Cum sfidează legea Clotilde Armand în cazul majorării propriului salariu. Avocat: „O încercare neconformă juridic de a încasa niște bani publici”
Cazul salariului primăriței Sectorului 1, Clotilde Armand, „majorat cu mâna viceprimarului”, se complică. În urmă cu o lună, în presă, a apărut informația conform căreia indemnizația lunară a edilului Sectorului 1 ar urma să fie mărită cu 50%. Informație confirmată de documente. Ce a urmat demonstrează însă o adevărată sfidare a legii de către edilul celui mai mare sector al Capitalei.
Totul a început în data de 16 noiembrie, atunci când Clotilde Armand a pus pe tapet proiectul de dispoziție prin care urma să îi delege „domnului P.O.L.”, viceprimarul Sectorului 1 al Municipiului București, atribuțiile primarului Sectorului 1 „cu privire la emiterea actului administrativ de stabilire a majorării cu un procent de 50% a indemnizației lunare a primarului Sectorului 1 al Municipiului București, precum și a documentelor conexe ce stau la baza emiterii și în legătură cu aceasta”.
„P.O.L.” este nimeni altul decât Oliver Leon Păiuși, viceprimar USR la Primăria Sectorului 1, subordonat lui Clotilde Armand și pe linie de partid.
„Este o încercare neconformă juridic de a încasa niște bani publici”
Radu Dinulescu, avocat specializat în drept administrativ și urbanistic, a comentat, pentru Gândul, situația primarului Sectorului 1. Acesta a explicat că edilul a recurs la delegarea atribuțiilor către viceprimarul USR Oliver Leon Păiuși, în acest context, crezând că ar putea scăpa de incompatibilitatea ANI, lucru complet fals.
„Au semnat o dispoziție prin care doamna primar îl mandatează pe viceprimar ca, în numele ei și pentru ea, să semneze un document. Nu contează care, dar în cazul nostru vorbim de o mărire de indemnizație. Ea menționează că face acest lucru pentru a nu mai intra în conflict cu Agenția Națională de Integritate, știind, cu alte cuvinte, că nu poate să-și majoreze singură indemnizația și crezând că, dacă semnează un contract de mandat către viceprimar, ar putea scăpa de această incompatibilitate. Nimic mai fals. În conformitate cu Codul civil, mandatarul, în cazul nostru domnul viceprimar, semnează documentul în numele și pe răspunderea mandatului, adică a doamnei primar.
Simplul fapt că l-a mandatat pe Oliver Păiuși, viceprimar, pentru a semna această dispoziție de majorare nu o absolvă cu nimic de la răspunderea pe care ANI a și creionat-o în celălalt dosar. (Vezi detalii AICI)
Legislația pe care ea o invocă cu privire la mărirea salarizării celor implicați în activitatea de fonduri europene este foarte clară. Nu se referă la demnitari, se referă la salariați. Se vorbește de salariu. Doamna Clotilde Armand nu e salariată. Ea are funcție de demnitar ales. Are o indemnizație.
Vorbim de o încercare penibilă și total neconformă juridic de a încasa niște bani publici peste ceea ce ANI deja a avertizat-o și peste ceea ce ea a citit în dosarul penal în care e implicată. Ea persistă în același tip de activitate nelegală”, a declarat, pentru Gândul, Radu Dinulescu.
După ce primarul Sectorului 1 a negat informațiile privind creșterea propriului salariu, jurnaliștii de la știripesurse.ro au transmis o solicitare pentru a lămuri dispoziția prin care Clotilde Armand și-a delegat atribuțiile.
În așteptarea unui răspuns, pe data de 6 decembrie, site-ul a publicat Dispoziția Nr. 5127 / 2023 obținută din alte surse.
Potrivit art. 7 alin. (1) din Legea 544/2001, „autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării”.
În acest context, Primăria Sectorului 1, a invocat „complexitatea cererii” și a anunțat că răspunsul pentru solicitare urma să vină în termen de 30 de zile.
Pe data de 5 ianuarie, în penultima zi înainte de expirarea termenului legal de 30 de zile, Primăria Sectorului 1 a transmis un răspuns.
Răspunsul Primăriei Sectorului 1
Conform știripesurse.ro, acesta este răspunsul integral de la Primăria Sectorului 1:
„Referitor la aspectele solicitate de către dumneavoastră, Serviciul Imagine și Cultură a fost împuternicit să vă comunice următoarele:
Primăria Sectorului 1 este în prezent o administrație care funcționează 100% pentru cetățeni și care rezolvă cu promptitudine, eficiență, corectitudine și onestitate problemele și nevoile comunității locale.
Pentru a ne atinge acest obiectiv și pentru a reda încrederea locuitorilor Sectorului 1 în această instituție, la nivelul Primăriei Sectorului 1 au fost schimbate în profunzime atitudinea și modul de acțiune ale administrației locale în relația cu cetățenii și cu societatea civilă precum și în privința modului de gestiune a banului public.
Valorile care ne ghidează în prezent activitatea sunt transparența și corectitudinea în alocarea și cheltuirea fondurilor de la bugetul local, legalitatea și integritatea în emiterea actelor administrative, precum și competența în luarea măsurilor care privesc viața locuitorilor acestei zone administrative.
Am schimbat în ultimii trei ani paradigma de administrare a Sectorului 1 pentru a-i da șansa unui nou început. Obiectivele noastre sunt reconstruirea și dezvoltarea pe baze corecte a Sectorului 1 precum și creșterea substanțială a standardului de viață al comunității locale.
În spiritul principiilor enunțate mai sus, Primăria Sectorului 1 este, începând cu sfârșitul anului 2020, o administrație deschisă, transparentă și consultativă care consideră că o colaborare strânsă cu cetățenii și cu societatea civilă este esențială pentru succesul actului administrativ. Numai printr-o colaborare corectă între primărie și comunitatea locală putem să ne atingem scopul nostru comun: servicii administrative de calitate pentru cetățeni, care să conducă la creșterea semnificativă a calității vieții în Sectorul 1.
La nivelul Primăriei Sectorului 1 respectăm cu strictețe prevederile Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, și asigurăm, cu respectarea termenelor legale, accesul cetățenilor, presei și societății civile la informațiile de interes public, bineînțeles cu limitările impuse de art.12 din acest act normativ și de alte prevederi legale, în care sunt stabilite foarte clar excepțiile privind liberul acces la informații.
Dispoziția nr.5127/16.11.2023 conține date cu caracter personal și se încadrează în excepțiile de la liberul acces la informațiile de interes public prevăzute de Legea 544/2001. Astfel, potrivit art.12, alin.1, lit.d) din acest act normativ se exceptează de la liberul acces la informațiile de interes public al cetățenilor, prevăzut la art 1 și art.11 indice 1 din lege «informaţiile cu privire la datele personale, potrivit legii».
Totodată, vă comunicăm faptul că această dispoziție este un act administrativ cu caracter individual, iar în acest sens sunt aplicabile prevederile articolului 199 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ: «Comunicarea hotărârilor și dispozițiilor cu caracter individual către persoanele cărora li se adresează se face în cel mult 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect». Ori dumneavoastră nu vă încadrați în această categorie.
Având în vedere prevederile legale menționate mai sus, nu putem da curs solicitării de a vă comunica Dispoziția nr.5127/16.11.2023″.
În răspunsul primit, considerentele legate de actul administrativ cu caracter individual sunt eronate pentru că, potrivit documentului publicat de știripesurse.ro în data de 6 decembrie, acesta nu conține date personale.
În ceea ce privește răspunsul la solicitarea jurnaliștilor de la știripesure.ro, avocatul Radu Dinulescu spune că edilul nu se poate apăra.
„Ea nu se poate apăra pentru neaducerea la cunoștiința publicului a acelei dispoziții de majorare pe fundamentul faptului că ar fi o situație personală.
Nici vorbă de așa ceva. Când vorbim de salarizarea publică, din bani publici, atunci toate aceste date sunt publice”, a precizat avocatul.
CITEȘTE ȘI: