Cum a reușit „Sfânta Javelin” să strângă peste 1 milion de dolari pentru Ucraina
Un agent de marketing canadian care plănuise să strângă câteva sute de dolari pentru o organizație de caritate implicată în ajutorarea victimelor războiului din Ucraina a ajuns să fie creatorul unei campanii de marketing viral care a câștigat până acum cu mult peste 1 milion de dolari canadieni (783.000 de dolari; 600.000 de lire sterline) folosind o imagine în care apare o sfântă înarmată.
Christian Borys a contribuit la dezvoltarea imaginii – cunoscută sub numele de „SfântA Javelin” – care o înfățișează pe Sfânta Maria Magdalena ținând în mână o armă antitanc FGM-148 fabricată în SUA. Aceste rachete se numără printre armele trimise de aliații occidentali forțelor ucrainene pentru a le ajuta în lupta lor cu trupele ruse scrie BBC.
El spune că răspunsul la campanie a fost „covârșitor”, cu mii de comenzi sosite în fiecare zi.
El plănuiește acum „Sfântul Javelin” să devină o muncă cu normă întreagă și speră să angajeze personal permanent, astfel încât acesta să poată continua să sprijine eforturile de reconstrucție timp de decenii după încheierea conflictului actual.
Borys, în vârstă de 35 de ani, din Toronto, nu este străin de Ucraina și de poporul. Din 2014 până în 2018, a lucrat independent pentru mai multe instituții media – inclusiv BBC – din aceatsă țară, unde spune că a fost deosebit de impresionat de situația văduvelor și a orfanilor, victime în conflictul din Donbas, din estul Ucrainei, care a început în 2014, când separatiștii, susținuți de Moscova, au ocupat părți ale regiunii.
„Când am știut că [invazia rusă] va avea loc, am vrut să nu stau cu mâinile în sân”, a spus Borys. El acum stă în locuința tatălui său din Polonia, chiar lângă granița cu Ucraina, unde ajută la coordonarea transporturilor de ajutor pentu refugiați.
El nu își asumă meritul pentru conceptul original din spatele Sfântului Javelin. Borys s-a inspirat din opera artistului american Chris Shaw, care în 2012 a pictat o Madonă ținând un AK-47 placat cu aur – care mai târziu, în meme-urile online, a fost înlocuit cu un lansator de rachete.
Scopul său inițial a fost să strângă 500 de dolari pentru Help Us Help Charity, o organizație cu sediul în Canada, care ajută familiile soldaților uciși, precum și veteranii care suferă de stres post-traumatic.
„În prima zi în care am deschis site-ul, am primit două comenzi. Am crezut că a fost extraordinar. A doua zi am făcut 1.000 USD, așa că am printat acele autocolante și am pus [imaginea] pe Instagram”, a adăugat el. „A doua zi, a fost 5.000 USD”.
Pe 24 februarie, ziua în care Rusia a invadat, Borys a primit comenzi în valoare de 45.000 USD, crescând la 170.000 USD într-o interval de 24 de ore.
„A devenit complet viral”, a spus el. „Sunt o mulțime de probleme logistice care au apărut pentru că nu ne-am așteptat niciodată la asta. Speram să pot dona 500 de dolari”.
În seara zilei de 10 martie, Borys a vândut marfă în valoare de peste 1,16 milioane dolari. Din profitul net, 100% merge către organizația de caritate Help Us Help.
Aliații SUA și NATO au livrat deja peste 17.000 de rachete antitanc – inclusiv Javelin – în Ucraina.