Povestea Nașterii Mântuitorului a fost ecranizată în mai multe producții, precum mini-seria „Iisus din Nazaret” din 1977, filmul „Maria, Mama lui Iisus” din 1999 și filmul „Povestea Nașterii Domnului” din 2006.
Dar niciunul nu a produs atâtea controverse pe cât a făcut-o filmul „Mary ”, un film lansat pe Netflix, pe 6 decembrie 2024, în care Fecioara Maria este ecranizată într-o nouă ipostază de feminitate postmodernistă: mai mult umană, mai puțin divină.
În filmul regizat de D. J. Caruso, bazat pe un scenariu scris de Timothy Michael Hayes, povestea urmărește povestea Fecioarei Maria (interpretată de actrița israeliană Noa Cohen), de la copilăria sa în Nazaret și până la nașterea Mântuitorului în Betleem.
Distribuția filmului include și alți actori, precum actorul israelian Ido Tako în rolul lui Iosif, logodnicul Mariei, și Anthony Hopkins, actorul britanic care îl interpretează pe regele Irod cel Mare. Dudley O’Shaughnessy, boxer britanic de origine afro-caraibiană, apare în rolul îngerului Gavriil, arhanghelul care-i aduce „Vestea cea Bună” Fecioarei Mariei. Actorul Eamon Farren va fi Satana.
Ori Pfeffer și Hilla Vidor joacă în rolurile de părinții Fecioarei Mariei, Ioachim și Ana. Cei trei magi din Persia sunt interpretați de Almoctar Moumouni Seydou (Baltazar), Saikat Ahamed (Caspar) și Jay Willick (Melchior), iar înțeleptul Simeon este jucat de David Gant.
Regizorul D.J. Caruso a povestit pentru publicația Entertainment Weekly că nu i-a fost deloc ușor să producă filmul de inspirație biblică. A fost nevoit să audieze 75 de tinere actrițe pentru a interpreta rolul celui mai sfânt personaj de sex feminin din mitologia biblică. De altfel, Fecioara Maria nu este venerată de către creștini, dar și de către musulmani.
„Când am început acest proiect, am inițiat imediat o căutare pentru o actriță care să o joace pe Fecioara Maria. A fost important pentru noi ca Fecioara Maria, împreună cu majoritatea actorilor din distribuția principală, să fie din Israel, pentru a asigura autenticitatea poveștii filmului. Am audiat aproximativ 75 de tinere, iar undeva în mijlocul acestui proces, Noa Cohen s-a remarcat. Din momentul în care i-am văzut prima ei audiție, am știut că ea este aleasa. Ulterior, ne-am întâlnit și am avut discuții aprofundate despre cum ar putea să intre în pielea personajului, iar pe măsură ce am lucrat împreună la mai multe scene, a devenit clar că am găsit-o pe „Fecioara Maria a noastră”. Noa are o combinație unică de grație și prezență ei este impresionantă. Abilitatea ei de a transmite atât vulnerabilitate, cât și putere, a fost exact de ceea ce aveam nevoie pentru acest rol”.
DJ Caruso a spus pentru Mama’s Geeky că o vede pe Fecioara Maria ca „un fel de supereroină fără puteri” și că a vrut să le arate tinerelor audiențe „un personaj cu care să se poată conecta cu adevărat”:
„Pentru mine, Maria este un fel de supererou fără puteri, nu-i așa? Am vrut să o portretizez într-un mod în care să înțelegi că este o femeie tânără, curajoasă , care, în acest punct al vieții sale, a trebuit să ia niște decizii incredibil majore, având obstacole în calea sa. Așadar, pentru mine, scopul a fost să arăt un personaj cu care să se poată conecta un public tânăr, dar e pentru toată lumea, un personaj cu care să se poată identifica cu adevărat”.
Din păcate, mulți critici de la diferite publicații de presă au „desființat” filmul pe Rotten Tomatoes, acesta având un scor de 27% la Tomatometer și un scor de 40% la Popcornmeter. Au fost și critici care au scris în recenzii că le-au plăcut filmul.
Noa Cohen a vorbit pentru Mama’s Geeky:
„Ea nu este doar un recipient pentru ceva mai măreț decât ea. Ei bine, cred că mulți oameni cred că știu povestea ei, dar simt că, în acest film, cel puțin din ceea ce am văzut eu, Maria este portretizată într-o lumină complet nouă, din punctul meu de vedere. Este vorba despre a-i reda vocea. Ea nu este doar un vas pentru ceva mai mare decât ea însăși. Este povestea ei. Este spusă din perspectiva ei. Sunt emoțiile și fricile ei care conduc narațiunea, și asta mi s-a părut cu adevărat interesant. De aceea am vrut cu adevărat să preiau acest rol”.
În timp ce unii spectatori laudă filmul, care a fost în Top 10 al Netflix pentru mare parte din perioada de la lansarea sa pe platforma de streaming pe 6 decembrie, alții au obiectat față de ceea ce consideră a fi „inexactități biblice și istorice” ale filmului.
„Cercetătorii biblici aud despre aceste filme și apoi ne entuziasmăm, dar când le vizionăm, ne dăm seama că ‘Oh, acest film nu redă poveștile biblice sau momentele istorice atât de exact pe cât ne-am fi dorit. Familia Sfântă este portretizată în film ca o familie nucleară. Iosif este susținător al Mariei și o protejează cu orice preț”, a spus Christy Cobb, profesoară de istoria creștinismului de la departamentul de studii religioase al Universității din Denver.
Totuși, Biblia spune că Iosif voia să o divorțeze pe Maria după ce a aflat că este însărcinată de la Duhul Sfânt. Familiile erau „mult mai diferite” în acea perioadă decât sunt astăzi, spune Cobb. Divorțurile în antichitate erau comune în Iudeea și Galileea. Cobb subliniază că aspectele personajului Mariei din film sunt bazate pe pasaje din Noul Testament (Evanghelia după Matei și Evanghelia după Luca) și pe un text creștin timpuriu numit „Proto-Evanghelia după Iacov”.
Netflix a fost în ultimii ani în mijlocul mai multor scandaluri și controverse legate de documentarele și emisiunile cu tematică istorică. În 2018, platforma a fost criticată pentru că a angajat actori de culoare în rolurile lui Zeus și Ahile în serialul dramatic „Troy: Fall of a City”. În 2022 a lansat serialul documentar „Ancient Apocalypse” în care scriitorul britanic Graham Hancock își prezintă teoriile pseudo-arheologice despre presupusa existență a unei civilizații avansate în timpul ultimei ere glaciare (teorie ce ar sta la baza poveștii despre Atlantida).
„Alexander: The Making of a God”, lansat în februarie 2024, este un mini-serial docudrama care îl pune pe actorul Buck Braithwaite în rolul personajului istoric. Povestea se axează pe ascensiunea lui Alexandru Macedon la conducerea regatului macedon și cum a ajuns să fie considerat zeu după vizitarea unui sanctuar din Egipt. Parlamentarii și guvernanții din Grecia au acuzat Netflix încă din februarie pentru că „l-a transformat pe Alexandru într-un homosexual”. Dimitris Natsiou, liderul partidului ortodox creștin de extremă dreapta Niki, a spus că serialul ce se vrea a fi un documentar are „inexactitățile istorice” referitoare la sexualitatea lui Alexandru. Parlamentarul grec a mai spus „serialul este deplorabil, inacceptabil și non-istoric. Încearcă să transmită subliminal ideea că homosexualitatea era acceptabilă în antichitate, fără nicio bază” .
Expertul de talie mondială în egiptologie și fost ministru egiptean al Antichităților Zahi Hawass a criticat anul trecut serialul „Queen Cleopatra” din franciza „Reginele Africane”, produs în colaborare cu Jada Pinkett-Smith și cu Adele James în rolul principal. Prestația actriței de culoare în rolul legendarei regine a stârnit indignarea egiptenilor. Istoricii au argumentat că Cleopatra avea origini macedonene, nu egiptene, nici africane. Zahi Hawass menționează că în propriile sale săpături a descoperit statui, monede și fațade de temple care o înfățișează pe regină ca fiind albă și macedoneană.
Sursa Foto: Profimedia
Citește și:
Semnificațiile Crăciunului: de la celebrarea nașterii lui Iisus la sărbătoare a familiei