Compania Blue Air nu garantează că cei peste 200.000 de pasageri care aveau bilete și rezerări după anularea tuturor curselor își vor recupera banii, în condițiile în care a condiționat plățile de reluarea zborurilor și de preluarea companiei de către doi investitori. Teoretic, banii pe biletele anulate pot fi recuperați fie direct de la compania Blue Air, fie din aplicarea directivei europene de protecție a pasagerilor, care permite compensații până în 600 de euro. În condiile în care Blue Air are datorii de peste 200 de milioane de euro, iar partenerii de afaceri, inclusiv cei de la care este achiziționat combustibilul pentru aeronave, au condiționat plata în avans a serviciilor, nu este clar când ar putea compania să returneze banii pe bilete. Iar o intrare în insolvență sau în faliment ar face ca banii pe bilete să devină datorii de plată, alături de toate celelalte datorii ale companiei către firmele care au de recuperat bani de la Blue Air.
Avocatul Adrian Cuculis a explicat, pentru Gândul, cum își pot recupera daunele pasagerii păgubiți de Blue Air, după anularea zborurilor. El a precizat că unii pasageri au pierdut contravaloarea biletului, iar alții, din cauza anulării zborurilor, nu au putut ajunge la timp unde voiau și au pierdut rezervări, programări, tratamente, iar aceștia pot cere daune în instanță.
„Sunt cei care au avut zboruri mai lungi, cei care au avut de pierdut nu doar banii pe zborul respectiv. Și aici vă dau un exemplu. Aveam o clientă care îmi spunea că trebuia să plece împreună cu copilul să-l înmatriculeze la școală în Marea Britanie și că, pierzând zborul, a pierdut și data înscrierii. Sau am avut situații în care oamenii mi-au spus că au rămas cu copiii mici, de câteva luni, în aeroport, iar ăsta este un stres. Sau oamenii care ar fi trebuit să meargă la tratament medical și nu au mai ajuns.
Situațiile sunt multe. Așa că, pe de o parte, ceri despăgubirea, care poate să ajungă până la 600 de euro, adică despăgubirea pe biletul de avion, și dacă ai orice pretenție care excede cadrul directivei europene, în putere din 2005, trebuie să mergi în instanță și să-i dai în judecată.
Cei cu pretenții care exced celor 600 de euro, cu toată încrederea să meargă și să-i ceară în instanță, pentru că acolo este o culpă. Oamenii l-au luat pe nu în brațe, și-au pus propteaua în ușă și au spus: «Noi nu mai deschidem până când nu deblocați conturile»”, a spus avocatul Adrian Cuculis, pentru Gândul.
La rândul lor, reprezentanții agențiilor de turism – care au repatriat, până în prezent, câteva mii de turiști plecați în vacanță după ce au achiziționat pachetele lor turistice – susțin că situația provocată de Blue Air le-a adus pierderi extrem de mari și speranțe mici să-i recupereze vreodată.
„Șansele să ne recuperăm banii sunt foarte mici. Sa vedem dacă cei doi investitori vor prelua Blue Air… Dacă nu, va fi faliment”, a declarat pentru Gândul unul dintre reprezentanții agențiilor de turism.
Drepturile pasagerilor ale căror zboruri au fost anulate fără a fi anunțați în prealabil sunt stabilite în Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului, din 11 februarie 2004. Compania aeriană de la care au cumpărat bilet trebuie să le asigure asistență, să le returneze banii și să le acorde compensații, care pot ajung până la 600 de euro.
„Când se face trimitere la prezentul articol, pasagerii primesc o compensație în valoare de:
Pentru stabilirea distanței se ia în considerare ultima destinație unde pasagerul urmează să sosească după ora prevăzută datorită refuzului la îmbarcare sau anulării zborului”, potrivit prevederilor din Regulament.
Pasagerii afectați de anularea zborurilor trebuie să depună mai întâi o plângere la compania aeriană, utilizând fie formularul furnizat de Blue Air, fie formularul UE privind drepturile pasagerilor, care poate fi descărcat de AICI.
În cazul în care compania aeriană nu răspunde în termen de 6 săptămâni de la primirea plângerii sau răspunsul este nesatisfăcător, formular trebuie trimis organismului național competent din statul membru al UE în care a avut loc incidentul.
Dacă incidentul a avut loc pe un aeroport de plecare din afara Uniunii Europene, poate fi contactat organismul național competent din statul membru de destinație.
În cazul în care pasagerii nu primesc niciun răspuns sau sunt nemulțumiți de răspunsul primit, pot sesiza organismele de protecție a consumatorilor din orice stat membru.
Dacă banii nu au fost recuperați nici prin entitățile de soluționare alternativă a litigiilor sau prin platforma Online Dispute Resolution, în cazul în care biletele au fost achiziționate online, ultima soluție este recuperarea prin instanță.
După ce a anulat toate cursele, pe 6 septembrie, apoi a anunțat că reia zborurile abia din 10 octombrie, inițial anunțând că primele curse vor zbura din 12 septembrie, compania Blue Air a transmis joi un mesaj în care spune că pasagerii afectați vor primi banii plătiți pe bilete doar în anumite condiții.
Aproximativ 230.000 de pasageri aveau bilete cumpărate sau rezervate la curse Blue Air în perioada 6 – 9 octombrie 2022, potrivit datelor transmise de compania aeriană low-cost.
Blue Air nu garantează că aceștia își vor primi banii pe bilete înapoi, condiționând returnările acestor sume de reluarea zborurilor și achiziționarea companiei de către alți doi acționari.
În prezent, potrivit companiei, pasagerii afectați pot opta pentru:
În ultimele zile au fost create peste 17.500 de portofele electronice, totalizând 1.900.000 de euro, iar pasagerii care au ales această opțiune vor putea folosi sumele în vederea achiziționării de bilete imediat ce compania va activa procesul de vânzare.
Compania a anunțat că reia zborurile din 10 octombrie, însă în condițiile în care are foarte multe datorii, iar unele firme partenere au condiționat reluarea serviciilor oferite Blue Air de plata în avans a acestora, nu este clar când va fi rambursată contravaloarea biletelor.
Potrivit procedurii de rambursare pe care Blue Air a afișat-o pe site din perioada pandemiei, sunt 8 pași care ar trebui urmați:
Blue Air are însă multe procese în care pasagerii care au urmat acestă procedură au reclamat că nu și-au primit banii înapoi.
Potrivit platformei Confidas, compania are 2.252 de dosare în instanță, printre care și cele depuse pentru a intra în faliment.
În 2020, Blue Air a declanșat procedura de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenței, care permite unei companii să propună creditorilor săi, care dețin peste 75% din creanțe, un plan de redresare și plată a datoriilor.
Potrivit informațiilor publicate în exclusivitate de Gândul, Blue Air are datorii de aproximativ 230 milioane de euro, iar semnale îngrijorătoare au apărut încă din anul 2021, atunci când premier al României era Florin Cîțu și Ministerul Transporturilor era coordonat de Cătălin Drulă.
Premierul Nicolae Ciucă a anunțat, vineri, că a aprobat continuarea verificărilor în cazul scandalului Blue Air, după un prim raport de evaluare, astfel încât responsabilii să poată să identifice toate cauzele care au provocat această situație.
Întrebat cu privire la eventualele suspiciuni existente, urmare a faptului că ar fi fost blocate conturile fără a exista posibilitatea legală – conturile fiind deblocate chiar a doua zi –, premierul a explicat că misiunea Corpului de Control este să identifice toate posibilele ipoteze și cauze în speța Blue Air.
„Da, există și astfel de suspiciuni, motiv pentru care Corpul de control va identifica adevăratele cauze și, exact cum am menționat încă de la început, pe de o parte, ne asigurăm că cetățenii trebuie să beneficieze de sprijinul statului atunci când se găsesc în fața unor astfel de situații, pe de altă parte, cei care au greșit trebuie să plătească pentru ceea ce au făcut”, a spus Nicolae Ciucă.
Blue Air a anulat toate zborurile din 6 septembrie, după ce toate conturile i-au fost poprite de către Administrația Fondului pentru Mediu, pentru o datorie de peste 28 de milioane de lei, pentru care exista o decizie de executare. Compania aeriană preciza că este obligată să oprească toate zborurile până pe 12 septembrie, pentru că nu-și mai poate achita furnizorii.
Decizia a dus la haos pe aeroporturile din Europa unde Blue Air avea zboruri. Mii se români au rămas atunci blocați pe aeroporturi, cerând ajutor pentru a reveni în țară. După anularea zborurilor Blue Air, Ministerul Afacerilor Externe a pus la dispoziția românilor blocați în străinătate liniile telefonice 004 021 4311869 și 004 0751084537 la care românii își pot anunța situația și pot solicita sprijin în vederea repatrierii. Guvernul a decis aducerea în țară a acestora cu avioane Tarom, cei 5 milioane de lei alocați pentru repatriere urmând să fie recuperați de la Blue Air.
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a transmis, pe 7 septembrie, în ziua în care mii de români au sunat pentru asistență consulară, după anularea curselor Blue Air la care aveau bilete, că a suspendat decizia de poprire a conturilor companiei aeriene, după ce aceasta a solicitat eșalonarea plăților restante și a depus documentele necesare. Ulterior, compania Blue Air a conformat că poprirea a fost ridicată și a anunțat că zborurile vor fi reluate pe 12 septembrie, apoi a revenit și a informat că amână reluarea curselor până pe 10 octombrie.
Numai în perioada 6 – 11 septembrie au fost anulate 401 zboruri Blue Air planificate și 54.161 de pasageri au fost afectați de anulări, potrivit detaliilor transmise de compania aeriană, la o zi după anularea tuturor curselor.
Șeful Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu, spunea că cel puțin 73.000 de români au depus sesizări privind neregulile de la Blue Air.
Pe 6 septembrie, când Blue Air anunța anularea tuturor zborurilor, reprezentanții companiei îl acuzau pe președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, de ”instigare directă”, pe motiv că, prin declarațiile pe care le-a făcut, a ”distrus încrederea pasagerilor” și a adus pierderi de milioane de euro.
În replică, Horia Constantinescu afirma că Blue Air „șantajează statul român”, motiv pentru care instituția pe care o conduce ar putea depune o plângere penală împotriva companiei.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a transmis detalii despre ancheta care vizează compania aeriană Blue Air, precizând că, din 30 aprilie 2021, când s-au ridicat majoritatea restricțiilor impuse de pandemie, compania a anulat peste 11.200 de zboruri pentru care erau făcute aproape 180.000 de rezervări și s-au plătit peste 66,5 milioane de lei.
Totodată, ANPC a precizat că Blue Air nu a oferit călătorilor motive pentru anularea zorurilor, nu a rambursat contravaloarea acestora și nici nu a plătit compensații. În plus, deși i s-a atras atenția asupra practicii comerciale, compania a recidivat.