Ce trebuie să faci ca să sesizezi rapid comportamentul AGRESIV în trafic al unui șofer. Explicațiile unui ofițer specialist al Direcției Rutiere

Publicat: 27 10. 2024, 17:47

This browser does not support the video element.

La doar câteva ore de la lansarea secțiunii speciale din aplicația Ministerului Afacerilor Interne, au fost deja înregistrate patru sesiză din trafic privind agresiuni rutiere, a precizat, duminică, un ofițer specialist al Direcției Rutiere.

Polițiștii rutieri au primit deja patru sesizări privind comportamente agresive în trafic, dintre care trei au fost confirmate, la scurt timp de la lansarea secțiunii speciale de pe aplicația Ministerului Afacerilor Interne, a explicat, duminică, comisarul șef de poliție Bogdan Oproiu, de la Poliția Rutieră din IGPR.

Orice participant la trafic poate, începând de duminică, 27 octombrie 2024, să transmită informații despre comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, pe aplicația M.A.I., hub.mai.gov.ro, la secțiunea ESAR (sesizări abateri rutiere).

Ofițerul specialist al Direcției Rutiere a detaliat procedura pentru înregistrarea unei sesizări în secțiunea activată începând de duminică. Potrivit acestuia, sesizarea participantului la trafic va trebui să conțină, în mod obligatoriu, datele acestuia de identificare (nume, prenume și codul numeric personal ori, după caz, codul de identificare, datele de contact, număr de telefon și adresa de corespondență, declarație pe propria răspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute și a înregistrării audio-video sau video, data, ora, locul sau orice alte elemente care să conducă la identificarea locului unde a fost surprinsă posibila faptă contravențională, precum și semnătura).

„Foarte important de precizat este că aceste sesizări sunt în legătură directă cu faptele de conducere agresivă. După ce sesizarea este încărcată în aplicația ESAR, polițistul rutier verifică datele și validează sesizarea. Astfel, se procedează la o notificare către proprietarul autovehiculului, care este obligat să comunice datele conducătorului auto către poliția rutieră”, a detaliat comisarul șef de poliție Bogdan Oproiu. Dacă acesta refuză să pună la dispoziția polițiștilor datele solicitate, va fi sancționat cu de la 9 la 20 de puncte amendă, un punct de amendă fiind 165 de lei, cu mențiunea că pentru această abatere nu se aplică jumătate din minim. Sesizarea trebuie trimisă în cel mult 30 de zile de la producerea ei.

Fiecare serviciu rutier, brigada rutieră și brigada autostrăzi au polițiști rutieri special desemnați pentru verificarea sesizărilor primite, iar în weekend și sărbătorile legale, activitatea e preluată de centrele operaționale și transmisă structurilor rutiere, a precizat ofițerul specialist.

„Într-adevăr, dacă avem mai multe semne de întrebare asupra a ceea ce și-a asumat cel care a făcut sesizarea, putem să ne deplasăm inclusiv să discutăm direct cu acel conducător auto”, a spus ofițerul rutier, care nu excluse eventualitatea deschiderii unui dosar penal pentru fals în declarații, dacă situația o impune.

Sesizările sunt limitate

Comisarul șef de poliție Bogdan Oproiu a confirmat și a explicat jurnaliștilor prezenți la declarațiile de presă de duminică de ce există o limită de sesizări privind abaterile în trafic.

„Nu avem voie sau nu este bine să transmitem mai mult de o sesizare pentru un număr de înmatriculare 24 de ore sau mai mult de trei sesizări pentru același număr de înmatriculare în 15 zile. Sesizarea de observare a conducerii agresive trebuie să fie o activitate constată simplu de către participantul la trafic”, a explicat ofițerul specialist.

De asemenea, nu se recomandă sau este în afara aplicației transmiterea a mai mult de trei sesizări în 24 de ore din același loc, sau a șapte sesizări filmate în același loc în decurs de 15 zile, a precizat comisarul șef de poliție Bogdan Oproiu, subliniind că fiecare abatere transmisă către poliția rutieră va fi verificată, pentru a fi validată sau clasată în funcție de datele din sesizare.

„Au mai fost situații în care diverse persoane se postau în anumite puncte și asta făceau, filmau toți participanții la trafic, că sunt pietoni, că sunt conducători auto, și transmiteau foarte multe sesizări Poliției Rutiere. Trebuie oarecum să le prioritizăm și să vedem scopul acestei aplicații, identificarea cazurilor într-adevăr de conducere agresivă”, a argumentat ofițerul specialist.

În situația în care sesizarea este validată de polițist, respectiv ea corespunde tuturor cerințelor aplicației, și după identificarea șoferului – după de proprietarul mașinii transmite informațiile – polițistul întocmește procesul verbal de contravenție pentru conducere agresivă.

Sancțiunea pentru comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice presupune 4-5 puncte de amendă (660 – 825 de lei) și măsura complementară de reținere a permisului de conducere pentru 30 de zile.

Întrebat dacă vor fi amendați și cei cu sesizări incomplete sau care fac „glume proaste”, comisarul șef de poliție Bogdan Oproiu a precizat că acestea vor fi în prima fază clasate.

„Scopul Poliției rutiere nu e de a sancționa pe cineva, scopul este de a face cât mai mulți conducători auto să înțeleagă faptul că trebuie să dăm dovadă de educație, de respect, de prudență, de toleranță în trafic, pentru că, sunt sigur, cineva drag ne așteaptă acasă și vrem să ne întoarcem în siguranță”, a spus ofițerul rutier.

Ce înseamnă conducere agresivă

Conform oficialilor, abaterea la regimul circulației pe drumurile publice care poate fi sesizată de către cetățeni, este, conform prevederilor articolului 54^1 din O.U.G. 195/2002:

(1) Se interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.

(2) Prin comportament agresiv se înţelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:

  • a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens;
  • b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
  • c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roţilor motoare;
  • d) circulaţia cu vehiculul la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;
  • e) folosirea repetată a semnalelor sonore şi/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în faţa sa să elibereze banda de circulaţie;
  • f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roţi;
  • g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalţi participanţi la trafic care circulă în spatele acestuia;
  • h) realizarea intenţionată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
  • i) conducerea intenţionată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.

„Scopul acestui demers vizează sancționarea comportamentului agresiv în trafic a conducătorilor de vehicule, prin respectarea regulilor de circulație, astfel încât să fie reduse evenimentele rutiere cu consecințe deosebit de grav,” se arată pe hub-ul de servicii al MAI.

Sursa foto/video: IGPR

Citiți și:

M.A.I. pune la dispoziție o APLICAȚIE specială, pentru sesizarea comportamentului AGRESIV în trafic

Cătălin Predoiu, conferință la sediul M.A.I. pentru gestionarea AVERTIZĂRILOR de ploi abundente din perioada următoare

Cine era ”procurorul” cu care falsul polițist se lăuda la proxenetul cu dosar la DIICOT: ”Mă ajută că-s băiețaș cu el. Am mai făcut combinații”