De mai multe luni, marinarii care navighează în strâmtoarea Bab el-Mandeb, care leagă Europa de Asia, se confruntă cu o amenințare tot mai mare. Militanții Houthi, susținuți de Iran, declanșează lovituri cu drone sau rachete și deturnează nave, iar toate aceste „mutări” au transformat zona într-una a tensiunilor permanente și îngrijorătoare.
Mișcarea Houthi, un grup militant șiit susținut de Iran în războiul civil yemenit împotriva Arabiei Saudite și aliaților săi locali, insistă că vizează doar transportul maritim care ar avea legături cu Israelul, în încercarea de pune presiune pe Tel Aviv, în contextul războiului din Fîșia Gaza, pentru a încheia războiul din Gaza.
Cu toate acestea, au fost vizate și alte nave comerciale, care nu aveau legături cu Israelul, iar țările occidentale au fost nevoite să intervină.
În weekendul trecut, Marina Militară a SUA a transmis că a interceptat două rachete anti-navă și că a scufundat trei bărci în care se aflau luptători Houthi. Potrivit oficialilor americani, punctul de pornire a fost o tentativă de deturnare a navei-cntainer Maersk Hangzhou, notează Politico.
Gigantul danez de transport maritim Maersk a transmis, marți, că va „întrerupe tranzitul prin Marea Roșie până la o nouă notificare”, iar gigantul energetic BP a suspendat, de asemenea, rutele prin această zonă.
Piețele de petrol și gaze riscă, de asemenea, să fie lovite – prețul țițeiului Brent de referință a crescut, miercuri, cu 3%, până la 78,22 dolari pe baril. Aproape 10% din petrolul mondial și 7% din gazele naturale „curg” prin Marea Roșie.
Miercuri, militanții Houthii au vizat o navă de containere CMA CGM Tagem cu destinația Israel, potrivit purtătorului de cuvânt al grupării militare, Yahya Sarea. „Orice atac american nu va rămâne fără un răspuns sau nepedepsit”, a amenințat acesta.
„Decizia sensibilă este una pe care cred că o primesc majoritatea armatorilor, respectiv aceea de a tranzita în jurul Capului Bunei Speranțe”, a spus Marco Forgione, director general la Institutul de Export și Comerț Internațional.
„Dar acest lucru în sine nu este lipsit de un impact puternic, din cauză că implică un timp de navigare suplimentar de până la două săptămâni, adaugă costuri peste 1 milion de lire sterline la fiecare transport și există riscuri, în special în Africa de Vest, legate de piraterie”, a mai precizat Forgione.
Cu toate acestea, John Stawpert, senior manager la Camera Internațională de Transport Național, a remarcat că, deși „au existat perturbări” și o „nervozitate de înțeles cu privire la tranzitarea acestor rute… comerțul continuă ”.
„Nici Iranul, nici SUA, nici Israelul nu sunt pregătite pentru acel mare război”, a declarat Alex Vatanka, născut la Teheran, specializat în politici interne și regionale iraniene și directorul programului Iran al Institutului din Orientul Mijlociu, potrivit sursei citate mai sus.
„Israelul este un stat nuclear, Iranul este aproape de a deveni un stat nuclear, despre SUA nu mai vorbim”, a mai spus el.
Israelul ar putea miza pe o luptă lungă în Gaza, dar Iranul încearcă să facă din conflict unul global, a avertizat Alex Vatanka. „Nimeni nu vrea un război, așa că ambele părți au pariat pe termen lung, sperând să-l omoare pe celălalt tip printr-o mie de tăieturi”.
„Operaţiunea Prosperity Guardian reuneşte mai multe ţări, inclusiv Regatul Unit al Marii Britanii, Bahrein, Canada, Franţa, Italia, Olanda, Norvegia, Seychelles şi Spania, pentru a aborda împreună provocările de securitate din sudul Mării Roşii şi Golful Aden”, a declarat și Lloyd Austin, secretarul Apărării SUA. (mai multe detalii AICI)
Foto – Profimedia Images
Citește și: