Dacă în zilele noastre se importă extrem de multe lucruri, de la mâncare până la mașini și obiecte de industrie, în ”anii de glorie” aproape tot era produs între granițele țării.
Un an care a rămas în istorie este 1968, atunci când a ieșit pe porțile fabricii cel mai mare vagon de tren produs în România. La acea vreme în numai 12 luni, Uzina de Vagoane din Arad a bifat trei invenții: cel mai mare vagon, vagonul restaurant și o instalație originală de încălzire a vagoanelor de călători.
„În același an, a început fabricarea, la Arad, a vagoanelor-restaurant/bar, după ce Ministerul Căilor Ferate scos temporar din componența a trenurilor rapide și internaționale vagoanele-restaurant datorită faptului că acestea nu rezistau la viteze mari. În locul vechilor vagoane-restaurant s-au introdus bufete, urmând ca din vara anului 1969 să fie recepționate vagoane-bar, realizate de uzinele din Arad, care putea fi atașate la trenuri cu o viteză de peste 120 km pe oră”, relatează Ando Andrei, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Proiectul spectaculos – cel mai mare vagon din România – a fost finalizat în iarna anului 1968, când era lansat în producție vagonul dozator-autodescărcător. Era, la avea vreme, cel mai voluminos vagon de tren din țară.
Acesta nu era folosit pentru transportul călătorilor, ci era destinat lucrărilor de construcții de linii ferate. Caracteristicile sale erau impresionante, avea o capacitate de 60 de tone și era prevăzut cu instalații mecanice care permiteau descărcarea și dozarea uniformă a pietrei și balastului.
Sursa foto: Profimedia