Deși pare cel mai negru scenario posibil, este cât se poate de adevărat. Administratorii de asociații au explicat cine sunt românii care pot rămâne fără apartamente. Este vorba despre o regulă foarte importantă, de care cei care locuiesc la bloc trebuie să țină cont.
Din păcate, tot mai mulți cetățeni sunt nevoiți să omită această cerință, din cauza lipsei banilor, în vreme ce alții, dacă nu locuiesc la adresă, uită că au de plată anumite sume la asociație. Astfel, intervine executarea silită, iar mai apoi pierderea locuinței.
Administratorii au dezvăluit că se ăntâlnesc tot mai frecvent cu situații în care românii rămân fără apartamente din cauza neplății la întreținere. Potrivit noii legi, datornicii care nu plătesc banii în termen de 31 de zile primesc foarte multe penalități, astfel că ajung să datoreze sume mari de bani. Și cum acest lucru este sancționat drastic, se poate ajunge chiar și la poprire pe conturi sau chiar la executarea silită, pentru ca mai apoi locuința să fie scoasă la licitație.
Un alt detaliu important de care trebuie să țină cont locatarii este declararea numărului corect de persoane, care locuiesc în apartament. Astfel, contribuția fiecărui locuitor la cheltuielile de înterținere, cunoscută și sub denumirea de cotă parte de proprietate, este calculată în funcție de suprafața utilă a apartamentului și de numărul de persoane declarate. Prin urmare, numărul de persoane influențează direct suma pe care fiecare proprietar o plătește lunar pentru întreținerea clădirii.
Dacă un locatar nu a declarat corect, iar vecinii fac reclamație, acesta va fi supus unei verificări din partea asociației de proprietari sau chiar a polițiștilor. Iar dacă sunt camere de supraveghere în clădire, imaginile pot constitui dovezi clare în acest sens.
Cu toate că mulți români se plâng de faptul că sumele alocate pentru fondul de reparații sunt mari, banii se pot dovedi foarte utili în situații neprevăzute. Fondul este obligatoriu și este constituit din contribuțiile locatarilor și proprietarilor de apartamente din cel bloc.
Dacă se strică acoperișul, scările, instalațiile comune sau fațada, banii strânși vor fi folosiți pentru aceste reparații. Este important de știut că administratorul eliberează chitanță separată pentru această plată.
„Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au obligaţia să aprobe un fond de reparaţii anual, necesar pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune.
Comitetul executiv fundamentează şi prezintă adunării generale suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea fondului de reparaţii, care se alimentează în avans, în tranşe lunare egale, prevăzute în lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari. Fondul de reparaţii este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termică, creşterea calităţii ambiental- arhitecturale a construcţiilor, precum şi pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune”, se arată în lege.
CITEȘTE ȘI: