Câți bani au obținut de fapt în plus piloții TAROM, după anularea curselor de luni? Pe lângă salarii, diurnele cresc cu mii de lei lunar
Minuta ședinței de luni seara dintre conducerea executivă a operatorului aviatic național și membri ai Consiliului de Administrație și reprezentanți ai celor 160 de piloți – dintre care 29 s-au declarat inapți de zbor, ceea ce dus la anularea a peste 20 de curse interne și externe – obținută marți seară de Gândul, confirmă și detaliază informațiile aflate și publicate anterior. Pe lângă creșterile la salariul, cu 1.500 de euro, în două tranșe, personalul navigant beneficiază în urma acordului la care au ajuns luni seară, de majorări ale cuantumului diurnelor pe rute din țară, ceea ce, conform estimărilor făcute de surse din interiorul TAROM, înseamnă plusuri cuprinse între 1.100 și aproximativ 3.000 de lei pe lună, în funcție de destinație, tip de avion și poziția pilotului.
Cei 160 de piloți ai companiei naționale de transport aerian primesc, de la 1 octombrie, o mărire de 500 euro echivalent lei lunar în salariu, iar din 1 martie anul viitor, suma este întregită până la echivalentul total de 1.500 de euro în plus la salariul lunar, se poate vedea în minuta ședinței de luni seara, așa cum aflase și Gândul din surse apropiate discuțiilor declanșate de anularea curselor, confirmate de președintele CA al Tarom.
Potrivit minutei ședinței, pentru remunerația de 500 de euro net, în condiții de performanță, s-a stabilit să fie semnate, începând de marți, acte adiționale la contractele individuale de muncă.
De asemenea, în propunerea de Buget de Venituri și Cheltuieli (BVC) pe 2025 va fi inclusă o ajustare a salariilor cu suma similară din 2024, începând cu luna martie 2025 (1.000 de euro net) și iunie 2025 (în cazul neaprobării BVC 2025 în timp util), corelată cu planul de restructurare, se arată în document.
„Conducerea executivă va analiza în decurs de 24 de ore și posibilitatea creșterii diurnei de zbor în măsura în care această creștere respectă limitările bugetare”, se arată în sinteza minutei. Sursele Gândul au confirmat că s-a agreat să fie majorate și diurnele externe, la 240 de euro pentru pilotul comandant și 200 de euro pentru copilot, ceea ce, cumulat pe numărul de curse efectuate, înseamnă sume destul de consistente.
Surse din interiorul Tarom au detaliat ce înseamnă în practica din viața reală a piloților, în medie, creșterea diurnelor, așa cum au fost convenite în urma discuțiilor de uni seara:
- Diurna internă:
Veche – 500 de lei / 750 de lei – Nouă – comandant
Diferența: 250 lei
Veche – 280 de lei / 500 de lei – Nouă – copilot
Diferența: 220 de lei
Creșteri, la o medie lunară:
- Plusul pentru comandant:
La ATR: 15 curse înseamnă 3.750 lei
La B737: 5 curse înseamnă 1.750 lei
- Plusul pentru copilot:
La ATR: 15 curse înseamnă 3.300 lei
La B737: 5 curse înseamnă 1.100 lei
Începând cu 1 septembrie:
- Diurna externă
Veche – 180 euro / 240 euro – Nouă – comandant
Diferența: 60 euro
Veche – 120 euro / 180 euro – Nouă – copilot
Diferență:60 euro
La B737: O medie lunară de 10 curse externe, plusul este:
– comandant: 600 euro
– copilot: 600 euro
La ATR: O medie de 4 curse externe lunar, plusul este:
– comandant 240 euro
– copilot 240 euro
După acordul de luni, graficul de zbor a început să intre în normal, așa cum a confirmat reprezentantul piloților, subliniind că acțiunea nu a fost una sindicalizată, iar negocierile au fost individuale. Dar demersul de luni este așteptat să fie un precedent „monetizat” în cadrul negocierilor pentru contractul colectiv de muncă la nivel companiei naționale, care expiră la 1 octombrie și pentru care încep pregătirile în curând, așa cum au declarat părțile implicate. Mai mult, președintele sindicatului reprezentativ aplaudă succesul piloților, dat atrage atenția, în declarația pentru Gândul, că emisarii angajaților vor fi „foarte duri” și că nu exclud, dacă revendicările de natură salarială nu sunt satisfăcute, să organizeze proteste reale de muncă.
Date de contact pentru pasagerii afectați
Compania a publicat o serie de contacte utile pentru miile de pasagerii ale căror zboruri au fost anulate, inclusiv o linie prioritară de contact. TAROM este compania naţională de transporturi aeriene a României, o societate comercială cu capital majoritar de stat, având că obiect principal de activitate transporturi aeriene după grafic, interne şi internaţionale, de călători, bagaje, mărfuri şi poştă, prin curse regulate şi charter.
Capitalul social al companiei TAROM este deţinut de:
- 97,2476% din acţiuni sunt deţinute de statul român, reprezentat prin Ministerul Transporturilor;
- 0,0833% din acţiuni sunt deţinute de Societatea de Investiții Financiare „Muntenia” SA;
- 1,2281% din acțiuni sunt deținute de Regia Autonomă „Administrația Româna a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA RA;
- 1,4410% din acțiuni sunt deținute de Compania Națională „Aeroporturi București” SA.
Sursa foto: Mediafax – caracter ilustrativ
CITEȘTE ȘI: