Cum ar putea Occidentul să împiedice apropierea ÎNGRIJORĂTOARE a Indiei de Rusia lui Putin. „Folosește un morcov, nu un băț”
În data de 30 octombrie 2024, Guvernul SUA a sancționat peste 400 de entități din întreaga lume care continuă să facă afaceri cu complexul militar-industrial al Rusiei. Prezența continuă a companiilor din Turcia, India și China pe lista de sancțiuni secundare a SUA, în ciuda riscurilor evidente, reclamă concluzia îngrijorătoare că Rusia va continua să găsească parteneri dispuși la eludarea sancțiunilor, în special în economiile emergente din Sudul Global.
India a încercat să mențină un echilibru între Rusia și Occident, numai că invadarea Ucrainei, în februarie 2022, sancțiunile și controlul exporturilor impuse Rusiei au condus la pârghii economice pentru Sudul Global. India nu numai că a absorbit în cantități mari hidrocarburile rusești cu prețuri reduse , dar și-a sporit și propriile exporturi către Moscova, în special în sectoarele de înaltă tehnologie.
Cercetătorul Aditya Pareek, care studiază industriile de înaltă tehnologie din Rusia, inclusiv conglomeratele de stat Roscosmos și Rosatom, notează într-o analiză publicată de The Moscow Times că unele dintre companiile indiene sancționate de SUA, Uniunea Europeană și Japonia în 2024 (cum ar fi Lokesh Machines și Si2 Microsystems) au fost vânzători și parteneri ai Ministerului de Electronică și Tehnologia Informației din India și ai Ministerului Apărării.
„O cooperare strânsă între New Delhi și Moscova”
În timpul unei conferințe de presă din data de 2 noiembrie 2024, Ministerul Afacerilor Externe al Indiei a transmis că, în timp ce a cerut clarificări de la autoritățile americane, „tranzacțiile sancționate nu încalcă legile indiene”.
Cu toate acestea, ministerul a subliniat că India face parte și aderă la „regimuri cheie multilaterale de control al exporturilor”.
„Guvernul Indiei a jucat anterior, de asemenea, un rol în încercarea de a rezolva preocupările legate de activele înghețate de autoritățile occidentale pentru a viza comerțul dintre entitățile ruse și indiene.
Reacția Guvernului indian indică faptul că, deși New Delhi ia în serios chestiunea respectării sancțiunilor, se acordă prioritate politicii sale de autonomie strategică, unde pretinde că este aliniat în mod egal atât cu Occidentul, cât și cu Rusia.
- În mai multe rânduri, inclusiv împotriva Iranului și Rusiei, India a refuzat să aprobe sau să se alăture G7 și sancțiunilor unilaterale în stil occidental.
- În schimb, continuă să-și reitereze sprijinul pentru sancțiunile ONU.
- India și-a diversificat achizițiile de hardware militar prin introducerea mai multor platforme occidentale, producție comună sau licențiată.
- Cu toate acestea, dezvoltarea și întreținerea unor platforme precum racheta de croazieră Brahmos, avioanele de luptă SU-30MKI și tancurile T-90 necesită o cooperare strânsă între New Delhi și Moscova.
Incapacitatea SUA de a convinge sectorul privat și guvernul Indiei să reziste tentației de a trata cu Rusia provine, parțial, din experiența trecută a Indiei de a fi supusă sancțiunilor unilaterale.
În 1992, Organizația Indiană de Cercetare Spațială a fost sancționată de SUA pentru că a încercat să obțină tehnologie pentru construirea de motoare criogenice de la Glavkosmos din Rusia, despre care Washingtonul a pretins că ar încălca Regimul de control al tehnologiei rachetelor (MTCR).
Washingtonul sancționase, de asemenea, India și Pakistanul pentru efectuarea de teste nucleare în 1998”, amintește Aditya Pareek.
„Există încă tehnologii strategice pe care SUA nu au vrut să le împărtășească cu New Delhi”
India a dezvoltat programul său spațial, s-a descurcat și a prosperat în următoarele decenii. Mai mult, India a putut lansa o rachetă cu un motor criogenic de producție locală, dar abia în 2014.
Progresul Indiei în sectorul spațial comercial este împiedicat de interpretarea SUA – dacă nu neplăcută, atunci cel puțin prea prudentă – a acordului India-Glavkosmos.
„India și SUA au parcurs un drum lung, cu India semnând un acord nuclear civil cu Washington în 2006, aderând cu succes la MTCR în 2016 și semnând acordurile Artemis în 2023, dar există încă tehnologii strategice pe care SUA nu au vrut să le împărtășească cu New Delhi.
Rusia a fost până acum singura țară dispusă să închirieze un submarin de atac cu propulsie nucleară Marinei Indiene, care este în proces de dezvoltare a propriilor nave similare.
În timp ce India a construit deja două submarine cu rachete balistice cu propulsie nucleară din clasa sa Arihant, acestea sunt înlocuitori slabi pentru operațiunile mai agile desfășurate de submarinele de atac.
- Cu toate acestea, Washingtonul nu a reușit doar să capteze cu succes cote de piață în segmente ale arsenalul militar al Indiei, în special în segmentul elicopterelor de transport greu și de atac, dominat în mod tradițional de Rusia și Uniunea Sovietică.
- De asemenea, a înlocuit cu succes Israelul ca cel mai mare furnizor de vehicule aeriene fără pilot din India, cu o afacere de 3,5 miliarde de dolari, din octombrie 2024, pentru 31 de drone MQ-9B.
Washingtonul ar putea adopta demersul de a oferi mai puține bețe, dar mai mulți morcovi pentru a descuraja jucătorii privați din economia indiană, în loc să se bazeze doar pe efectul rece al politicii de sancțiuni a SUA din ultimii ani.
Conform doctrinei «efectului de răcire», SUA oferă în mod selectiv exemple de entități care doresc să facă afaceri cu țările sancționate, impunându-le sancțiuni secundare care servesc drept avertisment pentru alții”, explică Aditya Pareek.
„India își poate folosi influența în relația cu Moscova pentru a ajuta la încheierea războiului”
Washingtonul ar trebui, în schimb, să submineze presupusele rețele rusești fără scrupule, care oferă bani oricărei entități private indiene care dorește să reexporte în Rusia bunuri sancționate de Occident, oferind contracte de afaceri legale alternative și fluxuri de venituri către Occident, consideră Aditya Pareek.
„În timp ce Washingtonul și-a extins drastic cooperarea de înaltă tehnologie cu India în cadrul inițiativei Tehnologii critice și emergente din 2022, SUA au fost, de asemenea, îngrijorate de perspectiva ca orice tehnologie împărtășită cu New Delhi să cadă în mâinile Rusiei.
Cu toate acestea, Washingtonul a fost dispus să-și asume riscul și să rezolve preocupările cu New Delhi, deoarece interesul său principal de a împuternici India și forțele sale armate este să contracareze China, care este provocarea comună de securitate și strategică națională atât pentru New Delhi, cât și pentru Washington.
Acestea fiind spuse, odată cu invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia, Washingtonul nu numai că a devenit din ce în ce mai preocupat de apropierea Indiei de Rusia, dar a recunoscut și că India își poate folosi influența în relația cu Moscova pentru a ajuta la încheierea războiului.
Drept urmare, statutul Indiei a fost ridicat la cel de partener pentru SUA, care poate afecta rezultatele nu numai în Asia, ci și în Europa. La urma urmei, comerțul bilateral al Indiei cu SUA se ridică deja la 118,3 miliarde de dolari pentru anul financiar 2024, depășind cu mult comerțul bilateral cu Rusia, care se ridică la 65,6 miliarde de dolari în aceeași perioadă.
Cu un amestec de concesii mai strategice și încredere, Washingtonul poate să-și dezvolte avantajul și să slăbească influența Moscovei asupra New Delhi”, încheie cercetătorul Aditya Pareek.
Foto – Profimedia Images
Citește și: