Directorul Centrului Internațional de Formare Avansată și Cercetare în Fizică (CIFRA) de la Măgurele, prof. dr. Sabin Stoica, a vorbit, într-un interviu pentru Gândul, despre școala viitorului, dar si despre integrarea unor metode noi de însușire a științelor de bază în curriculumul școlar și de susținere a domeniilor STEM – știință, tehnologie, inginerie și matematică – în Romania, inspirat de “Proiectul global de Microștiință al UNESCO”.
Profesorul dr. Sabin Stoica a lucrat mulți ani ca cercetător la Departamentul de Fizică Teoretică din cadrul Institutului Național de Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei (IFIN-HH) București-Măgurele. Este conducător de doctorat la Școala doctorală a Facultății de Fizică a Universității București.
A condus echipa României în experimentul LHCb de la CERN – Geneva, a fost membru în board-ul mai multor colaborări internaționale, a înființat și conduce CIFRA, singurul Centru UNESCO din România.
Domeniile sale de expertiză sunt fizica și astrofizica nucleară, fizica astroparticulelor, fizica neutrinilor și fizica energiilor înalte, domenii în care a publicat peste 460 de articole în cele mai bine cotate reviste internaționale și circa 60 de lecții și seminarii invitate la conferințe și instituții internaționale importante.
Centrul CIFRA – Măgurele va organiza pe 4 decembrie un alt eveniment în care va promova educația STEM, un domeniu care ia din ce în ce mai multă amploare și care ar putea schimba fața școlii românești, prin metode practice de predare-învățare-descoperire-creare.
Inovație, inteligență, gândire critică, experimente, colaborare profesori-elevi – sunt câteva dintre conceptele în jurul cărora baleiază evenimentele organizate de Centrul CIFRA, în cadrul proiectului “Integrating and Supporting STEM in the Educational Curriculum through UNESCO Global Microscience Project.”
Profesorul Sabin Stoica susține că proiectul de educație științifică practică oferă elevilor, asistați de profesori, posibilitatea de a efectua lucrări practice în domeniul științelor de bază, dar și al inteligenței artificiale și roboticii, utilizând kit-uri educaționale dedicate.
Coordonatorul acestui proiect a mai punctat că aceste kit-uri educaționale ar putea răspunde urgent la nevoia de dotare a laboratoarelor școlare și ar fi sustenabile, deoarece ar putea fi realizate rapid și cu costuri reduse chiar în școli, de către profesori și elevi.
Reamintim că mai mulți elevi și profesori – printre care și cei de la Școala Gimnazială 56, o unitate de învățământ care face parte din programul UNESCO – au vizitat în săptămâna „Școala Altfel” centrul CIFRA, fiind încântați să descopere ce înseamnă să experimentezi cu aceste kit-uri, dar și să pui umărul la realizarea lor, care te pot scoate din zona de confort, dar îți dau satisfacția lucrului bine însușit și făcut cu propriul efort.
Mai exact, în cadrul evenimentului organizat au fost prezentate exemple de experimente bazate pe kit-uri construite de echipa CIFRA, în colaborare cu profesori de fizică, chimie și biologie.
Profesorul Sabin Stoica subliniază însă că proiectul – care își propune să crească interesul tinerilor pentru știință, să îmbogățească programele cu experimente practice, să sporească dezvoltarea gândirii și experimentării științifice pentru elevi, dar și accesul la experimente științifice pentru copiii din zonele defavorizate – este în prezent la stadiul de experiment-pilot.
S-a constatat un declin îngrijorător al performanțelor elevilor și a lipsei cadrelor didactice calificate”, susține profesorul Sabin Stoica, aceasta fiind și motivarea promovării de către Comisia Europeană, prin președinta Ursula von der Leyen, a strategiei în domeniul STEM pentru susținerea competitivității și prosperității Europei.
Feedback-ul privind aceste kit-uri educaționale este însă pozitiv și el poate trece la faza extinsă, prin experimentare în mai multe școli din București și provincie și cu sprijinul autorităților.
Ideea principală ar fi să facem o masă critică, adică să experimentăm mai multe tipuri de kit-uri, să ne ducem în școli unde elevii să aibă de-a face cu ele și să experimenteze. După aceea, să facem niște rapoarte pertinente către factorii de decizie, pentru ca să poată fi introduse în currriculumul școlar astfel de kituri și metode de predare.
Un punct important este la profesori și nu la elevi, care în marea lor majoritate sunt foarte doritori și încântați să participe efectiv la realizarea de experimente din care să învețe, pe care să le dezvolte, să fie creativi. Problema mai importantă pe care eu o văd, mi se pare că există la profesori. Mai exact, trebuie găsită o masă critică importantă și de profesori, care să iasă puțin din zona de confort și să își dedice timp pentru crearea și experimentarea acestor kit-uri împreună cu elevii”, a explicat prof. dr. Sabin Stoica.
“Problema cu inteligența artificială este însă că ea nu trece ceea ce produce prin prisma gândirii”, a mai susținut directorul CIFRA, explicând faptul că AI colecționează o cantitate imensă de date, încearcă să le coreleze, dar nu sesizează încă legăturile profunde între ele.
Prof. dr. Sabin Stoica recunoaște însă că, dincolo de progresul tehnologic, esența rămâne înțelegerea profundă a principiilor de bază, și anume stimularea gândirii creatoare a elevului.
„Când vorbim despre școala viitorului, ne îndreptăm spre o școală în care avem software-uri performante, reprezentări grafice intuitive, apăsăm pe butoane, căpătăm rapid informație și reproducem și construim o mulțime de lucruri. Acestea au rolul lor. Problema cu inteligența artificială este însă că ea nu trece ceea ce produce prin prisma gândirii. Din această cauză avem nevoie de elevi care să învețe mai întâi foarte bine principiile de bază ale materiilor științifice și apoi să gândească și creeze.
Reforma educației, despre care se vorbește și la noi în țară de atâta timp, ar trebui să înceapă printr-o schimbare a metodelor de predare-învățare și un alt mod de colaborare între profesor și elev. Problema esențială este cum anume se predă și cum anume se învață. Vorbim aici despre o învățare performantă, o învățare în profunzime, astfel încât apoi să pot crea.
Sigur că nu poate fi lipsită de mijloacele actuale ale tehnicii moderne și, în acest context, evident că văd ca fiecare copil să aibă monitorul lui, să aibă acces la baze de date și soft-uri educaționale, să-și creeze pe calculator propriile softuri utile, să aibă infrastructură pentru experimentare.
Esența rămâne însă înțelegerea profundă a principiilor de bază, și anume stimularea gândirii creatoare a elevului. Pe scurt, așa aș vedea eu lucrurile, dacă vrem să facem într-adevăr un progres concret în reforma învățământului”, a conchis directorul centrului CIFRA.
Vorbim despre singurul centru în științe de bază din zona Europei de Sud-Est, oferind oportunități de pregătire și cercetare în laboratoare din România pentru studenți din zona Europei de Sud-Est, precum și pentru cei din țări mai puțin dezvoltate (Africa, Asia).
Crearea CIFRA – singurul centru sub auspiciile UNESCO din toată zona Balcanilor – își dorește atragerea tinerilor din toată Europa Centrală şi de Est în cercetare ştiinţifică avansată, precum şi desfăşurarea de activităţi de promovare în domeniul ştiinţei şi educaţiei, în cooperare cu instituţii naţionale şi internaţionale.
Prin înfiinţarea acestui centru, România devine un important Centru regional în ştiinţă şi educaţie. De asemenea, CIFRA desfășoară cercetări avansate în fizică și cercetări multidisciplinare (științe de bază, inginerie, TIC etc.) în cooperare cu UNESCO și centrele sau institutele asociate UNESCO.
Obiectivele centrului CIFRA și educație STEM:
Activitățile CIFRA se desfășoară prin două departamente: departamentul de cercetare (derularea de proiecte de cercetare pe subiecte de nișă și interdisciplinare) și departamentul de formare (organizarea de cursuri de formare și activități de diseminare).