Prima pagină » Actualitate » Celebrul avion prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu, donat după ce a fost adjudecat la licitație. Cât a plătit un cetățean american pentru ROMBAC 1-11

Celebrul avion prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu, donat după ce a fost adjudecat la licitație. Cât a plătit un cetățean american pentru ROMBAC 1-11

Celebrul avion prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu, donat după ce a fost adjudecat la licitație. Cât a plătit un cetățean american pentru ROMBAC 1-11

Primul şi singurul avion de pasageri cu reacție construit în România, ROMBAC 1-11, folosit pentru zborurile oficiale ale lui Nicolae Ceauşescu a fost adjudecat într-o licitaţie Artmark de un cetățean american și donat, miercuri, Muzeului Naţional al Aviaţiei Române.

Piesa de colecţie a fost salvată de la casare de un veritabil colecţionar, pasionat de tehnică, în cadrul Licitaţiei de eleganţă din 27 mai. Lotul a fost adjudecat la 120.000 de euro.

Cetăţeanul american Brian Hyndman a cedat aeronava în mod gratuit

Potrivit Artmark, proprietarul, cetăţeanul american Brian Hyndman, a cedat aeronava în mod gratuit, sub forma unui contract de sponsorizare, Muzeului Naţional al Aviaţiei Române. Prin actul de donaţie, adjudecatarul îşi exprimă intenţia de a conserva piesa istorică, de a o alătura modelelor iconice care au jucat un rol important în istoria lumii, dând posibilitatea intrării în familia valorilor tehnice recunoscute pentru industria aeronautică.

ROMBAC 1-11 a fost clasat în Patrimoniul cultural naţional mobil, categoria tezaur

ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.
Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.

Evenimentul de predare-primire a piesei de colecţie a avut loc pe platforma Aeroportului Internaţional Henri Coandă

Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS. Rombac YR-BRE a fost avion prezidențial între 1986 și 1989.

Evenimentul de predare-primire a piesei de colecţie a avut loc pe platforma Aeroportului Internaţional Henri Coandă, în incinta Bazei 90 Transport Aerian în prezenţa reprezentanţilor Muzeului Naţional al Aviaţiei Române, membrilor Casei de Licitaţii A10 by Artmark, dar şi a lichidatorului judiciar care a gestionat patrimoniul ROMAVIA.

Avionul prezidenţial Super One-Eleven, folosit pentru zborurile oficiale ale lui Nicolae Ceauşescu, se află în top 10 cele mai bine vândute public, în licitaţie, loturi de artă sau obiecte de colecţie pe piaţa internă în primul semestru al anului