Anul 2023 va fi, dacă nu se întâmplă ceva catastrofal, un an peste medie, iar obiectivele aproape sigure sunt 78,5 kilometri noi de autostradă și drum expres.
Asociația Pro Infrastructură a făcut calculele pentru 2023 și anunță unde avem speranțe să fie inaugurate noi căi rutiere.
Asociația a publicat proiectele rutiere majore care pot fi inaugurate în acest an într-un scenariu realist-optimist.
„Dacă nu se va întâmpla ceva catastrofal, va fi un an peste medie, chiar dacă mergem exclusiv din inerție pe obiective (aproape) sigure: 78,5 kilometri noi de autostradă și drum expres. Țintim 110,5 kilometri cu puțin noroc și mult chef de muncă și visăm măcar câteva luni la un record de 126 kilometri”, arată într-o postare pe Facebook Asociația Pro Infrastructură.
Conform acesteia, România are în prezent aproape 995 kilometri de autostrăzi și drumuri expres în exploatare, 534 km care au contracte de lucrări active și 402 km aflați în procedură de licitație.
„Ce inaugurăm în 2023? Borna celor 1000 de kilometri va fi atinsă, probabil, de turcii de la Nurol cu mini-lotul A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău (13,554 km) în perioada mai-iunie” – Asociația Pro Infrastructură
Cei de la Alsim Alarko, tot turci, „ar putea să «fure» trofeul simbolic dacă se vor mobiliza și vor dori să deschidă parțial lotul 2 al A0 Sud. Dacă nu, vor da în trafic toți cei 16,30 km până la sfârșitul verii. Tot Alsim Alarko are termen de livrare septembrie pe tronsonul 1 din A0 Sud (16,93 km) dar este nevoie să tragă tare și, chiar dacă ar rata toamna, trebuie să fie gata în decembrie!”, punctează cei de la Pro Infrastructură.
„Șanse maxime de inaugurare în toamnă sunt și pe T3 DEx12 Slatina-Colonești (31,75 km) executat de UMB, din care șoferii vor putea folosi doar aproximativ jumătate (Valea Mare-Negreni)” – Asociația Pro Infrastructură
„În același pariu adăugăm celălalt proiect major, amânat din 2022, care va fi dat în trafic: podul suspendat de la Brăila (WeBuild-IHI) – pe conexiunea scurtă (Smârdan), sperăm în mai-iunie, pe cea lungă (Jijila), în decembrie cel mai târziu. Și încă două investiții mai mici, dar cu impact foarte mare: pasajele Berceni și Oltenița, de pe DNCB, ambele în primăvară”, mai notează reprezentanții asociației.
Aceștia arată că șanse foarte bune de inaugurare în 2023 sunt pe lotul 2 din A0 Nord, unde UMB accelerează deși are termen iunie 2024.
„Pariul nostru, pentru care vom pune presiune constantă: plusăm cu acești 32 de kilometri pe A0 și DEx11 și țintim 110,534 kilometri noi de autostradă și drum expres în 2023. Și mai visăm, într-un scenariu ultra-optimist, la o demonstrație de forță a asocierii Strabag-Geiger pe A3, între Chețani și Câmpia Turzii, unde stadiul fizic după rezilierea cu Straco este aproape 40% și cei doi antreprenori au capacitatea tehnică de a produce surpriza plăcută și să deschidă la limită, în decembrie, cei 15,691 kilometri, livrând cu jumătate de an înainte de termenul contractual veriga lipsă pe A3 dintre Cluj-Napoca și Târgu Mureș”, mai arată Asociația Pro Infrastructură.