Titi Aur, expert în pilotaj și conducere defensivă și fost campion de raliuri, a explicat, recent, ce nu trebuie să faci niciodată atunci când frânezi și intră sistemul ABS.
Mai mult decât atât, dacă nu faci ceea ce trebuie, te poți pune în pericol, atât pe tine, cât și pe ceilalți particpanți la trafic.
”Frânarea de urgență se poate face și la mașina fără sistem ABS prin apăsarea maximă a frânei, dar fără să existe o blocare a roților. Trebuie dozată apăsarea astfel încât să nu existe o blocare a roților. De exemplu, când ești pe asfalt și roțile se blochează auzi un scârțâit, dar dacă ești pe o zonă umedă, pe gheață sau zăpadă, când începi să frânezi, simți că frânezi, dar la un moment dat parcă nu mai frânează mașina și simți că accelerezi. Asta se întâmplă pentru că una sau mai multe roți au început să se blocheze.
O roată blocată are aderență mai mică decât o roată care se învârte. Astfel, când apeși pedala de frână și simți că mașina se duce în față, cu cât apeși mai tare, cu atât mașina pare că accelerează, când ea, de fapt, decelerează. Am auzit un șofer de camion că a frânt pe umed și a dat următoarea explicație: Nu știu, a frânat cât a frânat mașina și la un moment dat nu a frânat, ci a accelerat. De fapt, s-au blocat roțile și roata blocată, mai ales pe ud, înseamnă aderență mai mică decât roata care se învârte. Sistemul de frânare fără ABS putem spune că nu mai există, iar acum majoritatea șoferilor conduc o mașină cu sistem ABS“, a spus Titi Aur.
De asemenea, expertul a subliniat ce nu trebuie să faci niciodată atunci când frânezi brusc și intră în funcțiune sistemul ABS.
”Sistemul ABS înseamnă că atunci când apeși pe pedala de frână, calculatorul primește niște informații de la fiecare roată și când una sau mai multe roți sunt la limita blocării sau încetinesc foarte mult turația, calculatorul eliberează printr-un sistem hidraulic frâna pe zona respectivă. Șoferul simte în pedală cum dă pedala înapoi.
De ce tremură pedala? Mașina ar putea fi construită să nu tremure pedala, dar sistemul e gândit să-i transmită șoferului informația că una sau mai multe roți sunt la limita ruperii de aderență. Atunci, șoferii care nu au condus mașini cu ABS sunt tentați când simt acele vibrații să ridice puțin piciorul, ceea ce e fatal pentru mașina cu sistem ABS. În momentul acela, calculatorul nu mai știe ce are de făcut, tu eliberezi puțin, el consideră că nu mai ai nevoie de frână, îți eliberează frâna, tu eliberezi pedala, iar aceasta se ridică tot mai sus. Șoferul începe să spună că sistemul ABS nu e bun și mașina lui cu sistem ABS frânează mai rău decât mașina veche fără sistem ABS. Șoferul neștiutor dozează câte puțin, pedala vine tot mai sus, iar mașina nu frânează.
La sistemul ABS trebuie apăsat maxim pedala de frână și indiferent ce se aude, tu trebuie să ții piciorul acolo, iar sistemul știe ce are de făcut“, a explicat, la DC News, Titi Aur, specialist în conducere defensivă.