Cum a fost căpușat statul român printr-o firmă-apendice a Blue Air. Conexiuni cel puțin interesante la „vârful piramidei” care stă să cadă

Publicat: 21 09. 2022, 18:43
Actualizat: 22 09. 2022, 07:29

Criza prelungită prin care trece compania aeriană Blue Air – ceea ce a avut ca rezultat anularea zborurilor și abandonarea pasagerilor pe aeroporturi din România și din străinătate – scoate la lumină și conexiuni cel puțin interesante, chiar la ”vârful piramidei” care stă să se prăbușească. Și asta în pofida ajutorului de stat primit de Blue Air, o infuzie de capital menită să redreseze compania.

Numai că peste o jumătate de milion de euro au ajuns la o firmă-apendice a Blue Air, în al cărei acționariat apar nume legate, direct sau indirect, de Cristian Rada, proprietarul companiei Blue Air.

Gândul a prezentat, de altfel, pas cu pas, toate etapele acestui scenariu falimentar în care este implicată Blue Air, iar Ministerul Transporturilor a alocat 5 milioane de lei pentru ca pasagerii abandonați de compania low cost să fie repatriați cu ajutorul unor curse TAROM.

  • A trecut mai bine de un an de când Ministerul Finanțelor Publice plătește ratele Blue Air – aferente ajutorului de stat acordat companiei aeriene aflate în impas – către EximBank.
  • Statul român deține 95% din acțiunile EximBank.

Blue Air – transportator low cost privat – a încasat aproximativ 300 de milioane de lei de la statul român, numai că o parte din această sumă, respectiv 1,5 milioane de euro (7.721.516,72 lei), a ajuns la o subsidiară a companiei, Uplift Airport Services SRL.

Uplift Airport Services, singurul partener Blue Air plătit ”la zi”

Uplift Airport Services – fosta Aerokraft Consult – este, potrivit informațiilor prezentate pe site-ul firmei, un agent independent de handling la sol (n.red. – complex de servicii pentru a satisface asistența avioanelor și a pasagerilor în timpul staționării pe aeroport). Firma este autorizată complet pentru a desfășura servicii de handling pasageri, rampe, mărfuri și catering pe Aeroportul Internațional Henri Coandă București Otopeni, Aeroportul Internațional Iași, Aeroportul Internațional George Enescu Bacău și Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj.

Conform informațiilor publicate de România Liberă, Uplift Airport Services SRL a primit 1,5 milioane de euro de la Blue Air, dar a reușit să perfecteze și un contract cu compania TAROM, câștigând o licitație care a avut ca obiect ”vânzări cu amănuntul la bordul aeronavelor companiei, precum și pentru furnizarea unor servicii de catering și servicii de handling pentru catering”.

”Scopul aplicării procedurii de atribuire îl reprezintă încheierea unui contract de parteneriat pentru vânzarea cu amănuntul a unor produse alimentare și nealimentare la bordul aeronavelor operate de către TAROM, în numele și pe seama partenerului, precum și achiziția unor servicii de catering la bordul aeronavelor și a unor servicii de handling pentru catering. Durata contractului este de 3 ani, cu posibilitatea prelungirii acesteia până la 5 ani, prin acordul părților, începând cu data de 01.01.2023”

Anunț TAROM

Sursa citată mai sus afirmă că, într-un astfel de context privilegiat, Uplift Airport Services SRL a reușit să devină singurul partener Blue Air ”plătit la zi”, dar și să treacă pe profit – aproximativ 2 milioane de euro -, asta după ce în anul 2021 înregistra pierderi.

Conexiunile Uplift Airport Services SRL cu Blue Air

Uplift Airport Services SRL (până în 2019 s-a numit Aerokraft Consult) și compania aeriană Blue Air par a fi legate printr-un ”cordon ombilical” încă din anul 2014, atunci când Blue Air a semnat actul de naștere al subsidiarei care a primit o ”felie” consistentă din ajutorul de stat și s-a redresat financiar.

Uplift Airport Services SRL este deținută de firmele The Garage Food & Fun SRL și  Ravenclaw Consult.

  • The Garage Food & Fun SRL este deținută de Daniel Pârlici, acționar al Rams Center SRL, firma care a preluat de la patronul Blue Air – Cristian Rada – noua companie aeriană Hello Jets.
  • Ravenclaw Consult SRL este deținută de Monika Puiu și Marius Mihail Puiu.

Hello Jets a fost înființată în luna februarie a anului 2021 de omul de afaceri Cristian Rada – EximBank a împrumutat Blue Air, în octombrie 2020, cu 62 de milioane de euro, pentru ca această companie să supraviețuiască în pandemie -, cel care deține 99,99% din acțiunile Blue Air. Creditul, garantat de statul român, a fost acordat pe 6 ani.

Potrivit airlinestravel.ro, Hello Jets are în prezent un singur avion Boeing 737-500 în flota sa – 3, 4 ani de serviciu operațional -, închiriat chiar de la Blue Air în luna iulie a anului 2021. Aeronava a început serviciul de transport pasageri cu compania aeriană daneză Maersk Air, în 1990.

Noua companie aeriană românească pentru zboruri pe distanțe lungi a primit certificatul de operator aerian (AOC), autoritatea de aviație civilă din România acordând autorizația Hello Jets pe 26 iulie 2021.

Sursele Gândul afirmă că TAROM ”intenționează să preia nu numai stewardese de la Blue Air sau Hello Jets, dar și piloți. Însă, dincolo de un astfel de plan, compania TAROM va prelua și datorii colosale, în niciun caz o flotă, în eventualitatea unei fuziuni cu compania-problemă Blue Air”.


CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV | Ce șanse au pasagerii păgubiți de Blue Air să își recupereze banii pe bilete și alte daune. Avocat: „Cei cu pretenții care exced celor 600 de euro, cu toată încrederea să meargă și să-i ceară în instanță, pentru că acolo este o culpă”

EXCLUSIV | Sfaturile unui avocat pentru recuperarea banilor pe biletele anulate de Blue Air. ”Dacă intră în insolvență sau faliment, prioritate va avea statul, pasagerii vor fi la coada listei. Singura șansă este să își reia activitatea”