Când vine vorba de accesibilitate pentru transportul public în comun de suprafață, Bucureștiul se află la coada clasamentului european, în timp ce Londra, Berlin sau Madrid au deja sute de kilometri de benzi unice pentru autobuze și troleibuze. Bucureștiul nu a reușit să prioritizeze, încă, nici măcar 25 km de benzi unice.
De săptămâna viitoare, însă, în Capitală va apărea un nou kilometru de bandă unică pentru Societatea de Transport București (STB), chiar pe Bulevardul MagherU.
În Bucureștiul anului 2024, autobuzele și troleIbuzele stau blocate în trafic bară la bară, deși transportul public ar trebui să reprezinte o opțiune viabilă pentru a evita ambuteiajele din trafic.
Această ipoteză este departe de a fi realitate. În anul 2022, Bucureștiul avea la dispoziție 16,5 km de benzi unice dedicate transportului public în comun de suprafață.
În 2023… am ajuns la 22 km, iar anul acesta am reușit să realizăm un singur kilometru, așa că am ajuns la fabuloasa distanță de doar 23 km.
În ultimii 35 de ani, toți cei care au ocupat scaunul de primar general au ignorat sau nu au realizat că, la un moment dat, bucureștenii vor pierde ore întregi în trafic.
În ultimii 2 ani, Municipalitate a implementa doar 1 km de bandă unică și, de săptămâna viitoare, urmează al doilea.
„De săptămâna viitoare, sperăm noi, să finalizăm lucrările la benzile unice de autobuz. Vorbim de la Universitate până la Romană, Bălcescu și Magheru. Pe ambele părți încercăm să facem și alte străzi cu bandă unică de autobuz. Va urma Vasile Pârvan, după ce vom termina aici”, a precizat – pentru Antena 3 – Marian Bârgău, director general al Administrației Străzilor București.
Acest nou kilometru se adaugă tronsonului inaugurat, la începutul acestui an, de la Piața Presei până la Arcul de Triumf. Astfel, cei din nordul Bucureștiului ar putea ajunge în mai puțin de 30 de minute la Universitate.
La nivel european, marile capitale au mizat mai degrabă pe transportul public, de-a lungul timpului, și astfel au ajuns acum la sute de kilometri de trasee dedicate autobuzelor, troleibuzelor sau tramvaielor.
Londra dispune de 240 km, Berlin de 123, iar Madrid de 200 km. Primarul General, Nicușor Dan, a promis că, până la finalul anului, vom ajunge și noi la 50 de kilometri.
Același Marian Bârgău, director general al Administrației Străzilor București, a declarat anul acesta, în luna august, în emisiunea „Cu Gândul la București”, că în curând urmează să fie implementat proiectul STB care presupune filmarea șoferilor care intră pe banda unică de autobuz.
Potrivit proiectului, șoferii prinși pe benzile dedicate STB vor fi amendați. Marian Bârgău spune că în alte țări se respectă foarte mult benzile pentru transportul public și vorbește de amenzi uriașe, de „minim câteva mii de euro”, sau suspendarea permisului „pentru un an”
„Îi îndemnăm să respecte regulile de circulație, să respecte semnele instalate la intrarea pe banda de autobuz. Altfel, vom crea din nou blocaje”, le transmite Marian Bârgău șoferilor care intră pe benzile dedicate transportului public.
Directorul Administrației Străzilor a vorbit în emisiunea „Cu Gândul la București” și despre proiectul STB de filmare a șoferilor. Proiectul presupune apoi amendarea celor care intră pe benzile unice, fiind filmați cu dispozitive atașate pe autobuze.
„Este un proiect benefic, s-a votat, și urmează a fi implementat. Este un ajutor binevenit, atât pentru colegii de la Poliție, cât și pentru colegii de la STB (…) Cu siguranță ar trebui să descurajeze șoferii, dar trebuie să privim cum este în alte țări. Acolo nici nu este nevoie de aceste separatoare de benzi. Acolo este trasată doar o singură linie, pe care toată lumea o respectă. Din păcate, la noi, numai cu gardul, numai cu forța se poate face ceva”, este de părere Marian Bârgău.
FOTO – Captură video: Antena 3