Cea mai mare companie aeriană din Italia nu va mai vinde niciun bilet începând cu data de 15 octombrie
Alitalia, cea mai mare companie aeriană a Italiei, a anunţat că nu va mai emite bilete, situaţia care declanşează o numărătoare inversă pentru următoarele câteva săptămâni până când compania va dispărea.
Compania aeriană urmează să fie înlocuită în octombrie de ITA, o companie mai mică. Italia a ajuns la un acord cu Uniunea Europeană privind lansarea unui nou operator naţional, Trasporto Aereo (ITA), care va înlocui Alitalia SpA. Noua companie va fi deplin operaţională din 15 octombrie, după ce săptămâna trecută i s-a dat undă verde de la autoritățile civile italiene.
„De fiecare dată a reuşit să fie salvată, deşi singurul rezultat a fost prelungirea agoniei sale”, spune Giovanni Orsina, directorul Şcolii de Guvern la Universitatea LUISS din Roma.
De ce se închide Alitalia
Italia s-a străduit să găsească investitori care să salveze compania aeriană falimentată. Situația a fost înrăutățită de pandemia Covid-19.
Înainte de pandemia COVID-19, compania aeriană a avut la o activitate de trafic de 21,3 milioane de pasageri, cu 81 de destinații diferite și 3.600 de zboruri operate săptămânal.
Anul trecut, Comisia UE a oferit un fond de 199,45 milioane EUR pentru Alitalia, întrucât compania a fost profund afectată de criza coronavirusului. Restricțiile de călătorie și alte măsuri stabilite pentru a proteja oamenii de COVID-19 au făcut ca Alitalia să înregistreze cel mai mic deficit în ceea ce privește cererea de pasageri.
Câteva luni mai târziu, la începutul anului 2021, UE a aprobat un alt ajutor pentru Alitalia, de 73 de milioane de euro, pentru a ajuta compania să evite falimentul.
Mai mult, compania publică, ITA, care intenționează să-și mărească numărul de avioane la 105 avioane până în 2025, va cumpăra toate cele 52 de avioane Alitalia și va începe să opereze zboruri către Europa, New York, Miami, Tokyo și alte destinații globale.
În ultimele săptămâni, au avut loc discuţii dificile între autorităţile de la Roma şi Comisia Europeană privind planificata repornire a operatorului aerian, programată iniţial în aprilie. UE a cerut ca ITA să fie independentă pentru a nu fi făcută răspunzătoare de ajutoarele de miliarde de euro primite de Alitalia în ultimii ani.
Negocierile au întârziat lansarea cu câteva luni, permiţând operatorilor aerieni low-cost Ryanair şi Wizz Air să domine rutele interne din Italia.
Într-un comunicat separat al Ministerului Industriei se arată că 2.800 de angajaţi Alitalia ar putea fi angajaţi de ITA anul acesta şi încă 5.750 anul viitor. Alitalia are aproximativ 11.000 de angajaţi.
Fondată în urmă cu 74 de ani, Alitalia a fost cunoscută de italieni ca „freccia alata” – sau „săgeata înaripată”.
Din 1964 compania a fost transportatorul aerian oficial al Papei.