Cristian Tudor Popescu (CTP) a comentat vineri seară, la Digi 24, greva spontană a sindicaliștilor de la metrou. El a spus că acțiunea angajaților Metrorex care au protestat vineri pe șinele de metrou, astfel blocând circulația, este precum Mineriada din 1990, când minerii au lovit în bucureșteni.
Gazetarul a punctat și faptul că, din cauza acestei acțiuni, locuitorii Capitalei au trebuit să circule înghesuiți în mijloacele de transport în comun, având în vedere pandemia, și să suporte o poluare mai mare.
Ce am văzut aici vine demult, de dinainte de 1989. Acești inși, angajați la metrou, au fost favorizați dintotdeauna salarial. Să spunem că 80 și ceva la sută dintre ei au salarii de 5.000 de lei pe lună. Deci ei nu veneau aici să protesteze că nu mai aveau ce duce familiilor acasă”, a afirmat CTP.
La un moment dat, jurnalistul Digi 24 Claudiu Pândaru, realizatorul emisiunii „Cap limpede” i-a reamintit lui CTP faptul că, anul trecut, în plină pandemie, angajații de la Metrorex și-au mărit salariile cu 18 procente, în contextul încare veniturile de la metrou erau reduse.
Au fost singura categorie de bugetari care au beneficiat de această mărire salarială. Ei nu se află în situația minerilor care au ieșit acum o lună de zile pentru că nu primiseră banii de luni și luni de zile, că nu mai aveau cu ce să trăiască. Nu. Au ieșit pentru că au la dispoziție șinele de metrou pe care le-au ocupat. A fost o acțiune similară cu cea a minerilor din 1990, când au venit împotriva bucureștenilor. Acești inși au făcut același lucru, au lovit în bucureșteni.
Hai să ne gândim la toate consecințele a ceea ce au făcut. Cei care au întreprins această acțiune teroristă s-au baricadat acolo în subteran fără nicio măsură de protecție – mască, distanță, cântau foarte încântați, băteau din palme, ceea ce firește înseamnă un număr de infectări și de transmisii ale virusului, că ei au ieșit și se duc să infecteze oameni. Cei care au fost siliți de blocarea totală a metroului să ia mijloacele de transport în comun și să se înghesuie în ele, chiar oameni de bună intenție, fiind mult mai greu să păstreze aceste măsuri în condițiile astea. Capitala, și așa unul dintre cele mai poluate orașe din lume, acum astăzi a fost super poluat de mașinile bară la bară, care au mers cu a-ntâia și cu a doua toată ziua.
Aș vrea să știu cine va plăti debranșarea și rebranșarea unui consumator de dimensiunile Metrorex, metroului, care s-a produs din pricina acestei acțiuni de teroare asupra bucureștenilor. Costă imens așa ceva în sistemul energetic național, când debranșezi și rebranșezi un asemenea consumator, pe lângă celelalte costuri.
Grevă spuneați? Care grevă? S-au dus și au ocupat liniile de metrou ca să poată să negocieze de pe poziție de forță. Înainte de asta n-au negociat nimic. S-au rugat de ei autoritățile toată noaptea. «Haideți să neogociem, să vedem ce vreți». Nu au susținut niște negocieri care să fi durat niște zile, o săptămână…domne nu ne-am înțeles și în disperare de cauză ocupăm fabrica. Nu! S-au dus direct ca să negocieze, să șantajeze, să amenințe de pe poziții de forță. «Dacă nu ne garantați că nu concediați pe nimeni și nu ne scădeți salariile, nu ieșim de aici». Nici vorbă de grevă. O grevă se face după negocieri.
Acești inși de la metrou reprezintă o rezervă strategică a regimului comunist, că Metrorex vine de dinainte de ’89, care poate fi aruncată împotriva populației civile, cum au fost și minerii în Mineriadele din anii ’90. Au fost plătiți foarte bine întotdeauna. Acum își folosesc forța cu care au fost înzestrați, privilegiile, pentru a lovi în bucureșteni”, a mai spus gazetarul Cristian Tudor Popescu.
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, susține că greva de la metrou a fost planificată intenționat de sindicaliști în “Vinerea Verde”, o acțiune ce are ca scop diminuarea poluării cauzată de transportul cu mașinile personale în special în București.
Ministrul Mediului precizează că metroul este vital pentru București, fiind, de departe, cel mai rapid mijloc de transport. Nu-i iartă, însă, pe sindicaliști, a căror grevă a creat haos în traficul din Capitală.
Din câte am înțeles de la colegii noștri de la Ministerul de Interne (MAI), clar a fost un efect negativ asupra circulației rutiere din Capitală. Cred că sindicaliștii de la metrou au ales intenționat Vinerea Verde ca să aibă un impact mult mai mare asupra opiniei publice și asupra traficului din Capitală”, a spus Tanczos Barna, ministrul Mediului, la B1 TV.
Sindicaliștii Metrorex au sărbătorit încheierea protestului spontan de vineri, chiar pe peronul stației de metrou Piața Unirii. Au fost urale și aplauze, dar și un discurs al unuia dintre sindicaliști.
Acesta i-a anunțat pe cei prezenți care au fost rezultatele discuțiilor de la Prefectura Capitalei, acolo unde a avut loc o întâlnire de dialog social cu reprezentanții sindicali, USLM și CNSLR Frăția, conducerea Metrorex și reprezentanții lucrătorilor din subteran, moment în care oamenii au aplaudat și au scandat.
Protestul de la metrou s-a încheiat, vineri după-amiază, fiind eliberate liniile, dar circulația trenurilor va fi reluată sâmbătă dimineața. Sindicalistul USLM (Unitatea – Sindicatul Liber din Metrou), Marian Artimon, a declarat la ieșirea de la discuții, că trebuie făcute verificări şi nu are rost, pentru o jumătate de oră, să fie scoase trenurile şi să se consume energie.