Anvelopa este una dintre cele mai importante componente în conducerea automobilelor. Acestea sunt responsabile pentru menținerea aderenței autovehiculului pe asfalt, transmiterea puterii motorului către sol, garantarea eficienței frânării și menținerea preciziei în schimbările de direcție.
În producția lor, producătorii auto sunt obligați să reflecte în diferitele lor modele cele mai importante date pentru comercializarea lor ulterioară. Astfel, prin intermediul cifrelor si codurilor standardizate, acestea certifică măsurătorile corespunzătoare pentru fiecare vehicul, data fabricației, viteza maximă la care pot fi supuse etc.
Dar există și alte specificații, mai puțin cunoscute, care sunt de o importanță vitală pentru asamblarea lor corectă, scrie elpais.com.
Acestea sunt punctele roșii, uneori și sub formă de triunghi, care se văd pe lateralele anvelopei, atunci când sunt noi, și care adesea dispar din cauza decolorării în timp sau când pur și simplu sunt acoperite de murdărie.
Scopul acestor puncte sau triunghiuri roșii este de a asigura montarea corectă a anvelopei pe mașină. În special, ele facilitează echilibrarea, deoarece marchează punctul maxim de variație a forței radiale (RFV), defect care nu este vizibil pentru ochi și este cauzat de faptul că nicio anvelopă nu este perfectă din punct de vedere al formei sau al rigidității. a
În plus, janta pe care este montată anvelopa nu este complet uniformă, iar unele modele au un alt semn în punctul în care greutatea sa este mai mare și generează mai multă forță centrifugă la rotirea pe axa sa.
Acesta este un semn care, la montarea anvelopei, se ia în considerare împreună cu punctul roșu unde anvelopa este mai rigidă, ceea ce permite mecanicului să echilibreze mai bine ansamblul prin intermediul contragreuților.
Echilibrarea corectă a anvelopelor este foarte importantă. Pe de o parte, elimină posibilele vibrații ale roților care afectează confortul de conducere și provoacă uzura anormală și prematură a anvelopelor.
Pe de altă parte, rotirea defectuoasă a roților poate avea, de asemenea, un efect negativ asupra manevrabilității vehiculului la anumite viteze și chiar poate deteriora elementele suspensiei în sine, cum ar fi amortizoarele.
Pe lângă marcajele roșii, pe unele anvelope pot fi văzute și semne galbene. Iar punctele sau triunghiurile acestora indică locul unde anvelopa este mai ușoară, care este un alt punct de referință util atunci când se efectuează o echilibrare statică, făcându-l să coincidă cu punctul de pe jantă în care se află supapa de umflare, în lipsa echilibrării.
Unele modele de anvelope au, de asemenea, cercuri albe mici care marchează punctul de RFV minim – spre deosebire de RFV maxim – unde anvelopa este cea mai flexibilă.
Cu toate acestea, acest marcaj alb poate induce în eroare, deoarece există și alți producători care își marchează aprobarea pentru controlul calității în același mod.
Toate aceste marcaje nu sunt obligatorii, iar utilizarea lor la montarea anvelopelor diferă în funcție de mărci. Prin urmare, este recomandabil să aflați despre utilizarea lor exactă, contactând direct producătorul.
Sursa foto: Shutterstock