Inflația în creștere afectează consumatorii tot mai mult, iar scumpirile produselor alimentare sunt printre cele mai mari probleme cu care se confruntă românii.
Există, însă, și vești bune pentru clienții români: unul dintre cele mai consumate produse alimentare ar urma să se ieftinească cu până la 25% în următoarea perioadă.
Este vorba despre lapte, care ar urma să se ieftinească semnificativ, potrivit patronatului din industria laptelui. Producătorii susțin că se văd nevoiți să reducă prețurile pentru că vânzările s-au prăbușit pur și simplu.
În acelaşi timp, fermierii fac un apel disperat la autorităţi să oprească importurile de lapte din Ucraina care îi aduc în pragul falimentului.
Fermierii trag un semnal de alarmă în ceea ce privește prețul laptelui vândut către procesatori, care a scăzut dramatic, informează Adevărul.
„În octombrie, s-a atins pragul între preţuri, costuri şi puterea de cumpărare, a fost un moment critic. În decembrie, toţi furnizorii trebuiau să refacă contractele şi să renegocieze.
Vă spun sincer că furnizorii au redus preţul către comericanţi cu 10%-15% şi a apărut un război al promoţiilor Black friday permanent care s-a întins şi pe 2023.
În ianuarie, furnizorii au mai cedat încă 10% pentru că s-au mai redus şi costurile la materie primă, pentru că s-au acumulat stocuri în toată Europa”, a declara Dorin Cojocaru, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui – APRIL.
Vânzările de produse lactate s-au prăbuşit după scumpirile din ultimele luni. Preţul celui mai ieftin sortiment de lapte a ajuns aproape 10 lei.
Rata anuală a inflației în ianuarie 2023, față de ianuarie 2022 este 15,1%, relevă datele publicate marți dimineața de Institutul Național de Statistică (INS).
Rata anuală a inflației în luna decembrie 2022 comparativ cu luna decembrie 2021 este 16,4%.
Preţurile de consum în luna ianuarie 2023 versus luna decembrie 2022 au crescut cu 0,3%. Rata anuală a inflaţiei în luna ianuarie 2023 comparativ cu luna ianuarie 2022 este 15,1%.
Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (februarie 2022 – ianuarie 2023) faţă de precedentele 12 luni (februarie 2021 – ianuarie 2022) este 14,3%.