Comisia solicită insistent României, Bulgariei, Spaniei, Letoniei, Maltei și Portugaliei să transpună integral Directiva privind asigurarea auto, aceasta fiind o a doua etapă a procedurii de infringement declașată de Executivul european. Pentru a evita eventuale sancțiuni, responsabilii din România, în speță Autoritatea de Supraveghere Financiară, au elaborat un proiect de lege, pe care inițiatorul legislativ, Ministerul Finanțelor Publice, l-a introdus pe agenda Guvernului, care l-a adoptat și trimis în Parlament pentru dezbatere și vot. Proiectul a trecut de prima cameră sesizată, iar în prezent se află în comisiile de specialitate, care au depășit de mult termenul-limită de depunere a raportului pentru votul final în plen.
Comisia Europeană a decis joi să trimită avize motivate Bulgariei, Spaniei, Letoniei, Maltei, Portugaliei și României pentru că nu au notificat Comisiei transpunerea integrală în legislația națională a Directivei modificate privind asigurarea auto, au transmis reprezentanții Executivului, printr-un comunicat de presă.
„Directiva privind asigurarea auto urmărește să consolideze protecția victimelor accidentelor rutiere în întreaga UE. În acest scop, directiva modificată clarifică domeniul de aplicare al acestei protecții, facilitează controlul asigurării auto obligatorii și instituie un mecanism de despăgubire a victimelor în caz de insolvență a asigurătorului responsabil”, se arată în comunicat.
De asemenea, directiva facilitează schimbarea asigurătorului pentru deținătorii de polițe prin asigurarea unui tratament egal și nediscriminatoriu al certificatelor privind istoricul daunelor. Termenul-limită pentru transpunerea directivei în dreptul intern a fost 23 decembrie 2023. La 25 ianuarie 2024, Comisia a trimis statelor membre în cauză o scrisoare de punere în întârziere pentru că nu au comunicat Comisiei transpunerea integrală a directivei.
„Dacă nu primește un răspuns satisfăcător, Comisia a decis să emită avize motivate adresate Bulgariei, Spaniei, Letoniei, Maltei, Portugaliei și României. Aceste state au acum la dispoziție două luni pentru a răspunde și a lua măsurile necesare. În caz contrar, Comisia poate decide să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu privire la aceste cazuri”, potrivit Comisiei.
Comisia precizează că, prin pachetul său lunar de decizii în constatarea neîndeplinirii obligațiilor, urmărește acționarea în justiție a statelor membre care nu și-au îndeplinit obligațiile ce le revin în temeiul legislației UE. Aceste decizii, care vizează diverse sectoare și domenii de politică ale UE, au scopul de a asigura aplicarea corespunzătoare a legislației UE, în beneficiul cetățenilor și al întreprinderilor.
Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie (PL-x nr. 216/2024) a fost adoptat de Senat pe 25 martie 2024.
A fost primul proiect de lege al Senatului din acest an, inițiat de Guvern, – L1/2024 – trecut cu 56 de voturi pentru, niciunul împotrivă, dar cu 32 de abțineri. Apoi a ajuns în dezbaterea comisiilor Camerei Deputaților, for decizional, cu termen pentru raport pe 17 aprilie.
Proiectul a fost înscris de trei ori ultima lună pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților, inclusiv pentru ședința din 12 noiembrie, sub rezerva depunerii raportului, care nu a fost elaborat de cele patru comisii de specialitate, respectiv: Comisia pentru buget, finanţe şi bănci, Comisia pentru industrii şi servicii, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi și Comisia pentru transporturi şi infrastructură.
În raportul comisiei de fond din Senat, care a propus admiterea, cu 39 de amendamente acceptate (și 9 respinse), a proiectului, se atrage atenția că „neadoptarea proiectuului de act normativ poate avea drept consecințe declașarea de către Uniunea Europeană a procedurii de infringement pentru nerespectarea obligațiilor de transpunere a legislației europene, obligație ce revine și României în calitate de stat membru”.
Conform documentului de la Senat, aspectele reglementate în concordanță cu prevederile Directivei 2021/2118/CE vizează:
Potrivit procedurii legislative, după ce trece de plen, un proiect de lege adoptat de forul decizional din Parlament este supus controlului de constituționalitate, apoi este trimis la Palatul Cotroceni, unde președintele analizează și promulgă legea, care intră în vigoare la trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial sau, dimpotrivă, șeful statului consideră că legea nu respectă normele constituționale și o retrimite Parlamentului pentru reexaminare.
Sursa foto: Comisia Europeană
Citiți și: