În luna aprilie, pensionarii vor primi pensia, însă cei cu venituri mai mici de 2.574 de lei vor beneficia și de un bonus de 400 de lei. Însă pensionarii stabiliți în străinătate trebuie să se asigure că transmit la timp certificatul lor de viață, pentru a evita întârzierile la plata drepturilor lor. De asemenea, cei 400 de lei sunt virați pe card odată cu pensia.
Ajutorul de 400 de lei acordat de stat pentru românii cu pensii mici este luat inclusiv de pensionarii din diaspora. Dar pentru asta, ei trebuie să depună până la data de 31 martie 2025 un certificate de viață. Dacă nu trimit certificatul de viață până la 31 martie, aceștia nu vor primi nici pensia și nici ajutorul de 400 de lei, potrivit newsweek.ro.
Potrivit noii Legi a pensiilor, care a intrat în vigoare la data de 1 septembrie 2024, acest certificat trebuie depus de două ori pe an.
Certificatul se trimite în intervalul 01 ianuarie -31 martie, pentru prima verificare din cursul unui an calendaristic, și în perioada 01 iulie-30 septembrie pentru a doua verificare.
După cum o indică și numele, certificatul de viață este un document care confirmă faptul că beneficiarul pensiei este în viață și trebuie transmis autorităților române până cel târziu în data de 31 martie, respectiv până data de 30 septembrie a fiecărui an.
Casa Națională de Pensii Publice din România (CNPP) a stabilit apoi, prin Ordinul 874/2024, modelul certificatului de viață. Acest act trebuie semnat de pensionar în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz.
Autoritățile pot fi fi instituţii de asigurări sociale, de asigurări de pensii, autorităţi administrative locale, notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu sau de reşedinţă. Potrivit legii, certificatul de viață trebuie transmis de pensionarul nerezident din proprie inițiativă.
Dacă pensionarii din străinătate nu respectă cele două termene pentru transmiterea certificatului de viață (31 martie și 30 septembrie), plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare. Apoi, reluarea plății pensiei se face de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă certificatul de viață după expirarea termenelor amintite.
Fiecare beneficiar trebuie să descarce certificatul de pe siteul CNPP sau al casei teritorale de pensii, să îl completeze și să îl trimită în timp util.
Trimiterea certificatului de viață către casa teritorială de pensii se poate face prin: poștă, fax, e-mail, datele de contact care se regăsesc pe site-urile oficiale ale respectivelor instituții și pe site-ul CNPP.
De asemenea, Certificatul trebuie să poarte semnătura unei autorități pentru a fi recunoscut de Casa de Pensii. El poate fi semnat de: autorități administrative, avocați, medici de familie, funcționari bancari, reprezentanți ai primăriilor.
Acest certificat de viață se folosește exlusiv în cazul pensionarilor nerezidenți care încasează pensia în conturi bancare din străinătate sau din România și nu au mandatari desemnati cu procură specială care au obligația, potrivit procurii speciale, să anunțe casele de pensii din România despre orice schimbare survenită în ceea privește situația pensionarului (ex. deces, schimbare adresă de domiciliu etc.).
CITEȘTE ȘI: