Prima pagină » Actualitate » Cum vă dați seama dacă PEȘTELE din piață sau magazin este stricat. Recomandările lui Paul Anghel, șeful ANPC

Cum vă dați seama dacă PEȘTELE din piață sau magazin este stricat. Recomandările lui Paul Anghel, șeful ANPC

Cum vă dați seama dacă PEȘTELE din piață sau magazin este stricat. Recomandările lui Paul Anghel, șeful ANPC
FOTO: Facebook.com / Paul Anghel

Paul Anghel, șeful ANPC (Direcția Generală Control și Supraveghere Piața și Armonizare Europeană a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor), a oferit câteva recomandări pentru cei care vor să cumpere pește și produse din pește, în perioada sărbătorii Bunei Vestiri și a Floriilor. Consumatorii sunt sfătuiți să fie atenți la câteva detalii de bază.

Nu cumpărați pește cu suprafața lipicioasă, deshidratată, cu miros și culoare alterate.

”Pentru că peştele şi produsele din peşte să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dvs., acum, când ne aflăm în perioada premergătoare Sărbătorii Bunei Vestiri şi a Floriilor, momente în care peştele este alimentul principal al mesei, trebuie să ţineţi cont de câteva sfaturi, respectiv: Acordaţi o atenţie deosebită aspectului exterior al produsului, pentru a va formă o primă apreciere asupra gradului de prospeţime a acestuia; Nu achiziţionaţi produse cu suprafaţă lipicioasă, deshidratată, cu pete de mucegai, produse cu miros şi culoare modificate, cu aspect de vechi; Refuzaţi să cumpăraţi peşte şi produse din peşte pentru care aveţi îndoieli privind gradul de prospeţime, calitatea şi modul de informare prin etichetare”, a scris, vineri, pe Facebook, Paul Anghel.

Acesta i-a sfătuit pe români să urmărească inclusiv modul de etichetare a peștelui și a produselor din pește și să nu cumpere produse preambalate neetichetate sau pe ale căror etichete nu este înscrisă data durabilității minimale/data limită de consum sau dacă această dată este modificată/depășită.

Păstrați bonul de la casă!

Totodată, trebuie să păstrați bonul de casă pentru a avea dovada achiziției, în cazul unor neplăceri.

”Produsele alimentare congelate trebuie comercializate numai în stare congelată, iar la decongelare trebuie să prezinte gustul şi mirosul nemodificate, caracteristice sortimentelor respective. Avertizez asupra faptului că este interzis că produsele alimentare congelate să se recongeleze, acestea trebuie prelucrate imediat ce au fost decongelate. Nu achiziţionaţi produsele la care constataţi existenţa aglomerărilor de produs sub forma unor blocuri sau prezenţa gheţii în ambalaj şi acordaţi o atenţie deosebită când cumpăraţi produsele alimentare congelate, asupra modului de prezentare a ambalajului”, a adăugat Paul Anghel.

Nu cumpărați, de asemenea, produse cu ambalajul murdar, degradat, neetanșat, care nu asigură siguranța alimentară a produsului.

Lista lungă de produse neconforme

Reprezentantul ANPC a amintit că, în anii anteriori, comisarii instituţiei au găsit la vânzare produse neconforme, precum: chefal proaspăt expus la comercializare pe pat de gheaţă al cărui muşchi prezenta o consistenţă flască, burtă moale, umflată – amestecat cu chefal care era proaspăt şi fără deficienţe; crap proaspăt care prezenţa semne vizibile de alterare (ochii retractaţi în orbite şi burtă moale), produsul era expus la comercializare în afară datei limită de consum; scrumbie sărată, în vid, cu lichid în ambalaj, din cauza devidării, produsul având consistenţă moale şi miros nespecific; macrou cu arsuri de congelare, din cauza depozitării incorecte; conserve de “sardine în ulei natural” care aveau declarată, pe etichetă, o cantitate netă de 200 g şi un conţinut de peşte de 120 g, adică 60%, faţă de minim 70% prevăzut; conserve de „sardine în ulei vegetal”, conform declaraţiilor de pe etichetă („ingrediente: sardinella gibosa 72%, apă, ulei soia 5.6%”), care în realitate aveau un conţinut de apă în jur de 22%, faţă de maximum 8% admis; file Pangasius cu glazură protectoare declarată de 20%, la care s-a determinat, după decongelare, o proporţie de glazură de peste 28%; cod congelat, provenienţă Spania, pe a cărui eticheta se declara glazură „0”, iar în urmă analizelor de laborator s-a determinat 4,99% glazură; produse preambalate etichetate incorect sau incomplet, fără menţionarea tuturor ingredientelor şi fără înscrierea datei durabilităţii minimale pe etichetă; utilizarea de denumiri improprii/ enţiuni menite a induce în eroare consumatorii (hering provienenta Norvegia, comercializat sub denumirea de scrumbie de Dunăre; baby hering provenienţă Polonia, comercializat sub denumirea de oblet).

Paul Anghel, despre cea mai întâlnită abatere

”O abatere frecvent întâlnită în cadrul acţiunilor de control, desfăşurate în anii anteriori, este nerespectarea condiţiilor de depozitare şi expunere la comercializare, respectiv: peşte expus în condiţii necorespunzătoare direct pe paviment, peşte care prezenţa modificări organoleptice – solzi desprinşi, consistentă flască a muşchiului, peşte şi produse din peşte depozitate în afară spaţiului frigorific, la temperatura mediului ambient, într-un depozit neamenajat şi neautorizat, peşte sărat (sprot şi plătică) depozitat în agregat frigorific, dar care nu asigura temperatura de depozitare stabilită de producător”, a menţionat Paul Anghel.

Mihai a urmat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității București între anii 2009-2012, după un an petrecut la SNSPA. A lucrat la numeroase publicații, dar și în agenții ... vezi toate articolele

Citește și