”Situația neprevăzută” invocată de Blue Air pentru a anula toate zborurile a adus în urmă cu fix o săptămână haos pe aeroporturile din Europa. Fără a-și anunța pasagerii din timp, în doar câteva ore, mii de oameni au aflat că nu mai pot urca în aeronavele cu care urmau să vină în țară. Haosul creat a dus la intervenții de urgență pentru repatriere, dar a și reaprins discuțiile despre siguranța pasagerilor, despăgubiri și recuperarea banilor plătiți în plus pe bilete.
Mii de pasageri Blue Air blocați pe aeroporturi care nu și-au putut cumpăra alte bilete au cerut ajutorul statului și au fost aduși în țară cu avioane Tarom. Alte câteva mii de turiști au fost aduși în țară de agențiile de la care au cumpărat pachetele turistice, urmând ca repatrierea să continue până în octombrie, după același protocol. Sunt însă și alte câteva mii de pasageri care nu doar că au rămas cu biletele luate direct de la Blue Air, ci au plătit încă o dată un bilet la o altă companie aeriană, pentru a ajunge în țară.
Traian Bădulescu, consultant în turism și purtător de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), a vorbit pentru Gândul despre întreaga situație, punctând că persoanele care sunt pe cont propriu în vacanță își vor recupera foarte greu prejudiciul de la Blue Air și doar în situația fericită în care va interveni statul.
Consultantul în turism le recomandă oamenilor care vor să aleagă un zbor cu o companie low-cost să fie prudenți și să-și ia o plasă de siguranță pentru situația în care cursa este anulată și ar putea rămâne fără niciun sprijin.
Traian Bădulescu a spus că după anularea zborurilor Blue Air, mii de turiști au fost aduși în țară cu alte curse și vor urma alte câteva mii până în octombrie. Consultantul în turism a explicat ce se întâmplă în cazul turiștilor care aveau bilete luate direct de la Blue Air și în situația celor care aveau transportul inclus în pachetul turistic luat de la agenții.
Dacă un pasager își ia direct bilet de la Blue Air, rămâne să aștepte compensări, asta dacă se vor întâmpla vreodată, pentru că, în cazul în care compania intră în faliment, știți cum este… Noroc că a intervenit statul și i-a sprijinit cu zborurile Tarom. În schimb, clienții care apelează la o agenție de turism, vor fi ajutați de agenție cu alte variante pentru a fi aduși în țară.
Aici, este drept, strânge din dinți agenția, pe banii ei, dar își respectă clienții și trebuie să le găsească alte opțiuni, cu alți parteneri. Cu toată situația asta, multe agenții de turism au fost încurcate.
Cu Blue Air nu se mai lucra pe curse charter. Toate companiile aeriene au fost afectate în timpul pandemiei, dar, într-adevăr, Blue Air a pus în gardă multe agenții și, văzând, că nu-și onorează, totuși, multe curse, nu s-a mai apelat la curse charter. Oricum, majoritatea agențiilor lucrează cu alte companii aeriene pentru curse charter”, a spus Traian Bădulescu.
Consultantul în turism a precizat că, acum, nicio agenție de turism nu mai face rezervări la curse operate de Blue Air, pentru că nu se știe ce va urma, chiar dacă a anunțat că va relua zborurile din 10 octombrie.
”Compania va avea de tras să-și repare imaginea, dacă va reporni, cumva, așa cum a promis. Blue Air avea și un avantaj, pentru că era o companie românească și deservea pe distanțe scurte sau medii destinații căutate de către români. Dar, o infuzie de capital uriașă și o rebrenduire, cam greu…
Agențiile de turism care au lucrat cu Blue Air sunt marii perdanți. Clienții agențiilor nu au fost lăsați sub nicio formă pe drumuri. Și apoi, România pierde și ea, pentru Blue Air este totuși una dintre puținele companii românești, fiind cunoscută și respectată în trecut”, a mai spus Traian Bădulescu.
Consultantul în turism subliniază că, de-a lungul timpului, cele mai mari probleme – multe pe partea de întârzieri – au existat cu companiile aeriene low-cost.
Traian Bădulescu susține că, deși companiile low-cost sunt o revoluție în zona de aviație și au meritul de a fi determinat oamenii să zboare mult pe distanțe medii și mici, nu-ți prestează serviciile cu continuitate, iar ultimul exemplu este cel de la Blue Air, care a anulat într-o singură zi, fără un anunț prealabil, cursele cu care trebuiau să transporte mii de pasageri care plătiseră bilet.
El a explicat de ce o companie de linie, chiar dacă are costuri de transport mai mari, oferă mai multe garanții față de una low-cost.
„În cazul în care se întâmplă ceva, companiile de linie sunt obligate să-ți ofere un alt zbor cu altă companie din alianță. Asta pentru că toate companiile aeriene mari, naționale sau, oricum, de linie, sunt membre ale unor alianțe internaționale care se ajută între ele, au în spate și sprijinul statului.
Low-cost-urile nu-ți deservesc, până la urmă, continuitate, asta este ideea. La low-cost, avantajul îl reprezintă sumele mai mici – deși se mai cere și pe bagaje -, iar dezavantajul este că, în general, low cost-urile au aeroporturi secundare. Mai exact, dacă sunt pe un aeroport principal și low- cost-uri, și aeroporturi de linie, prioritatea li se cam acordă celor de linie.
Și, după cum vedem – eu m-am uitat pe statistică – cele mai multe întârzieri au fost la low-cost. Sub nicio formă nu vreau să dau în aceste companii, au contat și ele și contează foarte mult. Dar, în contextul actual, riscul este puțin mai mare, iar lumea trebuie să fie mai precaută și să se gândească și la alte variante, dacă se anulează, cumva, zborul”, a explicat consultantul în turism.
Traian Bădulescu a precizat că pierderile suportate de agențiile de turism în astfel de situații sunt extrem de mari, tocmai de aceea cer, la rândul lor, sprijin din partea statului.
„Agențiile de turism organizatoare își respectă turiștii și obligațiile legale ce le revin, însă nu pot susține în mod constant pierderi generate de intrarea în incapacitate financiară a partenerilor, situație în care nu pot face uz de propria asigurare de insolvență și au șanse mici de recuperare a pagubelor de la partenerii în culpă.
Cine va răspunde pentru aceste pierderi și cum vor fi ele compensate, astfel încât să nu se ajungă la insolvențe în lanț? Este nevoie urgentă de măsuri de compensare a pierderilor, asumate de Guvern, și de crearea unui cadru legislativ pentru acordarea acestor compensații. Reamintim, totodată, că în afară de agențiile de turism organizatoare, niciun furnizor de servicii turistice nu are obligația să dețină asigurare de insolvență.
Cea mai recentă situație, generată de anularea bruscă a tuturor zborurilor companiei aeriene Blue Air, vine să întărească inechitățile legislative cu care se confruntă agențiile de turism, nevoite, și de această dată, să intervină pentru soluționarea problemelor cu care se confruntă călătorii”, potrivit Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT).
Agențiile sunt obligate prin lege ca, într-o situație precum cea creată de Blue Air, să găsească soluții pentru aducerea turiștilor în țară, în condiții de siguranță.
Călătorii care au achiziţionat direct bilete de la Blue Air îşi pot recupera banii şi compensaţiile aferente în baza Regulamentului European nr. 261/2004.
Blue Air a anulat toate zborurile din 6 septembrie, după ce toate conturile i-au fost poprite de către Administrația Fondului pentru Mediu, pentru o datorie de peste 28 de milioane de lei, pentru care exista o decizie de executare. Compania aeriană preciza că este obligată să oprească toate zborurile până pe 12 septembrie, pentru că nu-și mai poate achita furnizorii.
Decizia a dus la haos pe aeroporturile din Europa unde Blue Air avea zboruri. Mii se români au rămas atunci blocați pe aeroporturi, cerând ajutor pentru a reveni în țară. După anularea zborurilor Blue Air, Ministerul Afacerilor Externe a pus la dispoziția românilor blocați în străinătate liniile telefonice 004 021 4311869 și 004 0751084537 la care românii își pot anunța situația și pot solicita sprijin în vederea repatrierii. Guvernul a decis aducerea în țară a acestora cu avioane Tarom, cei 5 milioane de lei alocați pentru repatriere urmând să fie recuperați de la Blue Air.
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a transmis, pe 7 septembrie, în ziua în care mii de români au sunat pentru asistență consulară, după anularea curselor Blue Air la care aveau bilete, că a suspendat decizia de poprire a conturilor companiei aeriene, după ce aceasta a solicitat eșalonarea plăților restante și a depus documentele necesare. Ulterior, compania Blue Air a conformat că poprirea a fost ridicată și a anunțat că zborurile vor fi reluate pe 12 septembrie, apoi a revenit și a informat că amână reluarea curselor până pe 10 octombrie.
Numai în perioada 6 – 11 septembrie au fost anulate 401 zboruri Blue Air planificate și 54.161 de pasageri au fost afectați de anulări, potrivit detaliilor transmise de compania aeriană, la o zi după anularea tuturor curselor.
Șeful Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu, spunea că cel puțin 73.000 de români au depus sesizări privind neregulile de la Blue Air.
Pe 6 septembrie, când Blue Air anunța anularea tuturor zborurilor, reprezentanții companiei îl acuzau pe președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, de ”instigare directă”, pe motiv că, prin declarațiile pe care le-a făcut, a ”distrus încrederea pasagerilor” și a adus pierderi de milioane de euro.
În replică, Horia Constantinescu afirma că Blue Air „șantajează statul român”, motiv pentru care instituția pe care o conduce ar putea depune o plângere penală împotriva companiei.