Prima pagină » Actualitate » Costuri astronomice pentru promovarea CĂRȚII lui Nicolae Ciucă. S-au tipărit doar 3.000 de exemplare. Ce scop a avut de fapt

Costuri astronomice pentru promovarea CĂRȚII lui Nicolae Ciucă. S-au tipărit doar 3.000 de exemplare. Ce scop a avut de fapt

Costuri astronomice pentru promovarea CĂRȚII lui Nicolae Ciucă. S-au tipărit doar 3.000 de exemplare. Ce scop a avut de fapt
Premierul Nicolae Ciucă / Sursa foto: Facebook

Scandalul legat de cartea lui Nicolae Ciucă continuă. Cartea autobiografică a lui Nicolae Ciucă, „În slujba țării”, a fost tipărită într-un tiraj de doar 3.000 de exemplare, însă costurile de promovare au fost de-a dreptul colosale – nu mai puțin de 2.500.000 de euro, bani proveniți de la bugetul de stat.

Cartea „În slujba țării” a lui Nicolae Ciucă, fostul candidat PNL la alegerile prezidențiale anulate de CCR în 2024 a fost tipărită într-un tiraj de doar 3.000 de exemplare, iar costul total al producției s-a ridicat la 23.659 de euro, conform unui răspuns transmis de PNL către publicația Snoop.ro.

Volumul „În slujba țării” a fost publicat de editura RAO și destinat membrilor și simpatizanților PNL, transmite formațiunea politică. Liberalii au justificat investiția spunând că „strategia de comunicare” avea ca scop informarea cu privire la activitatea liderului PNL.

„Cartea conține informații relevante, menite să contribuie la o mai bună înțelegere a viziunii și experienței liderului PNL, aspecte esențiale în perioada campaniei electorale”, a transmis PNL.

Pe lângă ediția tipărită, PNL a pus la dispoziția publicului o variantă electronică gratuită pe site-ul nicolaeciuca.ro.

Campania de promovare a costat enorm 

În perioada mai-septembrie 2024, PNL a investit aproape 2,5 milioane de euro pentru 400 de panouri publicitare cu 762 de afișaje, conform investigației Snoop.ro. Această sumă a fost achitată din fondurile de subvenție primite de partid de la bugetul de stat.

Fosta conducere PNL, avându-i pe Nicolae Ciucă și Lucian Bode între principalii decidenți, a refuzat inițial să facă publice costurile pentru tipărirea cărții. Mai mult, editura RAO a invocat clauze de confidențialitate în momentul în care a fost solicitată informația.

După publicarea investigației Snoop.ro, președintele AUR, George Simion, a depus o plângere penală în care acuză PNL de folosirea incorectă a banilor publici.

„Pentru a evita eventualele probleme legate de finanțarea cărții lui Ciucă, s-a decis ca plata către editură să nu se mai facă din fondurile de subvenție, ci din donațiile și cotizațiile membrilor de partid”, au declarat surse din conducerea PNL.

PNL: „Campania a vizat promovarea candidatului, nu a cărții”

Robert Sighiartău, deputat PNL și unul dintre cei care au primit un exemplar al cărții, a explicat că scopul campaniei nu a fost promovarea cărții, ci creșterea notorietății lui Nicolae Ciucă în vederea alegerilor prezidențiale.

„A fost o campanie outdoor pentru a crește notorietatea candidatului. În vara anului 2024, au existat inadvertențe în comunicare, iar acest lucru l-a pus pe Nicolae Ciucă într-o lumină negativă. S-a indus ideea că doar cartea ar fi costat 2-3 milioane de euro, când de fapt vorbim de o campanie de promovare electorală”, a declarat Sighiartău.

Acesta a evitat să răspundă clar dacă partidul a mințit cu privire la campania de publicitate: „Întrebați-l pe Lucian Bode, că el a fost secretar general, el dispune plățile”.

PNL a insistat că panourile cu imaginea lui Nicolae Ciucă promovau cartea și nu erau parte a unei campanii electorale. PSD, USR și AUR au contestat prezența acestora în timpul campaniei pentru europarlamentare, susținând că panotajul reprezenta publicitate electorală mascată.

Birourile electorale de circumscripție au emis decizii contradictorii: în Cluj sau Sălaj s-a dispus înlăturarea panourilor, considerându-se că acestea aveau conotații electorale, în timp ce în județe precum Timiș, Călărași sau Giurgiu, panourile au rămas.

Cristian Tudor Popescu: „A doua mare coțccărie editorială postdecembristă”

Gazetarul Cristian Tudor Popescu a criticat vehement acest episod, afirmând că „în istoria coțccăriilor editoriale postdecembriste, cartea lui Ciucă ocupă locul doi, după „Eterna și fascinanta Românie”, tipărită în 1994 cu aproape 6 milioane de dolari din fonduri guvernamentale”.

Numele meu este Denis Andrei, sunt un jurnalist cu o pregătire solidă și o pasiune neîncetată pentru informare. Am absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității din București și, de ... vezi toate articolele