Implicarea TikTok în alegerile prezidențiale din România ajunge pe masa Comisiei Europene. Consiliul Naţional al Audiovizualului a anunțat că va sesiza instituțiile din Vest în legătură cu rolul pe care l-a jucat platforma de social media în campania electorală.
Preşedintele CNA, Monica Gubernat, a spune că va sesiza Comisia Europeană, după ce unul dintre candidați, Călin Georgescu, și-a făcut campania masivă pe TikTok.
Georgescu și Elena Lasconi sunt în „finala” pentru Cotroceni, turul 2 al alegerilor prezidențiale fiind programat pe 8 decembrie.
Marți, 26 noiembrie, Monica Gubernat a făcut următorul anunţ în debutul şedinţei conducerii CNA:
„Sunt probleme sistemice pe care orice platformă trebuie să le combată şi să vedem ce a făcut TikTok în acest sens. Toate acest platforme trebuie să raporteze Comisiei Europene măsurile pe care le iau ca să combată aceste riscuri sistemice.
În acest moment, consider că avem un risc sistemic în ceea ce priveşte publicitatea politică, în condiţiile în care TikTok şi-a asumat că nu face publicitate politică şi v-aş ruga ca în această sesizare să avem în vedere decizia BEC de interzicere a materialelor domnului Călin Georgescu.
În plus, dacă am putea să luăm legătura cu cei de la Expert Forum pentru că ei au făcut nişte analize pe care al vrea să le ataşăm dacă şi dânşii sunt de acord”.
Cristina Pocora, membru CNA, a spus că nu trebuie avute în vedere doar conturile candidatului Călin Georgescu, ci şi materialele de pe TikTok care poartă semnul #calingeorgescu – „Nu doar materialele lui Călin Georgescu exclusiv, ci tot ce poartă hashtagul Călin Georgescu!”.
„E important să se ştie că există un mare, mare risc în această zonă, pentru că este cea mai lipsită de transparenţă platformă în ceea ce priveşte algoritmii” – Monica Gubernat
Mai mult, Valentin Jucan, vicepreşedintele CNA, a transmis că în următoarele două săptămâni este important ca tema rapoartelor pentru campania electorală să fie prioritatea Consiliului.
„Propun ca, până pe 8 decembrie, în formularea ordinii de zi să fie cu prioritate ceea ce se întâmplă în campania electorală. Ştiu că sunt şi situaţii de licenţiere şi rapoarte care au rămas din urmă, dar ne vom concentra exclusiv pe campanie. Este un moment T zero la care trebuie să ne raportăm exclusiv” – Valentin Jucan, vicepreşedintele CNA
„Oricum, am fost atenţi şi în această campanie, dar acum vom fi de 10 ori mai atenţi pentru că orice lucru pe care îl face un radiodifuzor poate să conteze pentru că e vorba despre doi candidaţi, e o chestiune foarte sensibilă, deci vom fi şi mai atenţi, iar sancțiunile vor fi după gravitatea situaţiei! Asta este pentru toţi radiodifuzorii mari sau mici, şi pentru serviciile la cerere.
Atât de gravă este situaţia astfel că şi sancţiunile vor fi calibrate de aşa natură”, a completat și Dorin Rusu, membru CNA.