Continuă scandalul dintre Astra Arad și Primăria Capitalei, după ce comisia specială din primărie a refuzat să semneze recepția tramvaielor care stau, din vară, în depourile Societății de Transport București (STB). Punctul de plecare al neînțelegerilor a fost faptul că Astra Arad a livrat tramvaie cu un motor cu capacitate mai mică decât cea care prevăzută în caietul de sarcini. Acum, Valer Blidar – patronul Astra Arad – amenință cu procese și transmite un ultimatum Primăriei Capitalei, fixând și o dată-limită, 1 Decembrie.
În loc de motoare cu capacitate de 120 kW, așa cum fusese stabilit inițial, tramvaiele livrate de Astra Arad către București au o capacitate de 100 kW. (mai multe detalii AICI)
Primăria Capitalei a cumpărat primele tramvaie – din fonduri europene – de la Astra Arad, în total urmând a fi achiziționate 100 de tramvaie. Numai că – Gândul a prezentat informații detaliate AICI – producătorul a înlocuit motorul cu care a câștigat licitația și acum trebuie să demonstreze de ce l-a schimbat.
Paradoxal, chiar dacă au schimbat ”motorul câștigător”, reprezentanții Astra Arad nu își recunosc vina, ba chiar insistă în a spune că Primăria Capitalei ar trebui să accepte situația, iar Comisia de Recepție să nu mai întârzie și să dea avizele necesare.
Vasile Blidar, patronul Astra Arad, forțează nota și vrea să aibă câștig de cauză chiar dacă a schimbat ”regulile jocului” din mers, oferind motoare cu o capacitate mai mică decât fusese prevăzut în caietul de sarcini.
Omul de afaceri a anunțat, nici mai mult și nici mai puțin, că va întrerupe livrarea tramvaielor noi și va acționa în judecată Primăria Capitalei dacă tramvaiele noi nu vor circula de 1 decembrie, Ziua Națională a României: ”Domnule, dacă nu circulă la 1 Decembrie, noi nu mai livrăm și ne judecăm!”
Până acum, Astra Arad a livrat 13 tramvaie din cele 100, iar Vasile Blidar a precizat, la B1 TV, că tramvaiele ”din gama Imperio Metropolitan de 36 de metri lungime respectă caietul de sarcini, au omologare de la instituții europene recunoscute, iar cele mai importante componente sunt originale Germania, marca Siemens, mai ales cele 4 motoare”.
”De la asociatul nostru din China, CRRC luăm doar aerul condiționat, atât, pe care îl luam oricum din Germania, de la aceeași firmă doar că în loc de 120.000, acum îl luăm direct cu 60.000, de la același producător. Aerul condiționat nu este un element critic, nu ține de siguranța circulației.
Toate elementele (n.red. – boghiuri, frâne, roți) sunt din Germania. Dacă Primăria nu acceptă tramvaiele vom întrerupe fabricația, ne vom judeca, vom aduce experți din Elveția, Germania, din afară să nu poată fi suspectați de corupție și cred că vom câștiga. Eu știu ce produs facem. Tramvaiul pentru București a fost prezentat de Siemens acum două luni la Expoziție la Berlin doar că e vopsit altfel”, a afirmat patronul Astra Arad.
Astra Arad încearcă, acum, să convingă Primăria Capitalei că motoarele schimbate – cu capacitate de 100 kW – ar putea dezvolta o putere de până la 150 kW, însă acest lucru trebuie demonstrat, nefiind de ajuns doar declarațiile.
Potrivit surselor Gândul, celor din Comisia de Recepție le este teamă să-și pună semnătura pe avize, din moment ce marfa livrată nu corespunde cu ce s-a promis. Contractul a fost câștigat în urma unei licitații.
Contractul dintre Primăria Municipiului București și Astra Arad prevede ca producătorul să livreze 100 de garnituri, care vor costa 850 de milioane lei, fonduri europene nerambursabile. Detaliile tehnice ale tramvaielor sunt specificate în oferta înaintată de Astra Arad, unde scrie clar că motorizarea va fi făcută cu 4 motoare de 120 kW.
”Atribuirea de către Municipiul București a Contractului de furnizare a 100 de tramvaie s-a realizat după parcurgerea conform Legii nr. 98/2016 a unei proceduri publice de licitație deschisă lansată prin publicarea în Sistemul Electronic de Achiziții Publice la data de 03.12.2018 a unui anunț de participare, procedură la care a putut participa liber orice producător de tramvaie din România sau din străinătate.
La data de 08.09.2022, Astra Vagoane Călători S.A. a fost desemnată câștigător al procedurii de atribuire de către comisia de evaluare a Municipiului București mandatată să deruleze procedura de atribuire, iar semnarea Contractului de furnizare a 100 de tramvaie a avut loc la data de 11.05.2021”, au transmis reprezentanții Astra Arad.
Citește și: