Certificatul digital UE privind COVID-19. Care sunt pașii pentru generarea lui și cum se verifică. 9 întrebări și răspunsurile oficiale – Video
Românii pot să obțină certificatul care să ateste că au fost vaccinați împotriva COVID-19 sau testați negativ, pentru călătorii în Uniunea Europeană, pe platforma lansată joi de autorități. Pașii pentru generarea online sunt simpli și pot fi parcurși cu succes în doar câteva minute. Peste 170.000 de certificate au fost emise în doar aproximativ patru ore, anunță STS.
Certificatul digital UE privind COVID facilitează călătoriile în spațiul european fără restricții epidemiologice și fără a fi îngrădită libertatea de mișcare, este mesajul postat pe platforma dedicată, certificat-covid.gov.ro, lansată joi, 1 iulie.
„Vom avea certificatul în două variante: un certificat pe hârtie, unde vom putea scana codul QR, proces care se face automat, deci nu va mai trebui să verifice cineva manual toate documentele, fie putem să îl păstrăm pe telefonul mobil, astfel încât să nu depindem de o hârtie, iar în cazul vaccinării, spre exemplu, poți păstra documentul pe telefon cu același cod QR și îl poți folosi până în iunie 2022”, a spus secretarul de stat în Ministerul Sănătății Andrei Baciu.
Secretarul de stat a declarat, miercuri seară, că până în data de 12 august, va exista o perioadă de tranziţie în care se pot folosi adeverinţele clasice de vaccinare sau de test RT-PCR negativ, ori dovada că persoana respectivă a trecut prin boală, în locul certificatului digital COVID.
Certificatul digital UE privind COVID este:
- gratuit
- valabil în toate statele membre ale Uniunii Europene
- disponibil în limbile română și engleză
Certificatul digital UE privind COVID nu este un document obligatoriu, dar este acceptat, la nivel european, ca dovadă autorizată pentru a atesta calitatea de persoană vaccinată, testată negativ sau recuperată după infecția cu COVID-19, explica autoritățile.
Pentru generarea unui certificat digital UE privind COVID puteți:
- accesa link-ul: certificat-covid.gov.ro
- suna în Call Center la numărul de telefon 021 414 44 25
- contactați Primăria
- contacta Direcția de Sănătate Publică
- contactați Serviciul Local Comunitar de Evidență a Persoanelor
Certificatul digital UE privind COVID este emis de Ministerul Sănătății și pus la dispoziție prin sistemul informatic dezvoltat de Serviciul de Telecomunicații Speciale.
Bază legală: OUG 68/2021
Respectarea GDPR
- Persoana care prezintă codul QR în vederea scanării este de acord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conținute în acest cod.
- Datele nu sunt salvate pe dispozitivul de scanare.
Pașii pentru generarea de pe platformă
Platforma este funcțională, iar generarea certificatului durează doar câteva minute.
- 1. Vă autentificați prin introducerea unei adrese de email.
- 2. Intrați pe adresa de email și accesați link-ul primit
- 3. Prin accesarea link-ului veți fi redirecționat în portalul de generare a certificatelor digitale UE privind COVID
- 4. Selectați câmpul „Adaugă” (dreapta sus)
- 5. Selectați categoria din care faceți parte
- 6. Introduceți datele necesare:
a) Pentru persoane vaccinate: CNP, nume, prenume, serie și număr act de identitate, tipul vaccinului, luna și județul vaccinării
b) Pentru persoane testate în ultimele 72 de ore: nume, prenume, serie și număr act de identitate
c) Pentru persoane recuperate după COVID-19: nume, prenume, serie și număr act de identitate, luna și județul înregistrării ultimului test pozitiv
- 7. Verificați datele introduse
- 8. Salvați datele pe care le-ați introdus
- 9. Vizualizați datele
- 10. Salvați/Descărcați certificatul
- 11. Dacă doriți generarea unui nou certificat, accesați pictograma „Adaugă” și reluați pașii menționați mai sus
Numărul și tipul de certificate emise în primele 4 ore
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a postat un ghid video pentru cei care vor să își descarce certificatul online:
Peste 170.000 de certificate digitale UE privind COVID au fost generate până la ora 12:00. În primele 15 minute de la lansarea portalului web https://certificat-covid.gov.ro peste 11.000 de persoane au obținut un astfel de certificat, a transmis Biroul de Presă al STS.
Platforma a fost lansată joi dimimeață, la ora 08:10, iar datele statistice ale STS arată evoluția numărului de certificate, inclusiv pe categorii:
- ora 08:25 – 11.000 certificate
- ora 09:10 – 39.500 certificate
- ora 10:10 – 83.705 certificate
- ora 11:10 – 127.168 certificate
- ora 12:10 – 170.882 certificate
La patru ore de la lansarea platformei, au fost generate certificate, pe categorii:
- certificate de vaccinare: 162.024
- certificate de testare: 4.522
- certificate de vindecare: 4.336
Întrebări și răspunsuri din partea autorităților
- Cine poate obține un certificat?
Toți cetățenii care:
– au fost vaccinați;
– au un rezultat negativ la un test, realizat la un centru acreditat din România, în ultimele 3 zile pentru test PCR sau ultimele 24 ore pentru test rapid;
– s-au recuperat după infecția cu COVID-19 in ultimele 180 de zile și există un test pozitiv realizat la un centru acreditat din România, cu cel puțin 12 zile vechime;
- Ce conține certificatul?
– un cod QR
– date esențiale de identificare (nume, prenume și data nașterii)
– date medicale privind vaccinarea, testarea sau recuperarea după COVID-19
- Cum se verifică?
– se scanează codul QR;
– se verifică semnătura digitală;
– se compară cu datele de identitate (nume, prenume și data nașterii) din pașaport/carte de identitate;
- Trebuie să achiziționez o semnătură digitală?
Nu. Semnătura digitală este inclusă în certificat de către Serviciul de Telecomunicații Speciale. Este un element de siguranță securizat criptografic și, prin EU Gateway, permite verificarea autenticității, integrității și validității documentului
- Sub ce formă trebuie să prezint certificatul?
– fie digital, pe un dispozitiv mobil
– fie tipărit, pe hârtie
- Care este valabilitatea certificatului?
– certificatele de vaccinare: până la data de 30 iunie 2022;
– certificatele de testare: 24 ore pentru testul antigen rapid și 72 de ore pentru testul RT-PCR;
– certificatele de vindecare: 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, înregistrat în platforma informatică „Corona-Forms”;
- De unde se preiau datele pentru generarea certificatului?
– Registrul Electronic Național de Vaccinări – evidența tuturor persoanelor vaccinate pe teritoriul României
– Aplicația Corona-Forms – evidența tuturor persoanelor testate și confirmate cu COVID-19 pe teritoriul României
- Pot beneficia de certificat dacă m-am vaccinat doar cu una din cele două doze?
Certificatul digital UE privind COVID poate fi obținut doar dacă s-a realizat schema completă de vaccinare (Pfizer – 2 doze, Moderna – 2 doze, AstraZeneca – 2 doze, Johnson&Johnson – 1 doză)
- Ce fac dacă nu reușesc să generez un certificat?
Vă recomandăm să sunați în Centrul de Suport COVID, la numărul 021.414.44.25
Ce date conține certificatul
Certificatul emis după vaccinare:
- numele și prenumele, data nașterii, date privind vaccinul (denumire, producător), numărul dozei de vaccin, data vaccinării, țara în care s-a efectuat vaccinarea, informații despre emitentul certificatului și codul unic de identificare al certificatului
Certificatul emis după test:
- numele și prenumele, data nașterii, boala pentru care s-a efectuat testul, informații despre testul efectuat (tipul testului, numele, producătorul), data și ora la care s-a prelevat proba pentru test, rezultatul testului, informații despre punctul de testare, țara în care a fost efectuat testul, informații despre emitentul certificatului și codul unic de identificare al certificatului
Certificatul eliberat după recuperare:
- numele și prenumele, data nașterii, denumirea bolii suferite (COVID-19), data primului rezultat pozitiv al testului, țara în care a fost efectuat testul, informații despre emitentul certificatului și codul unic de identificare al certificatului, perioada de valabilitate
Cum se verifică la frontieră certificatul digital
Cetățenii UE care vor să intre în România și dețin un certificat digital privind COVID-19 sunt controlați de polițiștii de frontieră, care se declară pregătiți să asigure verificarea autenticității și valabilității certificatelor digitale privind vaccinarea, testarea sau vindecarea.
Pentru verificarea, la intrarea în țară, a codurilor QR de pe certificatele digitale, Serviciul de Telecomunicații Speciale a distribuit către Poliția de Frontieră 271 de scannere mobile și 271 de telefoane mobile smart, echipamente care au instalată aplicația „CoronaScan”, potrivit unui comunicat al Poliției de Frontieră Române.
Polițiștii precizează, de asemenea, că documentul poate fi prezentat, la intrarea în România sau în oricare alt stat membru al Uniunii Europene, atât în format digital, pe un dispozitiv mobil, cât și tipărit pe hârtie.