Cum poți să îți VERIFICI vechimea în muncă și dacă ai contribuțiile la pensie plătite. Sunt câțiva pași de urmat

Publicat: 28 09. 2024, 10:45
Actualizat: 28 09. 2024, 10:52
FOTO - Caracter ilustrativ

Angajații din țara noastră au posibilitatea de a-și verifica online vechimea în muncă acumulată, dar și contribuțiile plătite de angajatori pentru pensii, potrivit EVZ.ro.

Conform Codului Muncii, vechimea în muncă înseamnă durata în care o persoană a fost angajată, indiferent de tipul de contract sau metoda de plată.

Cum se verifică vechimea în muncă

Acum , fiecare angajat are posibilitatea de a verifica online vechimea prin crearea unui cont pe platforma Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).

Trebuie completat un formular care poate fi descărcat de pe site, ulterior tipărit și prezentat, împreună cu un act de identitate, la o casă de pensii. Dar persoanele care au semnătură electronică pot trimite documentele și prin email.

După ce este aprobată cererea, utilizatorii pot să se autentifice pe site pentru a accesa secțiunea: „Datele mele din sistemul public de pensii”.

Aici, utilizatorii pot consulta documentele referitoare la stagiile de cotizare, lunare sau anuale, începând cu luna aprilie a anului 2001. Este important să se facă diferența între vechimea în muncă și stagiul de cotizare.

Stagiul de cotizare reprezintă intervalul în care au fost efectuate plăți pentru contribuțiile sociale, ceea ce include și perioadele lucrate legal în alte state europene, unde au fost achitate contribuții.

2024, ultimul an în care îți poți cumpăra vechime

Anul 2024 este ultimul an în care se poate achiziționa vechimea în muncă, mai precis până pe 31 decembrie, potrivit unei decizii a Guvernului.

Până la acea dată, cei care doresc să cumpere vechime în muncă o pot achiziționa pentru o perioadă de până la șase ani anterior semnării contractului de asigurare socială. Contribuțiile pot fi plătite integral sau în rate lunare, dar cu condiția ca acestea să fie achitate până la finalul anului 2024.

Cât costă vechimea în muncă și ce acte îți trebuie

Și românii din țară sau din diaspora care nu sunt pensionari și nu au avut asigurare în sistemul public de pensii pot profita de această opțiune.

Pentru a depune cererea, este nevoie de următoarele documente:

  • carte de identitate:
  • pașaportul.

Cererea poate fi înregistrată personal sau printr-un mandatar autorizat prin procură specială la Casa teritorială de Pensii, iar contribuția pentru vechimea în muncă nu poate fi sub valoarea salariului minim brut pe economie.

De la 1 iulie 2024, salariul minim brut a fost stabilit la 3.700 de lei. Astfel, contribuția lunară pentru fiecare an de vechime se ridică la 925 de lei, reprezentând 25% din salariul minim brut, conform prevederilor Codului Fiscal.