Examenul de traseu pentru obținerea permisului auto se dovedește a fi, de foarte multe ori, o adevărată piatră de încercare pentru cei care doresc să devină șoferi cu acte în regulă, iar specialiștii afirmă că mulți candidați fac greșeli flagrante, în timpul examenului, emoțiile inerente jucând un rol important.
Neacordarea de prioritate pentru pietoni sau semnalizarea necorespunzătoare a intenţiei de schimbare a direcției de deplasare sunt doar două dintre greşelile frecvente pe care le fac candidaţii la examenul auto pentru obţinerea permisului de conducere.
De-a lungul timpului, unii dintre candidaţi au declarat că nu ”parcarea” este cea mai grea probă dintre toate, indiferent dacă este vorba despre cea laterală sau gararea cu spatele. Adevărata problemă, au spus mulți dintre aceștia, ar surveni atunci când ajung în intersecții, lipsa atenției distributive având efecte negative nedorite.
Astfel de greșeli apar la schimbarea benzilor de la stânga la dreapta, acolo unde – de cele mai multe ori – candidaţii se asigură superficial, uitându-se doar în oglindă, fără a acoperi și punctul mort.
Pentru o asigurare corectă, capul trebuie întors spre dreapta, privind pe geamul uşii din faţă-dreapta, la nivelul stâlpului de la jumătatea autoturismului.
Sunt aspecte care par absolut fireşti, numai că lipsa experienţei în şofat şi emoţiile inerente din timpul probei practice duc la astfel de greşeli frecvente în timpul examenul de traseu.
Trebuie observate din timp trecerile de pietoni, iar viteza va fi redusă. Dacă pe trotuar sunt persoane care aşteaptă să traverseze, șoferul trebuie să oprească maşina pentru a le acorda prioritate și nu va porni decât după ce se va asigura încă o dată, pentru a nu mai fi alți pietoni angajați în traversare.
Totodată, înainte de a intra într-o intersecţie în care trebuie acordată prioritate sau atunci când se apropie intrarea într-un viraj, viteza trebuie redusă din timp.
Astfel, se evită comiterea unei greşeli la examenul de traseu care ar putea duce la „picarea” probei practice.
Mulţi dintre candidaţi nu semnalizează ocolirea unor obstacole mici – gropi, biciclete, motociclete, persoane, etc. – aflate pe carosabil, sau semnalizează prea târziu. Există tendinţa cursanţilor de a nu pune semnalul decât după ce se asigură şi văd că pot efectua manevra. Și aceasta este o greșeală frecventă la examenul de traseu.
Semnalul trebuie pus atunci când observăm obstacolul, iar asigurarea o putem face în perioada cât rulăm cu semnalul pus. Nu trebuie să condiţionăm semnalizarea de asigurare, deoarece prin punerea semnalului anunţăm intenţia de schimbare a direcţiei şi nu schimbarea efectivă a direcţiei care se va face numai după asigurarea că manevra respectivă poate fi făcută.
Încă una din greşelile frecvente la examenul de traseu este nemenţinerea semnalului în funcţiune pe toată durata efectuării manevrei.
Se întâmplă foarte des ca la examen să nu fie observate indicatoarele de schimbare de schimbare a direcţiei de mers şi indicatoarele care marchează trecerile de pietoni.
Candidaţii sunt oarecum obişnuiţi să li se spună când să schimbe direcţia de mers la stânga sau la dreapta şi – din acest motiv – unii nu sesizează când întâlnesc indicatoare care obligă la schimbarea direcţiei de mers spre stânga sau dreapta şi nu respectă semnificaţia acestora.
Atunci când candidatul se apropie de o intersecţie unde există un indicator de obligare a schimbării direcţiei, examinatorul nu îl va îndruma tocmai pentru a vedea dacă l-a observat.
Nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor atrage depunctarea cu 21 de puncte, deci respingerea candidatului.
Din cauza capacităţii reduse de concentrare sau a emoţiilor, candidatul nu respectă indicaţiile examinatorului referitoare la un viraj, astfel că acesta poate merge înainte în loc să schimbe direcţia de mers.
De asemenea, în timpul examenului, candidatul poate face confuzie între a vira la stânga şi a întoarce. Acesta lucru se întâmplă mai ales pe străzile care au spaţiu verde pe mijloc, iar cursantul întoarce, deşi i s-a spus să vireze la stânga. Este încă una dintre greşelile frecvente la examenul de traseu.
Specialiştii recomandă ca – după ce examinatorul vă dă o comandă – viteza să fie redusă tocmai pentru a exista timpul necesar observării locului la care face referire acesta (exemplu: prima stradă la dreapta, locul unde trebuie să întoarceţi, etc.).