Codul rutier prevede că sunt obligatorii anvelopele de iarnă oricând se circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau ploi, indiferent de data din calendar, altfel șoferii prinși riscă amenzi consistente.
Indiferent dacă e octombrie sau aprilie, respectiv dacă nu este oficial sezonul rece, utilizarea anvelopelor de iarnă este obligatorie atunci când se circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. De asemenea, autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone trebuie echipate cu dispozitive antiderapante, potrivit legii.
Astfel, este recomandat ca șoferii să se informeze cu privire la condiţiile meteo şi tronsoanele de drum pe care le vor parcurge și să își echipeze maşina corespunzător, pentru a evita să încaseze o amendă în contextul în care prevederile legale interzic circulaţia autovehiculelor, fără ca acestea să fie dotate cu anvelope de iarnă, pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără a face vreo referire la o dată calendaristică.
Iar primele zăpezi au apărut deja în România, în zonele montane pentru moment. De exemplu, recent, pe 20 septembrie, polițiștii de frontieră au publicat o fotografie cu prima ninsoare în Pasul Prislop.
Potrivit Codului Rutier, conducerea autovehiculului cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu gheață, zăpadă sau polei, fără a avea montate pe roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate constituie contravenții și se sancționează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de persoane fizice.
Încălcarea prevederilor Codului Rutier se sancționează. Există 5 clase de sancțiuni cu puncte de amendă în Codul Rutier, ultima fiind exclusiv pentru persoanele juridice:
Punctul de amendă este în continuare plafonat, nu a fost majorat odată cu salariul minim brut pe economie, cel puțin până la finalul anului, la 145 de lei.
Astfel, pentru lipsa anvelopelor de iarnă, șoferii riscă să primească 9-20 de puncte de amendă, respectiv 1.305 Lei – 2.900 de lei, dar și reținerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia de către poliția rutieră, conform legii.
Şoferii trebuie să îşi achiziţioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR – Registrul Auto Român.
Conform unui text informativ de pe site-ul RAR, textul Ordonanţei Guvernului nr.5/2011, prin care se modifică Ordonanţa Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, utilizează termenul „anvelope de iarnă”, anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S.
Anvelopele de iarnă sunt cele care respectă şi sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr.54, după caz.
Anvelopele de iarnă sunt construite din cauciuc special pentru a oferi o aderenţă adecvată atunci când temperatura scade sub 7 grade sau carosabilul este acoperit de zăpadă, gheaţă ori polei.
Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG nr. 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată şi legală este inscripţia literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S, conform Ordonanţei de Guvern nr. 5/2011.
„Menţionăm însa că din punct de vedere tehnic anvelopa all-season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă ca a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată”, potrivit RAR.
Totuși, potrivit Registrului Auto Român, șoferii pot utiliza anvelope de iarnă cu indici de viteză mai mici decât cei menționați în cartea de identitate a vehiculului: Regulamentul (UE) nr. 458/2011 privind montarea anvelopelor prevede că, în cazul unei anvelope de iarnă, simbolul categoriei de viteză poate fi inferior inclusiv celui corespunzător vitezei maxime proiectate a vehiculului (dar nu mai mic decât Q – corespunzător vitezei maxime de 160 km/h).
Potrivit sursei citate, în astfel de cazuri, utilizatorul trebuie să amplaseze în interiorul vehiculului, într-un loc permanent vizibil pentru conducătorul auto, o etichetă de avertizare privind viteza maximă de rulare permisă de anvelopele pentru zăpadă montate. În consecință, un vehicul poate fi echipat cu anvelope pentru zăpadă, chiar și cu indici de viteză diferiți de cei aferenți anvelopelor de vară, fără a fi necesară evidențierea acestui fapt în CIV, cu respectarea cerințelor menționate mai sus.
În consecință, un vehicul poate fi echipat cu anvelope pentru zăpadă chiar și cu indici de viteză diferiți de cei aferenți anvelopelor de vară, fără a fi necesară evidențierea acestui fapt în CIV, cu respectarea cerințelor menționate mai sus, potrivit RAR.