Ion Rădoi este considerat unul dintre cei mai influenți lideri de sindicat din România, omul care conduce de 31 de ani sindicatul de la metrou și cel care rămâne, în ciuda tuturor acuzațiilor care i-au fost aduse de-a lungul timpului, un personaj de neclintit la Metrorex.
Procurorii anticorupție au descins, miercuri dimineață, acasă la Ion Rădoi, președintele Sindicatului Liber din Metrou (USLM), dar și la biroul acestuia, de la stația de metrou Unirii, liderul sindical fiind dus pentru audieri la Direcția Națională Anticorupție. Perchezițiile au loc într-un dosar privind fapte asimilate celor de corupție, care ar fi fost comise în perioada 2018-2021.
Un dosar a fost deschis la DNA după ce ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a făcut o plângere în urma protestului spontan al sindicaliștilor de la metrou, din 26 martie, și după ce Ministerul Transporturilor și Metrorex au evacuat spațiile comerciale din stațiile de metrou care erau controlate de sindicat. Drulă l-a etichetat pe Ion Rădoi drept ”lider de cartel” și a spus că acesta coordonează o adevărată ”mafie” la metrou.
Controversatul lider de sindicat are 59 de ani și conduce din 1990 sindicatul Metrorex. Ion Rădoi a intrat și în politică, în anul 2000, devenind deputat din partea PDSR, actualul PSD, în legislatura 2000-2004.
Ulterior, Rădoi a fost ales senator de Giurgiu, pe listele Uniunii Naţionale PSD+PUR, a fost vicepreşedinte al Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială, iar până în 2010 a condus organizația PSD din Giurgiu. În legislatura 2004-2008, Ion Rădoi fost membru în grupurile parlamentare de prietenie cu Republica Africa de Sud, Republica Letonia și Republica Slovacă.
În CV-ul publicat pe site-ul Camerei Deputaților – în urmă cu mai bine de 15 ani -, Ion Rădoi a menționat, la capitolul ”Studii”, Facultatea de Electronică din București și Facultatea de Telecomenzi Feroviare, dar a precizat că a făcut și studii sociale și sindicale în Anglia, SUA și Israel.
Înainte de a intra ”sub lumina reflectoarelor”, Ion Rădoi a lucrat la Telemecanica Trafic Metrou din București, iar apoi a preluat funcțiile de președinte la Unitatea – Sindicatul Lider din Metrou, vicepreședinte al Blocului Național Sindical și președinte al Convenției Naționale a Transporturilor.
Ion Rădoi a fost comparat, în repetate rânduri, cu James ”Jimmy” Hoffa, faimosul sindicalist american care a deținut diverse funcții la International Brotherhood of Teamsters, între 1932 și 1975, fiind președinte general în perioada 1958 – 1971. Hoffa a jucat un rol important în dezvoltarea acestei confederații sindicale și, în timpul președinției sale, a devenit cea mai mare uniune sindicală nord-americană, ajungând la peste 1,5 milioane de membri.
Păstrând proporțiile, se poate spune că Ion Rădoi a reușit să întrețină o imagine de sindicalist invincibil, însă, pe de altă parte, nu a tratat cu indiferență nici propriile venituri.
Conform ultimei declarații de avere, depusă în 2020 la Agenția Națională de Integritate (ANI), Ion Rădoi a avut un venit anual net în 2019 de 227.882 de lei, respectiv 3.857 de euro lunar.
Prin comparație, Klaus Iohannis, președintele României, a câștigat în 2020, din salariul de președinte, aproximativ 3.200 de euro lunar.
Declarația de avere depusă de Ion Rădoi arată că acesta deține mai multe terenuri: unul agricol în Giurgiu, unul forestier, unul intravilan și un altul extravilan. Toate cele patru terenuri au fost cumpărate în perioada 2001-2004, atunci când era parlamentar.
Ion Rădoi este proprietarul un apartament în București, deține o casă de vacanță în Dâmbovița, una în Sinaia – obținută în urma divorțului -, dar și o casă de locuit în Giurgiu, pe care a moștenit-o după moartea părinților.
”Jimmy Hoffa” de România conduce o mașină marca Audi A6 din 1999 și a mai precizat că deține ceasuri și bijuterii în valoare de 6.500 de euro.
Citește și: