Perioada de pandemie, precum și o potențială criză economică, au influențat comportamentul de consum al șoferilor români. Acum, mulți dintre ei se feresc să facă investiții foarte mari, motiv pentru care optează pentru mașini second-hand în detrimentul autovehiculelor noi. Cu toate acestea, mașinile second-hand prezintă anumite probleme comune, iar cele mai multe dintre ele apar la autoturismele cu motor diesel, după cum explică Liviu Nae, managerul unui parc auto.
„În general, acestea nu au fost gândite pentru drumuri scurte sau pentru oraș. Din contră, ele sunt destinate drumurilor lungi, în afara orașului”, atrage atenția acesta.
Multe maşini Euro 4 şi Euro 5 au filtrul de particule aproape înfundat sau deja anulat. În cazul unei maşini diesel exploatate corect acest filtru poate ţine până la maximum 250.000 km.
„Filtrul de particule care se înfundă din cauza mersului în oraș și subturat (în oraș se merge bară la bară), se înfundă din cauza noxelor”, explică Liviu Nae.
Pe lângă filtrul de particule, mai sunt și alte disfuncționalități care apar la nivelul turbinei, la nivelul injectoarelor și a sistemului EGR.
„Sistemul EGR, care aparține tot de evacuare și de recircularea gazelor, se mai înfundă pentru că se acumulează foarte multe depuneri care duc la blocarea sistemului și la probleme ale motorului, din cauza drumurilor scurte și a aglomerației. Problemele ar fi mai mult pe mașinile diesel și pe partea de evacuare – filtrul de particule, EGR, injectoare, sau turbo”, explică managerul parcului auto.
Multe dintre aceste probleme decurg din faptul că maşinile nu circulă în mod corespunzător, șoferii alegând mașini care au un consum mai mic. Experții auto estimează că o mare parte dintre maşinile second-hand aduse din alte ţări şi scoase apoi la vânzare în România au kilometri daţi înapoi.
„Mașinile pe benzină sunt mult mai potrivite pentru oraș și recomandate pentru drumurile scurte, însă nu sunt folosite cu aceeași frecvență pentru că au un consum mai mare. Kilometri dați înapoi reprezintă o practică care se face de ceva timp la noi, în România. În momentul de față nu cred că se mai face atât de mult pentru că s-a modificat legea și datele pot fi verificate pe RAR și pe site-uri de specialitate. Nimeni nu poate garanta datele de acolo, dar se poate verifica”, explică Liviu Nae, managerul parcului auto.
Pentru a evita aceste probleme, inspectarea vizuală a componentelor este esențială. Specialistul auto recomandă ca înainte să achiziționăm o mașină second-hand să ne asigurăm că aceasta are o revizie completă.
„Nu putem spune că există o anumită problemă la mașinile second-hand pentru că depinde foarte mult de modul în care au fost întreținute. Unele probleme care pot apărea la aceste mașini sunt pe partea electrică, există mărci care sunt renumite pentru aceste probleme.”
Există mașini de 500.000 de km care rulează foarte bine, sau mașini de 100-150 de mii de km care necesită înlocuire de motor sau niște reparații capitale. Totul pleacă de la întreținerea mașinii și, de cele mai multe ori, mașinile aduse de afară sunt mult mai bine întreținute decât cele rulate în România, atrage atenția specialistul.
Turbinele, injectoarele, supapa EGR și filtrul de particule sunt cele mai costisitoare atunci când vine vorba de reparația unei mașini. Un cost de reparație, în primă fază, a unui filtru de particule ajunge la 1.000 lei, iar înlocuirea acestuia la 3-4.000 lei, estimează managerul parcului auto.
„Supapa EGR este și ea destul de costisitoare, precum și cea turbo, iar din acest motiv trebuie făcută o revizie și schimbat uleiul. Eu recomand schimbarea uleiului undeva la 10-12 mii de kilometri, indiferent dacă se folosește mașina în oraș sau în afara orașului pentru că drumurile și praful își spun cuvântul în timp. Sistemul de frânare este un sistem destul de simplu care la orice mașină se înlocuiește în funcție de uzură, reprezintă un consumabil. Mai pot apărea probleme la discurile de frână care trebuie schimbate pentru că se tocesc. De altfel, plăcuțele de frână trebuie schimbate la orice mașină. Nu e o problemă. Devine o problemă dacă nu se fac schimburile la timp”, subliniază acesta.
Principalul motiv pentru care apar problemele sunt kilometri rulați în oraș. Fiind un mediu foarte aglomerat, mașinile diesel au nevoie să circule și să atingă o anumită temperatură pentru ca filtrul de particule să se poată auto curăța, lucru care în oraș se întâmplă mai greu.
„Din această cauză, toate celelalte piese se încarcă cu diverse depuneri, precum gazele de eșapament, noxele și așa mai departe. Odată ce se tot depun și nu se schimbă în timp util, acest lucru duce la blocarea motorului și la blocarea filtrului de particule. Cauzele pot fi circulația în aglomerație, piesele uzate și uleiul schimbat foarte rar, sau care nu are o calitate foarte bună. Și consumul mare de ulei vine o dată cu neglijarea mașinii și neschimbarea consumabilelor la timp”, mai spune acesta.
Majoritatea mașinilor au la nivelul sistemului de frânare un senzor în bord care ne avertizează dacă plăcuțele s-au tocit. În schimb, la autoturismele mai vechi se produce un zgomot la nivelul pedalei de frână, semnal ce ne avertizează că este necesar să schimbăm și discurile alături de plăcuțele de frână.
„La nivelul sistemului de frânare componentele trebuie înlocuite în timp, deoarece se erodează, indiferent de tipul de mașină. Atunci când plăcuțele sunt foarte uzate iau din suprafața discului și nu poți pune o plăcuță nouă pe un disc uzat, trebuie înlocuit ansamblul complet. Dacă apar probleme pe sistemele acestea, apar indiferent de mașină, dar nu pentru că există un motiv anume. Mașinile pe benzină sunt mult mai potrivite pentru oraș și recomandate pentru drumurile scurte, însă nu sunt folosite cu aceeași frecvență pentru că au un consum mai mare”, explică Liviu Nae.
În ceea ce privește alte disfuncționalități, mașina avertizează prin intermediul martorilor de bord: „Sunt martori de bord specifici sau martori de bord generici. De exemplu, martorul check engine se poate aprinde din mai multe cauze. În acel moment trebuie pus un tester autorizat pe mașină și verificată problema”.
O mașină nouă consumă mai mult în primii zece mii de km. După acest kilometraj consumul începe să scadă până când se produce un rodaj al pieselor interne. Managerul Parcului Auto Mogo România atrage atenția că, în țara nostră, combustibilul nu este de aceeași calitate ca cel din alte țări europene.
„Mașinile vechi, dacă sunt bine întreținute, s-au făcut reviziile la timp, s-au folosit piese de calitate și nu au probleme mecanice, nu consumă mai puțin sau mai mult. Problemele mecanice pe consum vin pe partea de filtre înfundate, ori filtrul de particule, cel care filtrează gazele, ori filtrul de aer, care nu este schimbat la timp, iar mașina nu mai poate trage o cantitate corespunzătoare de aer. Din acest motiv, ca să poată da randament, consumă mai mult combustibil pentru că nu reușește să facă amestecul de aer cu combustibil cum trebuie. Sondele de amestec, care fac chiar amestecul dintre aer cu combustibil, dacă au o problemă ori dau prea mult aer, ori prea mult combustibil”, conchide acesta.
Așadar, problemele care apar la mașinile second-hand, și nu numai, pot fi evitate printr-o întreținere corectă. Experții auto recomandă schimbarea regulată a consumabilelor și revizii complete anuale. De altfel, una dintre cauzele majore pentru defecțiunile autovehiculelor este legată de circulația necorespunzătoare, astfel că automobilele ce funcționează pe bază de benzină sunt recomandate pentru drumuri scurte, în oraș, iar cele pe motorină, pentru drumurile lungi, în afara orașelor.