Iarna este un sezon problematic pentru șoferi, așadar ei trebuie să fie atenți chiar și la modul în care pornesc mașina. Iată cât timp trebuie să ții contactul pus înainte de a porni motorul.
Iarna, conducătorii auto trebuie să fie atenți la procesul de pornire a mașinii. Și chiar dacă tendința este să pornească motorul cât mai repede, ca să se încălzească, ei bine, acest lucru este greșit.
Dimpotrivă, specialiștii recomandă ca, în sezonul rece, pornirea trebuie să se facă mai lent decât vara.
Astfel, când pornești un motor diesel iarna, trebuie să știi că el va avea nevoie de cel puțin 3-5 secunde înainte de a demara. Acest lucru înseamnă că este indicat să menții contactul pus măcar cinci secunde, înainte de a porni mașina. Dar uneori este posibil să fie nevoie de mai mult timp.
De principiu, motorul este gata de pornire când se sting martorii de pe bord. Motorul diesel folosește un amestec de motorină și aer, care, prin compresie, se aprinde.
Atunci când pistonul din camera de ardere împinde amestecul în sus, presiunea duce la creșterea temperaturii până la punctul în care are loc aprinderea. Explozia impinge apoi pistonul în jos.
Prin urmare, motoarele diesel au nevoie de compresie pentru a genera aprinderea combustibiului. Prin urmare, este indicat ca ca la mașinile pe motorină, când motorul e rece, contactul să fie ținut suficient de mult pentru ca sistemul să poată porni bujiile incandescente. Temperatura lor trebuie să ajungă la petse 800 de grade C.
De asemenea, și la motoarele pe benzină este indicată așteptarea a câteva secunde, odată ce este pus contactul. În general, ele pot fi pornite după 2-3 secunde. Dar este, la fel, important să ții cont de martorii de bord. Când ei se sting, mașina poate fi pornită în siguranță. Cât timp contactul este pus, pompa de benzină trimite carburantul în motor, iar bujiile se încing. Deoarece motorul pe benzină funcționează pe bază de scânteie, care aprinde amestecul benzină-aer, temperaturile scăzute nu afectează foarte mult pornirea motorului.
Mecanicii mai recomandă în special șoferilor care conduc mașini diesel ca, în sezonul rece, să pună contactul de cel puțin două ori înainte de a porni mașina.
Se pune prima data contactul 5-10 secunde, apoi se ia contactul, fără a încerca pornirea motorului. Se pune a doua oară contactul tot 5-10 secunde, după care se pornește mașina. Mai multe aprinderi succesive duc la o încălzire mai bună a camerei, iar motorul ar trebui să pornească la prima cheie.
Operațiunea acesta nu este neapărat necesară la mașinile cu motor pe benzină. Însă pentru a fi siguri că motorul este pregătit de pornire, se ține contactul 6-10 secunde înainte de a declanșa aprinderea.
După ce mașina a pornit, este recomandat să stea câteva minute la relanti. Astfel, uleiul poate să-și recapete vâscozitatea pentru a unge normal componentele metalice din interiorul motorului.
CITEȘTE ȘI: