Prin anunțul de participare SCN1131997/28.09.2023, Direcția de Utilități Publice și Protecția Mediului din cadrul Primăriei Sectorului 1 – condusă, de aproape 4 ani – de Clotilde Armand – a demarat procedura de atribuire pentru „Module inteligente pentru colectarea separată a deșeurilor stradale”. Un demers firesc, se poate spune la o primă vedere, numai că scandalul care a urmat arată, încă o dată, cum instituția coordonată de Clotilde Armand dă rateu după rateu, iar Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a readus lucrurile pe făgașul normal.
Gândul prezintă detalii în exclusivitate despre această licitație controversată care a fost contestată de una dintre firmele participante, INOVECO S.R.L. CNSC, sesizat că au existat nereguli flagrante, a intervenit și a luat o decizie tranșantă.
Numai că, deși decizia CNSC a fost luată în luna noiembrie a anului trecut, iar întreaga procedură a fost anulată, Clotilde Armand părea atât de convinsă că nu vor exista „neînțelegeri”, încât a vândut blana ursului din pădure, cum se spune, și a cheltuit banul public pentru a-și face reclamă și pentru a le transmite locuitorilor din sector că „plantează” module inteligente de colectare a deșeurilor, o informație numai bună pentru a fi plasată în context electoral.
„Direcția de Utilități Publice și Protecția Mediului din cadrul Primăriei Sectorului 1 a organizat o licitație pentru module de colectare a deșeurilor. Numai că, surpriză, una dintre firmele contractante a contestat procedura.
Firma respectivă a sesizat Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, iar decizia a fost… anularea întregii proceduri. Asta se întâmpla în noiembrie, numai că informația a fost ținută la secret. De ce? Fiindcă Clotilde Armand ar fi comandat deja 80.000 de pliante pentru a se lăuda că pune module inteligente de colectare a deșeurilor, a vândut blana ursului din pădure, în stilul caracteristic”, au precizat sursele Gândul.
Mai mult, potrivit acelorași surse, de această licitație s-ar fi ocupat un membru AUR – Filiala Sector 5 care, paradoxal, este angajat al Primăriei Sectorului 1 și ia salariu chiar de la Clotilde Armand, cu toate că este un critic înverșunat al activității primarilor.
„De licitație s-ar fi ocupat Andrei Țîrlea, angajat la Primăria Sectorului 1, chiar la Direcția de Utilități Publice și Protecția Mediului, el fiind, atenție, secretar general AUR, filiala Sector 5.
Este interesant că acesta critică, în filmulețe postate pe Facebook, activitatea primarilor, inclusiv activitatea lui Clotilde Armand, deși încasează de la Primăria Sector 1 circa 8.800 lei anual pentru că primește și spor pentru activitatea de control financiar preventiv, deși n-a făcut asta niciodată”, au mai declarat sursele Gândul.
Firește, în acest punct se poate pune și o întrebare foarte importantă: Care este legătura „prietenească” dintre Clotilde Armand (USR) și partidul AUR, o legătură deste care edilul Sectorului 1 nu vorbește niciodată?
Potrivit Caietului de Sarcini, Direcția de Utilități Publice și Protecția Mediului din cadrul Primăriei Sectorului 1 a demarat Proiectul de investiții „Module stradale inteligente pentru colectarea separată a deșeurilor stradale” .
Acest proiect are ca scop „înființarea unui sistem de colectare selectivă a deșeurilor amplasate pe domeniul public al Sectorului 1 al Municipiului București”, fiind vorba despre asigurarea condițiilor „de colectare separată deșeurilor, pe 3 fracții, la îndemâna tuturor trecătorilor, în vederea atingerii țintelor de reciclare și de deviere de la depozitare a deșeurilor stradale”.
Echipa lui Clotilde Armand mai precizează în Caietul de Sarcini că în momentul de față, „sistemul de colectare stradal se realizează prin intermediul coșurilor stradale (deșeuri municipale amestecate), a recipientelor de colectare separată de tip ”clopot”, unde deșeurile sunt colectate pe 3 fracții: hârtie+carton, plastic+metal, sticlă și, de la finalul anului 2022, cu ajutorul celor 6 module stradale inteligente amplasate lângă stațiile de metrou Piața Victoriei, Piața Romană și Aurel Vlaicu, unde deșeurile se colectează pe 2 fracții (reciclabile și reziduale)”.
Numai că, se mai arată în Caietul de Sarcini, „cu excepția modulelor stradale inteligente, majoritatea celorlalte recipiente sunt murdare, greu de curățat (fiind acoperite cu graffiti) și au un aspect insalubru, care favorizează acumularea de deșeuri abandonate în jurul acestora. În plus, ele sunt în mod frecvent vandalizate de persoane care extrag selectiv deșeurile valoroase (ex. metal, în special aluminiu) pentru a le vinde în folos personal, încălcând prevederile Codului penal (art. 392 și 249). În acest fel, bugetul Sectorului 1 este prejudiciat cu contravaloarea acestor deșeuri”.
Cum în teorie totul pare deja realizat la Primăria Sectorului 1, în Caietul de Sarcini au fost prezentate viitoarele „beneficii” ale acestui proiect de anvergură.
Potrivit principiului „Zis și făcut”, la Primăria Sectorului 1 totul părea a se desfășura conform planurilor dinainte stabilite, numai că una dintre firmele participante s-a pus de-a curmezișul și a sesizat CNSC în legătură cu această licitație.
În data de 10 noiembrie 2023, INOVECO SRL a transmis o contestație către CNSC, contestație având ca obiect licitația referitoare la „modulele inteligente pentru colectarea deșeurilor”, organizată de Primăria Sectorului 1 prin Direcția de Utilități Publice și Protecția Mediului, în calitate de „autoritate contractantă”.
INOVECO SRL a transmis către CNSC că:
Potrivit INOVECO SRL, „au fost adresate – în data de 06.10.2023 – solicitări de clarificare dat fiind caracterul confuz şi incoerent al documentaţiei de atribuire, iar autoritatea contractantă a transmis un răspuns prin care, pe de o parte, ni se incalcă dreptul de a rămane anonimi in procedură, iar pe de altă parte, este transmis un răspuns neclar şi incoerent, la primul set de intrebări, care nu corespunde dispoziţiilor legale aplicabile, iar la celălalalt nu am primit niciun răspuns.
Răspunsurile oferite de Autoritatea Contractantă nu numai că nu au clarificat, ci menţin caracterul confuz, abuziv şi disproporţionat al procedurii, punand ofertanţii în imposibilitatea de a formula o ofertă in acord cu datele procedurii”, au specificat reprezentanții INOVECO SRL în sesizarea transmisă către CNSC.
Mai mult, aceștia au insistat în a spune că au fost dezavantajați de Direcția de Utilități Publice și Protecția Mediului din Primăria Sectorului 1 prin faptul că identitatea le-a fost dezvăluită, fiind vorba despre o „discriminare” în contextul în care un alt ofertant ar fi beneficiat de anonimat și de.. ajutor.
„Respectivul operator a dezvăluit că, pe de o parte, nu ar putea îndeplini obligaţia de a instala un sistem de spargere a sticlei în container, iar, pe de altă parte, faptul că aceeaşi Autoritate Contractantă, într-un alt proiect, nu a mai aplicat ca implementare condiţiile pe care le-a impus prin documentaţie, într-o procedură similară, dar aceste aspecte (…) reprezintă o potenţială fraudă intr-o procedură de achiziţii publice”, au mai transmis reprezentații firmei contestatoare.
În data de 27 noiembrie 2024, analizând contestația depusă de firma INOVECO SRL, CNSC a luat decizia finală.
„Pentru aceste motive, în baza legii și a mijloacelor de probă aflate la dosar, CONSILIUL DECIDE: Respinge excepția inadmisibilității contestației depusă de INOVECO SRL, invocată de DIRECȚIA DE UTILITĂȚI PUBLICE, SALUBRIZARE ȘI PROTECȚIA MEDIULUI.
Admite contestația depusă de INOVECO SRL, în contradictoriu cu DIRECȚIA DE UTILITĂȚI PUBLICE, SALUBRIZARE ȘI PROTECȚIA MEDIULUI, și anulează procedura de atribuire.
Prezenta decizie este obligatorie pentru părți, în conformitate cu dispozițiile art. 28 alin. (1) din Legea nr. 101/2016. Împotriva ei se poate formula plângere, în termen de 10 zile de la comunicare pentru părțile cauzei, respectiv de la data luării la cunoștință de către alte persoane vătămate, în temeiul art. 29 din Legea nr. 101/2016”, a decis CNSC.
Citește și: