Pierderea bagajelor în timpul unei călătorii poate fi frustrantă, dar există pași clari pe care îi poți urma pentru a rezolva situația cât mai eficient posibil:
Informează compania de transport imediat
Furnizează informații despre bagaj
Consultă politica de despăgubire
Pregătește-te pentru situații viitoare
Dacă bagajul nu este recuperat, poți solicita despăgubiri mai mari, dar procesul poate varia în funcție de compania de transport și de legislația locală.
”Prin Convenţia de la Montreal, care reglementează aceste situaţii, nu se prevede, însă, o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maximum 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 8038 lei (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a BNR). Suma urmează a fi crescută în viitorul apropiat la 1519 DST (9480 lei)”, a precizat sursa citată.
În practică, operatorul de transport aerian este cel care stabileşte valoarea despăgubirilor, în principiu, pe baza documentelor anexate de pasageri.
Totodată, specialiştii din cadrul Centrului European al Consumatorilor din România afirmă că nici în cazul pierderii bagajelor, ca şi în situaţia în care acestea sunt distruse, deteriorate sau întârziate, nu există o procedură de stabilire şi acordare a despăgubirilor, ci doar o limită de răspundere a transportatorului aerian de maxim 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 8038 lei. Suma urmează a fi crescută în viitorul apropiat la 1519 DST (9480 lei).
”După scurgerea celor 21 de zile de aşteptare a bagajului, pasagerii trebuie să înainteze către operatorul de transport aerian o cerere de despăgubire, la care să anexeze copii ale următoarelor documente: reclamaţia privind bagajul întârziat, bilete, tichete de îmbarcare (boarding pass), listă a obiectelor din bagaj însoţită de documente doveditoare”, se mai arată în comunicatul ANPC.
În practică, operatorii aerieni solicită pasagerilor al căror bagaj a fost pierdut să facă dovada valorii obiectelor conţinute în bagaj. Despăgubirile vor acoperi în acest caz sumele dovedite, fără a se depăşi limita menţionată (1288 DST). Dacă, în schimb, consumatorul nu poate proba valoarea obiectelor din bagaj şi a celor de strictă necesitate achiziţionate, companiile aeriene acordă de regulă despăgubiri în funcţie de greutatea bagajului, conform propriilor reguli de transport (în cele mai multe cazuri, se va acorda o despăgubire de aproximativ 20 euro/kg).
De asemenea, în cazul în care pasagerii nu sunt mulţumiţi de valoarea despăgubirilor, iar încercările de soluţionare a problemei fie pe cale amiabilă, fie prin intermediul unor organisme de soluţionare alternativă a disputelor (SAL) nu dau rezultat, se pot adresa instanţei de judecată, care va face o evaluare a daunelor suferite de pasageri.
ECC Romania face parte din Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informaţii, consiliere şi asistenţă gratuite şi personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacţiile transfrontaliere efectuate într-o altă ţară din cadrul Reţelei.