viață a acestora”, anunța MApN.
„Totodată, valoarea obligației de compensare asumată de furnizor (offset) este de cel puțin 80% din valoarea, fără T.V.A., a contractului. Capabilitățile privind nivelul de implicare a industriei naționale în realizarea produselor se vor realiza în baza acordului de compensare, ce se va încheia de către IVECO Defence Vehicle SPA Italia cu OCATS (Oficiul de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială) în baza OuG nr. 189/2002”, se arăta în comunicatul MApN.
În cadrul unui interviu acordat pentru „Ora Armatei”, citat de publicația Defense România, ministrul Apărării, Nicolae Ciucă, a precizat că din elementele de angajament ale furnizorului, începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea se vor produce în România.
„Nu este vorba de speranţa noastră, ci este vorba de obligativitatea din contract pentru că, încă o dată, cel de-al 301-lea mijloc auto trebuie să fie integrat în România”, a precizat ministrul Nicolae Ciucă.