Prima pagină » Actualitate » De 4 luni, clienții din România ar trebui să primească GRATUIT apă potabilă neîmbuteliată la restaurante. Ce se întâmplă, de fapt, în unele localuri

De 4 luni, clienții din România ar trebui să primească GRATUIT apă potabilă neîmbuteliată la restaurante. Ce se întâmplă, de fapt, în unele localuri

Apă gratuită pentru clienții restaurantelor, cafenelelor și cantinelor. Deși legea prevede deja, de patru luni, această obligație, mulți români nu cunosc aceste aspect, iar reprezentanții localurilor se prefac că nu știu.

În loc să le ofere clienților gratuit apă neîmbuteliată, le vând în continuare sticle de apă plată sau minerală, la prețuri considerabile. Multe restaurante și cafenele profită că nu pot fi încă sancționate, pentru că legea nu are nici până acum norme de aplicare.

Din dorința de a reduce utilizarea plasticului și de a proteja mediul, Comisia Europeană a cerut reducerea consumului de apă îmbuteliată.

România s-a conformat, iar în aprilie, anul acesta, a stabilit prin lege că restaurantele, cantinele și serviciile de catering a obligația să furnizeze gratuit clienților apă potabilă neîmbuteliată din rețeaua de distribuție.

Un restaurant din centrul Brașovului este printre puținele care oferă clienților apă de la robinet și nu orice apă, fiind una filtrată prin sisteme de alcalinizare și ionizare.

„Trebuie să ne mă conformăm, să respectăm regulile care sunt la nivel european, dar cerința nu este foarte mare, adică nu o să vedeți un procent foarte mare de oameni care cer apă neîmbuteliată”, a precizat o reprezentantă a retaurantului pentru Observator TV.

O demonstrează și statisticile. România este pe locul 10 în Uniunea Europeană (UE), cu un consum de apă îmbuteliată de 106 l/cap de locuitor. În schimb, în Danemarca, Suedia și Finlanda se consumă de cinci ori mai puțin apă îmbuteliată.

„Legislația actuală permite, și mă refer la România, ca în apa de rețea să se găsească o serie de substanțe chimice, cum ar fi plumb, benzen, cianuri, acrilamidă, o serie de metale grele. Aș recomanda restaurantelor două soluții pertinente: să monteze un filtru la sursa de apă, dar nu să fie de osmoză”, declarat Claudia Benea, specialist in hidratare.

Cu sau fără filtru, mulți operatori din HORECA nu oferă gratuit apă pentru că nu pot fi trași la răspundere. Legea încă nu are norme de aplicare și nu pot fi date sancțiuni. Pe de altă parte, mulți clienți nu știu că au acest drept sau nu profită de el.

Citește și