Au apărut primele măsuri împotriva mecanismului prin care producătorii micșorează gramajul produselor, dar nu și prețul. Acest fenomen este cunoscut sub forma de „shrinkflation”.
Coreea de Sud implementează măsuri ce obligă producătorii să anunțe cumpărătorii că produsul are un gramaj mai mic, decât a fost anunțat inițial. Acest fenomen este cunoscut sub denumirea de „shrinkflation”, iar cei care nu se supun regulilor sunt pasibili de amenzi usturătoare.
În Franța, ministrul Finanțelor a catalogat practica de a reduce gramajul unui produs, fără modificarea prețului, drept o „escrocherie”.
Potrivit unui studiu, 93% dintre români au observat fenomen și în țara noastră. Românii au observat de, ceva timp, scăderea gramajelor mai multor produse. Prețul însă rămâne la fel sau e chiar crește.
„O simplă căutare în cataloagele online ale supermarket-urilor ne arată că transformarea există și la noi în magazine. Aceste napolitane nu se mai vând la cantitatea de 180g și la 160, iar acest cașcaval are mai puțin cu 10g decât în anii trecuți.”, notează Digi24.
După revolte ale consumatorilor, în străinătate s-au luat măsuri împotriva fenomenului de shrinkflation. Producătorii sunt obligați să specifice pe etichetă dacă produsul lor s-a micșorat. De exemplu, în Coreea de Sud, producătorii care nu respectă această regulă riscă amenzi mari între 3000 și atenție, 7.500 dolari.
În Franța, comercianții sunt obligați să își anunțe clienții că produsul lor a suferit modificări, în privința cantității. În România, autoritățile neglijează acest subiect. Conform legii, dacă producătorul trece pe ambalaj cantitatea corectă, acesta poate să modifice produsul în orice fel dorește.
„Trebuie să verificăm și să fim foarte atenți totdeauna ce cumpărăm, nu doar în aceste momente. Tot timpul trebuie să ne informăm și este obligația consumatorului să se informeze. Inclusiv în Ungaria se pregătește un proiect de lege împotriva fenomenului shrinkflation.”, au declarat specialiști în economie pentru DIGI24.