Corpul de Control al ministrului Justiției a mers la Registrul Comerțului, după problemele la noua platformă. Apelul sindicaliștilor ONRC
Problemele reclamate de mediul de afaceri și avocați de la lansarea noii platforme informatice a Registrului Comerțului, dar și presiunile reclamate de angajați din partea conducerii, au dus la trimiterea la ONRC a Corpului de control al ministrului Justiției, sub umbrela căruia funcționează ONRC. Președintele Sindicatului Angajaților din Oficiul Național al Registrului Comerțului (SAONRC), Ionela Monica Pietriș, a confirmat pentru Gândul că a participat la discuții miercuri cu trimișii MJ, iar reprezentanți ai ministerului au avut o ședință online și cu directorii și colegii de la IT de la oficiile din țară.
Corpul de control al Ministrului Justiției a ajuns miercuri la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), după ce oamenii de afaceri avocații au reclamat o înrăutățire în loc de o creștere a eficienței funcționării platformei informatice a ONRC, la finalul unui proiect care a însemnat contracte din licitații publice ce însumează 40 de milioane de euro, și după ce angajații au refuzat public să vină din zilele libere legale pentru a repara ceea ce a fost implementat de firmele din afara instituției.
„Pot să confirm că a venit Corpul de control și că am participat la discuții. Așteptăm măsuri”, a declarat pentru Gândul, Ionela Monica Pietriș.
Sindicatul Angajaților din Oficiul Național al Registrului Comerțului (SAONRC) reclamase miercuri, într-o postare pe rețelele sociale, „situația critică” de la nivelul Oficiului Registrului Comerțului București,pe fondul gravelor deficiențe ale platformei digitale pentru care s-a plătit 40 de milioane de euro.
„Facem un apel către toți colegii, să nu accepte nicio formă de hărțuire morală, să nu accepte să își pună în pericol sănătatea și să fie conștienți că dacă cineva este incompetent în această instituție, în niciun caz nu suntem noi, angajații, ci conducerea ONRC care a permis, timp de 4 ani, să se ajungă la acest dezastru”, au transmis reprezentanții angajaților.
Ce poate face MJ
Noua platformă a fost lansată cu surle și trâmbițe acum două săptămâni, iar de atunci, rețelele de socializare s-au umplut de postări deloc laudative la adresa funcționării platformei.
„Am redus timpul necesar pentru crearea unei firme de la 72 de ore la 24 de ore. Antreprenorii au nevoie de doar 15 minute pentru a completa și încărca documentele în portalul ONRC 2.0.”, spunea, în 1 august, Bogdan Ivan, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Pe lângă experiențele personale ale avocaților care se vedeau blocați o oră în fața calculatorului pentru o operațiune care lua înainte trei minute, au fost publicate și raportate de specialitate care detaliază vulnerabilități în securizarea CNP-urilor pentru persoanele fizice in insolvență și alte riscuri semnificative pentru mii de utilizatori.
Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, care are sub umbrela sa ONRC, spunea, marțea trecută, pentru Economedia, că, dacă problemele cu noul portal informatic nu vor fi remediate, va cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC. O zi mai târziu, în 14 august, directorul general al ONRC a transmis o adresă prin care cerea angajaților să vină la lucru în zilele libere de 15 și 16 august, din cauza numărului mare de cereri de înregistrare aflate în procesare, solicitare respinsă vineri de angajați, așa cum au detaliat reprezentanții sindicali pentru Gândul.
Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a confirmat într-o declarație oferită în exclusivitate pentru Puterea, că a dispus trimiterea Corpului de Control la ONRC, precizând că obiectul acestei acțiuni „nu este public”.
„Competențele legale ale Ministerului Justiției cu privire la Oficiul Național al Registrului Comerțului sunt limitate la numirea și schimbarea directorului, însărcinarea Corpului de Control al ministrului cu efectuarea unor acțiuni de control sau, la nevoie, inițierea unor modificări ale actelor normative incidente. Mai departe, toate aspectele care țin de managementul și funcționarea acestei instituții, inclusiv gestionarea proiectului noii platforme online, sunt în responsabilitatea conducerii ONRC”, a transmis ministrul Justiției.
Cine a câștigat mega-licitațiile pentru platforma ONRC
„Sistemul Electronic Integrat al ONRC consolidat şi interoperabil destinat asigurării serviciilor de e-Guvernare centrate pe evenimente de viaţă (ONRC V2.0)”, un proiect de investiții major, cu fonduri europene, și-a propus creșterea transparenței și interacțiunii ONRC cu cetățenii, precum și îmbunătățirea eficienței interne prin creșterea nivelului de sofisticare a serviciilor publice gestionate cu privire la Registrul Comerțului și Buletinul Procedurilor de Insolvență.
- Valoarea totală a proiectului: 187.594.271,34 lei
- Valoarea cofinanțării Uniunii Europene: 158.219.044,39 lei
- Valoarea finanțării naționale: 29.375.226,95 lei
Conform datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), licitația principală de achiziții în proiect, lansată în septembrie 2021, a fost finalizată în martie 2022, iar contractul a fost semnat în mai 2022, cu asocierea condusă de către compnia Vodafone și subcontractanții Total Soft SA (35,45%) și Maguay Computers SRL (18%).
Contactul a fost atribuit pe baza criteriului ”Cel mai bun raport calitate – preț, fără ca rezultatul să fie contestat la CNSC, conform arhivelor consultate de Gândul.
Conducerea ONRC a achitat, conform informațiilor Economedia, suma de 164 milioane de lei pentru contractul de execuție a noii platforme, suma de 6,4 milioane de lei către Euro-Testing Software Solution SRL pentru contractul de testare și securitate și suma de 2,3 milioane de lei către Global Resolution Experts SRL și TDP Partners SRL pentru contractul de management.
CITEȘTE ȘI: