Situația tensionată de la nivelul operatorului aviatic național declanșată începând de duminică seara și luni – când 29 de piloți au decis că sunt „inapți de zbor” provocând anularea a peste 20 de curse, ceea ce a afectat mii de călători – a încetat de fapt, în urma acordului privind majorările salariale decise pentru cei 160 de membri ai personalului navigant luni seara, confirmate oficial pentru Gândul chiar de președintele Consiliului de Administrație al companiei de stat.
Piloții au reluat cursele marți dimineața, după ce li s-au promis o creștere a veniturilor, dar discuțiile privind majorările salariale la TAROM nu se opresc aici anul acesta, pentru că în următoarele luni se vor derula negocierile clasice ale contractului colectiv de muncă.
Surse din cadrul companiei apropiate negocierilor, confirmate oficial de președintele Consiliului de Administrație al TAROM, Daniel Idolu, au detaliat majorările salariale negociate de cei 160 de piloți și decise la nivelul CA, în actualele limite bugetare. Este vorba de o sumă de 1.500 de euro, care va fi acordată personalului navigant în tranșe, respectiv 500 de euro, lunar, din octombrie, iar restul, până la întregirea sumei, începând din martie. În plus, s-a agreat să fie majorate și diurnele externe, la 240 de euro pentru pilotul comandant și 200 de euro pentru copilot.
Discuțiile au avut un caracter individual, nu au fost asumate de Sindicatul Personalului Liber din România (SPLR), prezent la întâlnire, dar rezultatul lor va avea, cel mai probabil, impact asupra negocierilor din toamnă, admite Daniel Idolu, la întrebarea reporterului Gândul.
„Confirm cele relatate (creșterile salariale – n.r.), Normal, negocierea contractului colectiv de muncă începe în septembrie și mă aștept ca după acest precedent să fie presiuni și din partea sindicatului reprezentativ (Sindicatul Unit Tarom – SUT – n.r.). Acum au fost acțiuni individuale neasumate de vreo organizație”, declarat președintele CA al TAROM pentru Gândul.
Mihai Panait, președintele SPLR, a precizat că nu poate comenta rezultatele discuțiilor, dat fiind ca nu au fost sindicalizate, și implicit, nici gradul de satisfacție, ci doar că acordul la care s-a ajuns a dus la reluarea curselor conform graficului.
„Legat de sume, aș dori să nu confirm și nici să infirm absolut nimic. Ele, teoretic, sunt confidențiale. Ok și dacă va fi ceva, va fi concret în contractul individual de muncă, din nou confidențial, care este prin negociere individuală, teoretic cu fiecare în parte”, a declarat Mihai Panait, pentru Gândul.
Reprezentantul piloților a ținut să sublinieze că nu a fost și nu este vorba de o negociere, ci de o discuție în urma căreia s-a ajuns la un acord.
„Nu există o negociere propriu-zisă, mișcarea nefiind sindicalizată, nici ieri. Din punct de vedere al sindicatului ce pot să vă spun este că în momentul de față se operează normal. S-a încheiat un acord în cursul zilei de ieri care aparent, din punct de vedere al programului de astăzi, care se desfășoară normal, pare să fie în regulă. A existat o discuție în urma căreia s-a încheiat un acord. Din punct de vedere al pasagerilor, îi așteptăm cu drag la bordul aeronavelor noastre”, a explicat liderul SPLR.
Întrebat dacă se așteaptă ca acest acord să declanșeze presiuni și din partea celorlalte categorii de angajați ai operatorului național, Mihai Panait și-a declinat competența în favoarea liderului sindicatului reprezentativ la nivelul TAROM, Sindicatul Unit Tarom (SUT), din care nu face parte SPLR.
„Legat de contractul colectiv de muncă nu-mi pot exprima nicio opinie, nefiind în postura de sindicat reprezentativ la nivelul întregii unități, ci reprezentativ în rândul piloților la nivelul întregii unități este un alt sindicat care este reprezentativ și care va conduce negocierile împreună cu executivul și cu Consiliul de Administrație”, a conchis Mihai Panait.
Contactat de Gândul, Narcis Pașcu, președintele SUT, a salutat acordul obținut de piloții TAROM, așa cum a fost prezentat de presă, nefiind parte la discuții, subliniind că aceștia câștigă la jumătate față de operatorii privați. În același timp, liderul sindical a confirmat, la întrebarea reporterului Gândul, că toți angajații TAROM merită salarii mai mari și se pregătește pentru negocierea contractului colectiv de muncă pentru toți angajații, negociere în care avertizează că sindicaliștii vor fi foarte duri în susținerea majorărilor salariale, iar dacă acestea nu se vor concretiza la un nivel satisfăcător, iau în calcul inclusiv proteste de muncă, așa cum sunt ele reglementate de lege, mai serioase decât situația de luni.
„Așa cum și dumneavoastră spuneți și după cum s-a văzut și în presă, promisiunile care au fost făcute de către membrii CA către piloții TAROM sunt foarte normale. Piloții aveau un salariu la jumătate față de ceea ce este pe piață și este foarte normal ca să ajungă la un nivel de conformitate din punct de vedere al salariilor”, a declarat Narcis Pașcu.
Liderul sindical a confirmat că în toamnă, la 1 octombrie, expiră contractul colectiv de muncă, iar Sindicatul Unit Tarom (SUT), sindicat reprezentativ, sindicat care a demarat și semnat și contractul colectiv de muncă actual, va înainta, cu 60 de zile minim înainte, undeva în jurul datei de 1 august, documentația către compania TAROM de renegociere a tuturor drepturilor salariale pentru toți angajații TAROM.
„Și da, angajații TAROM merită salarii mai mari, merită o situație financiară mai bună ținând cont de inflație, ținând cont de ceea ce se întâmplă în România și de ceea ce va fi peste un an sau doi, următoarele crize economice care vor apărea, trebuie să le securizăm prin o nouă grijă de salarizare în direcția tehnică, o nouă grijă de salarizare a angajaților din comercial, charter, securitatea zborului, rampă, check-in, fiindcă toți angajații muncesc pentru TAROM”, a declarat președintele SUT pentru Gândul.
Narcis Pașcu a detaliat ce procent de creștere vizează sindicaliștii, argumentând cu situația de la companii performante.
„Noi am solicitat în ultimii 2 ani către consiliul administrație, către Ministerul Transporturilor, ca și acționar majoritar, către Guvernul României, am solicitat majorarea bugetului de salarii cu 35%. De ce solicităm acest lucru? Fiindcă la acest moment bugetul de salarii al companiei TAROM este undeva la 12,44% din 87% total cheltuieli de exploatare, ceea ce înseamnă un buget foarte mic. Nu se poate așa ceva. Companiile aeriene sănătoase – și dau exemplu aici compania care are bugetul cel mai mare al salariilor, compania Air France KLM – au 34% cheltuieli cu salariile din totalul celor de exploatare. Noi nu dorim așa ceva. Noi ne dorim, așa cum în Africa companiile low-cost au un buget de salarii de 23% din total cheltuieli de exploatare, ne dorim ca măcar 17% să existe și la Tarom un buget de salarii în această toamnă”, a detaliat Narcis Pașcu.
În caz contrar, clienții TAROM au toate șansele să fie din nou afectați, pentru că sindicaliștii iau în calcul proteste.
„Altfel, dacă nu vom cădea la înțelegere, așa cum au căzut piloții aseară cu managementul companiei și cu membrii Consiliului de Administrație, nu excludem posibilitatea unor proteste masive de data aceasta, adică în care toți angajații companiei TAROM vor fi alături de Sindicatul Unit TAROM, fiindcă nu se poate ca în anul de grație 2024, în care Guvernul României se laudă că au acordat un mare ajutor de stat companiei TAROM, nu putem să înțelegem de ce salariați să nu aibă și ei un salariu decent la compania TAROM”, a declarat Narcis Pașcu.
În prezent sunt în derulare etapele legale de organizare a negocierii contractului colectiv de muncă.
„Sindicatul Unit TAROM a solicitat către comitetul de conducere al sindicatului săptămâna viitoare, pe data de 16, o întâlnire cu membrii comitetului de conducere al sindicatului din toată țara și toate zonele socio-profesionale, unde vom discuta despre modalitățile de negocieri și despre ceea ce vom revendica la acest contract colectiv de muncă”, a precizat președintele SUT pentru Gândul.
Sursă Foto – Shutterstock