Cumpărarea unui apartament este o achiziție importantă și, cum legislația în domeniul tranzacțiilor imobiliare a suferit modificări, în 2023, e bine să te informezi înainte de achiziționarea unei locuințe în acest an.
Un contract de vânzare-cumpărare pentru un apartament sau pentru o casă poate fi încheiat la orice notar public din România, în 3-4 zile lucrătoare în regim normal sau doar în 2 zile, în regim de urgență, informează B1 TV.
Acte sunt necesare pentru cumpărarea unui apartament, în 2024
În momentul tranzacționării unui apartament, responsabilitatea prezentării actelor necesare îi revine vânzătorului.
Pentru a încheia actul de vânzare-cumpărare a locuinței, vânzătorul trebuie să prezinte notarului următoarele acte:
- actul de proprietate;
- certificat de atestare fiscală – se obține de la Administrația Fiscală unde se plătește impozitul anual pentru respectivul apartament. Acesta se eliberează în 3 zile și este valabil doar pe perioada lunii în care a fost emis;
- documentație cadastrală: cadastru și intabulare. Termenul de eliberare este de 18 zile lucrătoare;
- extras de carte funciară – se obține de biroul notarial de la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, la cererea scrisă a celui care vinde apartamentul. Este valabil pe o perioadă de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării;
- certificat de performanță energetică – se obține de către vânzător la un auditor energetic pentru clădiri, atestat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi care îşi desfăşoară activitatea ca persoană fizică autorizată. Se eliberează, în general, în 24-48 de ore și are o valabilitate de 10 ani;
- ultimele facturi de la utilități și dovada plății acestora;
- adeverință eliberată de asociația de proprietari.
Atenție, chiar dacă unii notari nici nu o cer, adeverința obținută de la asociația de proprietari este importantă pentru a vă asigura că vânzătorul apartamentul nu are restanțe de plată la întreținere.
Acte sunt necesare la cumpărarea unui apartament prin credit bancar, în 2024
Când cumpărați un apartament prin credit bancar, fiind vorba de un credit ipotecar, banca este cea care se va asigura că toată documentația apartamentului pe care îl cumpărați este în regulă:
- acte de identitate (al solicitantului, ale membrilor familiei şi, după caz, ale altor persoane care participă cu veniturile lor la credit, denumite coplătitori);
- certificat de căsătorie sau hotărâre de divorţ, dacă este cazul (copie);
- documente care atestă realizarea de venituri;
- documente privind alte credite/carduri de credit/overdraft pe care cumăpărătorul le are la alte bănci, dacă este cazul;
- precontractul de vânzare-cumpărare a imobilului;
- actul de proprietate asupra imobilului ce face obiectul vânzării (copie);
- declaraţia pe proprie răspundere a vânzătorului, conform Legii 10/2001, că bunurile imobiliare respective nu sunt revendicate şi că nu există litigii în legătură cu acestea;
- extrase din documentaţia cadastrală (copie);
- certificat de eficienţă energetică.
Începând cu 1 ianuarie 2023, se percepe impozit pe venitul din vânzarea imobilelor din patrimoniul personal și când prețul nu depășește 450.000 lei. Astfel, vânzătorul unui imobil nu mai este scutit, ca în trecut, de plata impozitului sub un anumit plafon.
De asemenea, vânzarea imobilului deținut de mai puțin de 3 ani se impozitează cu 3% din preț. Dacă imobilul este deținut de mai mult de 3 ani, vânzarea se impozitează cu 1%