Numărul nuntașilor a scăzut simțitor în 2023 față de anii trecuți, pe de o parte din cauza pandemiei, pe de altă parte pentru că participarea la o nuntă este costisitoare și ar putea deveni un lux, a spus, pentru Gândul, Iulia Coadă, o antreprenoare care deține un lanț de restaurante și un salon de evenimente în Ploiești.
Efectele pandemiei COVID-19 încă își fac simțită prezența atunci când vine vorba de organizarea de evenimente, mai ales în cazul nunților, unde în urmă cu patru – cinci ani se adunau chiar și câteva sute de persoane.
Astăzi, însă, lucrurile arată complet diferit. Tot mai puțini miri se gândesc să umple saloanele de evenimente, majoritatea alegând să se rezume, în medie, la cel mult 120 -130 de invitați, spune Iulia Coadă. În plus, explică aceasta, criza economică are și ea un impact și este posibil ca oamenii să nu își mai permită să meargă la o nuntă.
“Nu se mai organizează nunți mari, sunt foarte puține. A scăzut numărul de nuntași, din motive financiare. Este posibil ca oamenii să nu își mai permită acest lux, de a merge la o nuntă. În 2019, media era de 170 de persoane, în momentul de față, media este 120-130”, a mai spus Iulia Coadă, pentru Gândul.
Cu toate acestea, pretențiile celor care vor să organizeze un astfel de eveniment au crescut de la an la an. Astfel, în anul 2023 se cer preparate exclusiviste, mai ales în ceea ce privește aperitivele. Printre “preparatele-vedetă” ale nunților din 2023 se numără rața și carnea de pește mai specială, precum somon sau butterfish.
“Așteptările în acest segment de evenimente sunt foarte mari și pun accent foarte mult pe servire, pe preparate, pe modul de aranjare în farfurie. Încă se menține trendul celor patru feluri de preparate, deși au apărut foarte multe challenge-uri (n.r. provocări) în materie de aperitive. Foarte multe terine, balotine, lucruri sofisticate, se merge foarte mult pe rață, pe pește special, cum ar fi somon, butterfish”, a detaliat Iulia Coadă.
Oamenii aleg să cheltuiască mai mulți bani pentru închirierea echipamentelor de filmare și de sunet, tocmai pentru ca evenimentul să fie unul de neuitat. În plus, sunt tot mai cerute evenimentele tematice, caz în care ornarea sălii se face în funcție de tema aleasă de miri.
“Trendul este unul ascendent. Au apărut pe piață tot felul de aranjamente florale deosebite, schele de lumini foarte performante. Acum depinde și de miri, de invitați. Sunt cerințe diferite. Unii vor trend-urile anului 2023, alții merg pe tradițional. Cam în zona de amenajare sunt cele mai multe solicitări, totul galben, totul roșu. Am avut un moment mai special în care aproape de sfârșitul evenimentului, mirii și nașii s-au aruncat în piscină îmbrăcați. Au mai fost cereri când au vrut să fie toți nuntașii îmbrăcați în costume tradiționale românești, iar sala a fost amenajată în acest sens”, a mai spus Iulia Coadă.
La salonul de evenimente pe care îl deține Iulia, în 2023, prețul unui meniu de nuntă pornește de la puțin peste 200 de lei și crește, în funcție de cerințele mirilor. Mai mult, în ciuda costurilor fluctuante ale materiei prime, Iulia a reușit să păstreze prețurile promise în contractele încheiate pe zona de organizare de evenimente.
“Prețurile pornesc de la 220 de lei și, evident, în funcție și de solicitări și de dorințele mirilor, pot ajunge și la 350 de lei. Noi avem și pachet pentru nunta de duminică, de 239 de lei all inclusive pentru un meniu standard, tradițional. Având în vedere evoluția prețurilor la materia primă care este una extrem de efervescentă, noi ne-am menținut prețul din contract, iar dacă am făcut modificări, au fost nesemnificative, respectând clauzele contractuale”, a adăugat Iulia Coadă.
Iulia Coadă deține în Ploiești un lanț de restaurante și un salon de evenimente cu o capacitate de peste 200 de persoane. Ca urmarea a pandemiei COVID-19, Iulia organizează astăzi evenimente mult mai mici, tocmai pentru că, așa cum a explicat chiar ea, numărul nuntașilor a scăzut foarte mult. Cel mai mic număr de persoane agreat de ea în spațiul pe care îl deține este de 100 de invitați, deci la jumătate față de capacitatea de găzduire a salonului.
“Cele mai dificile momente au fost cele în care a venit pandemia, iar cash-flow-ul companiei a avut de suferit. Aveam 140 de oameni la momentul respectiv, evident cărora trebuia să le plătim salariile, și aceasta a fost o provocare pentru noi. Dar, cu ajutorul fondurilor europene, am depășit acest hop. a doua provocare a fost păstrarea angajaților în acest domeniu, pentru că nu mai aveau încredere în HoReCa, nu mai era un viitor pentru ei și pentru familiile lor și se reprofilau, își găseau alt job, în alt domeniu”, a spus Iulia Coadă.
Totuși, Iulia spune că are o echipă mare și competentă, cu care lucrează de foarte mult timp, astfel încât lipsa acută de personal calificat în sectorul HoReCa nu îi pune prea mari probleme, cel puțin deocamdată.
“Avem o echipă de foarte mulți ani și ne bazăm pe ea, dar dacă ar fi să căutăm oameni noi în această zonă, da, este o lipsă acută de personal în zona HoReCa și foarte greu îi găsim pregătiți profesional. Am mai încercat și cu oameni tineri, am mai recrutat de la liceele de profil, care au rămas foarte puține, să-i școlarizăm, dar este greu. Cu tinerii este mai greu”, a mărturisit Iulia Coadă.
CITEȘTE ȘI: